Prodejte akcie Disneyho, radí odborníci kvůli recesi

hjp
25. 3. 2008 11:30
Mediálním koncernům klesají tržby
Foto: Reuters

New York - Ještě koncem letošního února se šéf amerického mediálního gigantu CBS Leslie Moonves nechal slyšet, že v běžném fungování společnosti žádnou ekonomickou recesi nepostřehl. Asi dva týdny na to ale svůj názor pozměnil.

"Jestli tady je nějaký pokles v ekonomice - a že rozhodně je - a zasahuje do rádia a televize, musíme podniknout kroky, abychom to změnili," oznámil Moonves na mediálním summitu v půli března.

Jak napsala agentura Reuters, CBS v porovnání s ostatními mediálními firmami v USA závisí na dolarových ziscích pravděpodobně nejvíce. "V suchu" ale není například ani News Corp., Time Warner, Walt Disney nebo Viacom.

Experti se nedokáží shodnout na tom, jak moc je který sektor mediální scény zasažen. Faktem ale zůstává, že odvětví médií nikdy nebylo tak velké, různorodé a globální jako v současnosti.

I přesto zpomalování růstu ekonomiky podle všeho nešetří téměř nikoho. "Každá společnost je jiná, ale ztrátu pocítí všechny, byť na různé úrovni," řekl mediální analytik Hal Vogel.

Mediální společnosti se bojí

Mediální společnosti se obávají toho, že zpomalující ekonomika donutí spotřebitele méně utrácet. To by mohl být v době, kdy ceny za lístek do kina neustále rostou a firmy jsou stále více závislé na DVD a kabelových televizích, docela problém.

Wall Street tím pádem přestal akciím mediální gigantů věřit. Investiční společnost Goldman Sachs před nedávnem snížila cílové ceny zábavních koncernů o 10 procent. Zdůvodnila to tím, že tak lépe odráží dopad ekonomické recese.

Podle analytičky Heather Goodchildové by se první příznaky zpomalení měly mírně projevit již na čtvrtletních hospodářských výsledcích.

První pokles tržeb přijde již letos

Ingrid Chungová z Goldman Sachs firmě CBS předpovídá, že se jí tržby sníží v roce 2008 až o 10 milionů na 14,06 miliardy dolarů.

V případě Walt Disney analytici čekají snížení o 12,3 procenta, protože celých 21 procent tržeb společnosti vychází z reklamy a asi 25 procent ze zábavního parku, jehož návštěvnost se zase odvíjí od turistického ruchu. Analytik Jason Bazinet ze Citi Investment Research doporučuje akcie Disney prodat.

Pesimistický je i mediální magnát a šéf News Corp. Rupert Murdoch. "Už nejsme závislí pouze na jediném trhu, na jediném médiu," upozornil na tiskové konferenci a zároveň zdůraznil, že mezinárodní expanze je klíčem k vymanění se z recese.

Výjimkou jsou proto společnosti jako Sony, firmy vyrábějící elektroniku. Vůči recesi jsou poměrně odolné, protože neprovozují televizní síť a jejich obchody nejsou vázány primárně na americkou měnu.

 

Právě se děje

Další zprávy