reklama
 
 

Vkladní knížky se vrací. Mohou uspět jako retro týdny v Lidlu, věří bankéř

13. 8. 2017
Lidé jsou rádi, když mohou dítěti darovat něco hmatatelného, říká ředitel Poštovní spořitelny. Vkladní knížku nabízí kromě ní už jen Česká spořitelna a dvě malé banky. Úroková míra se u vkladních knížek pohybuje od 0,1 do jednoho procenta ročně, což je srovnatelné s "elektronickými" spořicími účty nebo termínovanými vklady.
Doporučujeme

Praha - Jeden z nejstarších způsobů spoření v bance si stále drží své příznivce. A zájem o vkladní knížky dokonce znovu roste. "Dítěti do kolébky se špatně dává elektronický produkt. Řada lidí vítá, když mohou novorozenci darovat něco hmatatelného," říká Přemysl Hanzelka, ředitel Poštovní spořitelny ze skupiny ČSOB.

U Poštovní spořitelny si lidé nyní sjednávají kolem tisícovky nových vkladních knížek za měsíc. Jejich celkový počet přesahuje hranici půl milionu. Údaj o celkové uložené částce ale banka nezveřejňuje.

Rostoucí zájem potvrzuje i Česká spořitelna. Jen za první pololetí si tam sjednalo novou vkladní knížku 10 tisíc klientů, kteří na ně vložili skoro miliardu korun. "V samotném červenci jsme založili 1260 knížek s celkovými vklady přes 118 milionů korun," upřesňuje mluvčí České spořitelny František Bouc. Celkově banka eviduje 1 169 080 vkladních knížek, na kterých je přes 60 miliard korun.

Kromě těchto dvou velkých bank už vkladní knížky nabízejí jen dva z nejmenších finančních ústavů v Česku - Raiffeisenbank im Stiftland eG a Waldviertler Sparkasse von 1842 AG. Ostatní banky nabízejí jen spořicí nebo termínované účty, které jsou i přes současné nízké sazby většinou výhodněji úročené než vkladní knížky.

Úroková míra se u vkladních knížek pohybuje v závislosti na délce výpovědní lhůty a výši denního zůstatku od 0,1 do jednoho procenta ročně. Oproti jiným spořicím produktům, na kterých se úroky připisují měsíčně nebo čtvrtletně, se u vkladní knížky připisují ročně.

V Poštovní spořitelně byly vkladní knížky v posledních letech žádané hlavně mezi staršími klienty, kteří oceňují, že do ruky dostanou tradiční papírový sešitek. "Navíc na ně mohou vkládat a vybírat hotovost na všech poštách a ve finančních centrech Poštovní spořitelny," vysvětluje Hanzelka.

Zároveň však podle něj tento retro produkt budí pozornost i u mladé generace. "Vkladní knížku si k nám během deseti minut přišly založit i dvě dvacetileté dívky. Ve firmě teď proto o vkladních knížkách diskutujeme. Když vidím, jak úspěšné jsou retro týdny v prodejnách Lidlu, myslím si, že s vkladními knížkami můžeme být úspěšnější než dosud," míní šéf Poštovní spořitelny.

Před listopadem 1989 byly vkladní knížky velmi rozšířené. Tehdy šlo hlavně o takzvané anonymní vkladní knížky České spořitelny, které nebyly na jméno, ale na doručitele (chráněné heslem). Kvůli legislativě Evropské unie proti praní špinavých peněz byly ale v prosinci 2002 zrušeny. Česká spořitelna tehdy evidovala 6,6 milionu anonymních knížek, na nichž leželo 120 miliard korun.

Desetiletou zákonnou lhůtu na výběr peněz pak spořitelna několikrát prodloužila. Vybírat z nich lidé mohli do konce loňského roku. Nakonec na těchto vkladních knížkách zůstalo 1,78 miliardy korun, tedy necelých 1,5 procenta původní sumy. Podle zákona připadly České spořitelně. Ta už ale dříve slíbila, že je použije pro svoji nadaci Depositum Bonum na podporu oblasti vědy, výzkumu, vývoje a vzdělání.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama