Děkujeme, spořitelno. Nové banky se radují ze zdražování

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
10. 6. 2014 6:38
Ostatní tuzemské banky neplánují následovat překvapivý krok České spořitelny z minulého týdne a nezvýší poplatky za odchozí platby.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Ostatní tuzemské banky neplánují následovat překvapivý krok České spořitelny z minulého týdne a nezvýší poplatky za odchozí platby. Zatímco větší banky odmítají rozhodnutí tuzemské jedničky komentovat, menší a zároveň noví konkurenti se z něj otevřeně radují a mluví o nárůstu nových klientů právě z České spořitelny.

Největší tuzemská banka podle počtu klientů od poloviny srpna půjde proti proudu a mimo jiné výrazně zvýší cenu odchozích plateb. Poplatek za transakci zadanou elektronicky - tedy přes internetové či mobilní bankovnictví - vzroste z dosavadních čtyř na sedm korun (pokud platba směřuje do jiné tuzemské banky), případně ze dvou na pět korun (když směřuje na jiný účet v České spořitelně).

"Každoročně investujeme nemalé finanční prostředky do rozvoje našeho internetového bankovnictví. Klientům chceme nabízet nejnovější trendy a zlepšovat kvalitu našich služeb a zároveň také klademe velký důraz na zajištění bezpečnosti internetového bankovnictví, což přináší stále větší náklady," zdůvodnil rostoucí cenu odchozí platby Marek Pšeničný z tiskového oddělení České spořitelny.

Konkurence platby nezdraží

Z ankety online deníku Aktuálně.cz mezi konkurenčními bankami vyplývá, že ani jedna neplánuje zdražovat odchozí platby podobně jako Česká spořitelna. „V současné době podobný krok neplánujeme,“ říká například mluvčí Era Poštovní spořitelny Martina Slavíková.

Komerční banka slibuje, že bude přinášet „stále lepší ceny“. „Jednou z největších změn v poslední době bylo širší zpřístupnění balíčků bez poplatku výměnou za běžnou aktivitu. Naši klienti na změnu reagovali velmi pozitivně, a proto tímto směrem hodláme postupovat i v budoucnu. Naším cílem nadále je přinášet stále lepší ceny pro klienty, kteří využívají naše služby. Kontinuálně s tím ale sledujeme i profitabilitu našich služeb,“ říká Michal Teubner, mluvčí Komerční banky.

Radost pro nízkonákladové nováčky

Oznámené zdražení se okamžitě projevilo na zájmu klientů České spořitelny o změnu banky. Jejich „příliv“ hlásí banky, které na trh vstoupily teprve nedávno.

„Tuto změnu jsme přivítali, protože bude impulsem pro tisíce dalších klientů, aby neodkládali změnu banky na později,“ říká Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank, za níž stojí skupina PPF.

„Minulý týden, kdy k tomuto oznámení došlo, jsme měli od klientů České spořitelny o 40 procent víc žádostí o převod účtu k nám s pomocí kodexu mobility než týden předchozí,“ upřesňuje Komjati. V absolutních číslech to znamená, že počet žádostí o převod účtu z České spořitelny do Air Bank vzrostl ze 133 na 185.

„Celkově si u nás minulý týden klienti otevřeli přes 2130 nových běžných účtů, což bylo o osm procent víc než o týden dříve. Odkud klient přichází, když si zakládá běžný účet bez využití kodexu, ale nesledujeme,“ dodává Komjati.

Air Bank: Spořitelně jsme za nové klienty poděkovali i květinou.
Air Bank: Spořitelně jsme za nové klienty poděkovali i květinou. | Foto: Facebook

„Zájem je v posledních dnech určitě vyšší,“ potvrzuje i Vladimír Michna, mluvčí Zuno Bank. „Ze strany spořitelny je to velmi překvapivý krok, protože banky se dnes snaží poplatky spíše snižovat než zvyšovat. Navíc právě internetové bankovnictví je z dnešního i budoucího pohledu ta nejdůležitější oblast v bankovním sektoru,“ dodává.

„Na hodnocení vlivu kroku konkurence na naši klientskou základnu je ještě brzy, ale můžeme prozradit, že zvýšený zájem evidujeme, a to i ve formě dotazů na služby a možnosti přechodu,“ říká mluvčí Fio banky Vendula Žaloudíková.

Velké banky jsou v hodnocení mnohem zdrženlivější. "Klienti důvod svého příchodu nejsou povinni sdělovat, proto nemůžeme potvrdit, zda by reagovali na změnu poplatkové politiky jiné banky," říká například Pavla Hávová, mluvčí ČSOB.

Strategie, která už nefunguje?

Proč Česká spořitelna dobrovolně motivuje klienty k odchodu ke konkurenci? „Strategie banky zřejmě vychází z premisy, že výše zdražení a větší výběr poplatků budou vyšší než případný počet odejitých klientů, takže se celá operace finančně vyplatí,“ nabízí možné vysvětlení Patrik Nacher, majitel serveru BankovníPoplatky.com.

Podle něj se každopádně současná situace na bankovním trhu liší oproti stavu před několika lety, kdy by podobné zdražení mohlo bance „projít“ bez větších následků.

„Dnes už existují alternativy, kde klient nemusí platit poplatky za stejné služby, změna banky je také díky kodexu mobility klientů jednodušší a klienti jsou dnes odhodlanější, akčnější a informovanější. To, co by v minulosti prošlo bez povšimnutí či jen s vyjádřením nesouhlasu, dnes může vyvolat konkrétní reakci,“ upřesňuje Nacher.

Přidejte si nás na Facebooku a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy