reklama
 
 

Stravenky jako samozřejmost. Nový žebříček benefitů k práci

Aktualizováno 25. 8. 2015 10:25
Průzkum ukázal, že české firmy nabízí v průměru dvanáct zaměstnaneckých benefitů.

Praha - Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstává v Česku mobilní telefon. K soukromým účelům jej mohou využívat lidé v 88 procentech tuzemských firem.

Druhou nejčastější zaměstnaneckou výhodou je příspěvek na vzdělávání. Ten poskytuje 83 procent společností v Česku. K dalším nejrozšířenějším benefitům patří nápoje na pracovišti, lékařské prohlídky a příspěvek na penzijní připojištění. Všechny tyto benefity nabízejí zhruba tři ze čtyř firem.

Vyplývá to z průzkumu mezi 110 tuzemskými zaměstnavateli ze všech krajů, odvětví i velikostí, který uskutečnila NN pojišťovna se Svazem průmyslu a dopravy.

Zaměstnanecké benefity v roce 2015

Typ benefitu Kolik firem jej poskytuje
Mobilní telefon 88 %
Vzdělávání 83 %
Pitný režim 81 %
Lékařské prohlídky 77 %
Příspěvek na penzijní připojištění 77 %
Služební automobil 73 %
Stravenky 72 %
Věcné dary, jednorázové odměny 66 %
Příspěvek na životní pojištění 60 %
Třináctý plat 47 %
Kultura 42 %
Zaměstnanecké půjčky 40 %
Zdraví (např. vitamíny, rehabilitace) 36 %
Sport 35 %
Dny volna (tzv. sick day) 33 %
Očkování proti chřipce 31 %
Příspěvek na dovolenou 30 %
Flexi - poukázky 24 %
Příspěvek na cestování do zaměstnání 14 %

Nejrozšířenější telefony podle generálního ředitele obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáše Nidetzkého opět nabraly na zajímavosti i proto, že firmy často nabízejí kvalitní technologie. "To samozřejmě zvyšuje poptávku po tomto benefitu," uvádí s tím, že zaměstnavatelé si v posledních letech mohou vybírat i z větší nabídky operátorů.

Víc benefitů díky růstu

V průměru poskytují české firmy dvanáct benefitů, tedy o dva více než loni. "Malé firmy do padesáti zaměstnanců poskytují průměrně devět zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až třináct," upřesňuje generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.

Na řadového zaměstnance vydá každá společnost v průměru 10 až 15 tisíc korun ročně. U středního managementu utratily podniky za benefity 15 až 20 tisíc korun ročně a u top managementu 20 až 30 tisíc korun za rok. Alespoň nějaký benefit nabízela každá z oslovených firem.

Podle autorů průzkumu za větší počet benefitů zaměstnanci vděčí hlavně oživení české ekonomiky, díky kterému mohou být podniky benevolentnější. "Dobrou zprávou je, že zlepšující se kondice našich firem se projevuje u řady z nich potřebou přijímat nové pracovníky a udržet si je jak zvyšováním mezd, tak i benefity," hodnotí výsledek viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.

O tom, že se jim letos daří lépe, bylo letos přesvědčeno 39 procent dotázaných firem. 

Nárůst tak zaznamenal i třináctý plat. Podle Nidetzkého to může být proto, že se někteří zaměstnavatelé ještě bojí zvýšit samotné základní mzdy.

Stále více firem myslí na budoucnost

Jak ukázal průzkum, ve srovnání s předchozími lety přibývá takzvaných dlouhodobých benefitů - tedy těch, ze kterých nemá zaměstnanec prospěch jen jednorázově. Naopak popularita věcných benefitů klesá. Například stravenky loni poskytovalo 74 procent firem a jednalo se o pátý nejrozšířenější benefit, zatímco letos to bylo 72 procent. Podobně došlo k poklesu u věcných odměn či různých poukázek.

"Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost," vysvětluje Špicar.

Za poslední rok se nejvíce rozšířily příspěvky na životní pojištění, které nabízí o jedenáct procentních bodů firem více než loni. Celkově jej tak mohli zaměstnanci využívat u šedesáti procent firem. Druhý největší nárůst zaznamenaly příspěvky na penzi, a to o devět procent.

Dalším dlouhodobým benefitem, který získává na oblibě, jsou příspěvky na vzdělávání, především na výuku jazyků. Aktuálně nabízí 84 procent firem výuku angličtiny, 44 procent firem němčinu a čtvrtina ruštinu. Okolo deseti procent respondentů umožňuje zaměstnancům studovat i další jazyky, nejčastěji francouzštinu a španělštinu. V příštím roce chce nabídku tohoto benefitu rozšířit 11 procent dotázaných firem.

"Většina firem je dnes nadnárodní, má zahraniční jazyky, takže je standardem, že využívají cizí jazyk nebo je tam například čeština a angličtina rovnocenná. Takže se společnosti snaží investovat do zaměstnanců v této oblasti," komentuje Nidetzký.

autor: Tereza Holanová | 25. 8. 2015 10:20

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama