Student Agency hrozí pokuta kvůli pojištění k letenkám

Tereza Holanová Tereza Holanová
12. 3. 2013 12:50
Společnost se brání, unijní nařízení prý neporušuje a o řízení ČOI neví
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Společnosti Student Agency hrozí za prodej letenek pokuta od České obchodní inspekce (ČOI). Kontrola už zjistila porušení zákona a nyní rozhoduje o výši pokuty. Ta může teoreticky dosáhnout až pěti milionů korun, ve skutečnosti však inspekce obvykle uděluje výrazně nižší sankce.

Jak upozorňuje sdružení dTest, Student Agency při prodeji letenek zahrnovala do své nabídky automaticky i pojištění zákazníků. Takový postup je ovšem v rozporu s nařízením Evropské unie, podle něhož má mít zákazník právo sám si zvolit, zda a jak chce být pojištěn.

Podle mluvčího skupiny Student Agency, která v Česku vedle letenek prodává také zájezdy a zajišťuje autobusovou i železniční dopravu, ale firma zatím o žádném správním řízení neví a nařčení z porušování předpisů údajně není na místě.

K letence pojištění

Na automatické nabízení pojištění k letence upozornil časopis dTest v létě 2012 celkem u tří společností. Asiana.cz, která provozuje stránky letuska.cz, svůj prodej následně upravila. Další dva podniky - Student Agency a Čedok - v kritizovaném způsobu prodeje pokračovaly.

Začátkem října proto spotřebitelské sdružení podalo podnět České obchodní inspekci. Čedok poté své webové stránky upravil, ale skupina Student Agency podnikatele Radima Jančury nadále nereagovala, takže kontroloři zahájili správní řízení.

"Ano, řízení je skutečně vedeno a dosud nebylo ukončeno," potvrdila online deníku Aktuálně.cz mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Doplňuje, že došlo k porušení zákazu používání nekalých praktik.

O pokutě rozhodne ředitel inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj, záležet bude na rozsahu a závažnosti případu. Mluvčí Fléglová je přesvědčená, že maximální možné výše - pět milionů - pokuta nedosáhne. (Podívejte se na přehled nejvyšších pokut udělených ČOI za loňský rok.)

O ničem nevíme

Mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj ale podotýká, že firma zatím nemá od České obchodní inspekce žádnou informaci o tom, že by s ní zahájila správní řízení v jakékoli věci. "To znamená, že žádné správní řízení podle všeho zatím neběží," uvedl na dotaz Aktuálně.cz.

"Jsme přesvědčeni a stojíme si pevně za tím, že žádné zákony ani další pravidla neporušujeme," dodává mluvčí a tvrdí, že firma k zákazníkům vždy postupuje v souladu se zákonem.

Má zákazník na výběr?

Rozsudek, podle něhož se při nákupu letenek musí zákazník sám rozhodnout, zda chce i doplňkové služby, vydal Evropský soudní dvůr v červenci loňského roku.

Svobodu volby přitom český zákazník vždycky měl, myslí si tuzemští prodejci letenek. Služby nad rámec nákupu letenky jde podle nich v průběhu rezervace "odkliknout", tedy zrušit z objednávky.

"Bez vyjádření souhlasu, respektive nesouhlasu, nemůže klient rezervaci letenky dokončit," prohlásil v létě 2012 majitel Asiany Alexej Litvin.

Stejný argument používá i Student Agency. "Klienti mají možnost zvolit si, zda požadují letenku s cestovním pojištěním, anebo bez něj, přičemž webová aplikace umožňuje nabídku cestovního pojištění vyloučit," zdůrazňuje její právník Zdeněk Hrouzek. Klient podle něj aktivně projevuje svoji vůli tím, že při objednávce výslovně souhlasí s platbou za vybrané pojištění.

Právník Student Agency současně vyzval sdružení dTest, aby upustilo od "pomlouvání a rozšiřování nepravdivých tvrzení o společnosti Student Agency, v opačném případě bude nucena hájit své dobré jméno a pověst právní cestou".

Foto: Thinkstock
Čtěte také:
Kdo vás nejvíc podváděl? Známe nejvyšší pokuty od ČOI
Pozor při nákupu. Tyto e-shopy dostaly nejvyšší pokuty
Nenuťte lidem k letence pojištění, vyzval Evropský soud
 

Právě se děje

Další zprávy