Řešením je profesní samoregulace

Asociace hypotečních makléřů
15. 4. 2008 11:53
Hypoteční krize v USA nás neohrožuje
Foto: Ondřej Besperát

Asociace hypotečních makléřů (AHM) nesdílí v plném rozsahu názor České spořitelny, který prezentoval její retailový ředitel Jiří Škorvaga pro ekonomický deník E15, že se v České republice objevují některé podobné symptomy jako v USA.

AHM však vítá větší opatrnost České spořitelny při poskytování hypotečních úvěrů, jejímž cílem je kontrola hypoteční delikvence.

AHM odmítá obecné tvrzení, že externí síť bank přináší nekvalitní klienty a zvyšuje tak počet klientů-neplatičů. ,,Hon za klientem dosahuje v hypotečních úvěrech nezdravých rozměrů.

Zprostředkování hypoték je živnost volná, zprostředkovatel nepotřebuje žádnou kvalifikaci," říká Milan Roček, předseda představenstva AHM, a pokračuje: ,,Taková anarchie hraje do karet různým subjektům, které se pasují do role 'hypotečních makléřů', aniž by měly potřebnou kvalifikaci a zkušenosti. To naší profesi velice škodí, není makléř jako makléř."

Asociace hypotečních makléřů vznikla v roce 2006 za účelem aktivní účasti na samoregulačním procesu českého hypotečního trhu.

,,Asociace hypotečních makléřů chce s bankami spolupracovat na tvorbě a nastavení pravidel a na zlepšení a udržení reputace českého hypotečního trhu," vysvětluje Milan Roček. Taková profesní samoregulace hypotečního sektoru by měla probíhat na úrovni bank a hypotečních makléřů jako nosných účastníků hypotečního trhu. Portfolio klientů renomovaných hypotečních makléřů je z pohledu delikvence kvalitnější.

,,Podle informací, které máme od našich bankovních partnerů, je hypoteční delikvence klientů členů AHM hluboko pod celonárodním průměrem," vysvětluje Milan Roček.

Problémové klienty mohou bankám naopak přinášet některé velké prodejní sítě, které mohou jen stěží kontrolovat kvalitu svých spolupracovníků.

,,Velké sítě, které kromě hypoték prodávají taky například povinné ručení, pojištění domácnosti nebo třeba i 'hrnce a čistící prostředky', mohou vykazovat určité nedostatky v kvalifikaci svého personálu. Ten má ve velkých sítích prodej hypoték často jen jako vedlejší přivýdělek.

Nevěnuje se mu profesionálně, a to se pak může odrazit nejen v kvalitě obsluhy, ale i v míře delikvence klientů," míní Milan Roček. ,,Hypotéka se tak pro 'prodejce všeho druhu' bohužel stala jakýmsi 'módním artiklem'. Dokud bude moci hypotéku jako ,doplňkový sortiment' nabízet například pekař ve své pekárně nebo automechanik ve své dílně, nedosáhneme větší transparentnosti hypotečního trhu," varuje Milan Roček.

Petra Horáková Krištofová

Manažerka AHM

 

 

Právě se děje

Další zprávy