Problém pro marketing: Bonusy "zdarma" nesnižují daň

Zuzana Vaněčková, PricewaterhouseCoopers ČR
29. 4. 2011 8:12
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu může prodražit dárky pro klienty
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pokud jsou k nákupu jako bonus zdarma poskytovány zboží nebo služby, pak náklady na ně nejsou daňově uznatelné. Nejvyšší správní soud se takto vyjádřil, když potvrdil daňovou neuznatelnost výdaje na bonus ve formě dálniční známky a poukázky na benzín.

V konkrétním případě poskytoval tyto bonusy zdarma podnikatel, pokud si u něj zákazník nechal vyměnit čelní sklo automobilu.

Podle Nejvyššího správního soudu byl tento bonus svou podstatou darem pro zákazníky, neboť vzhledem k jeho hodnotě jej nebylo možné považovat za reklamní plnění.

Soud připustil, že náklady na bonusy splnily obecnou podmínku daňové uznatelnosti, tedy sloužily k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Protože však šlo svým charakterem o dar, který je v zákoně výslovně vyjmenovanán jako daňově neuznatelný, uplatní se tato výjimka a náklady jsou proto nedaňové.

Pokud závěry Nejvyššího správního soudu přijmou finanční úřady, pak mohou vzniknout problémy s daňovou uznatelností nákladů na marketingové akce, kdy je prezentováno poskytnutí určitého bonusu zdarma.

Navíc tento přístup může mít dopady i na nárok na odpočet DPH při pořízení takovýchto bonusů.

Foto: Deutsche Bank AG
Čtěte také:
Daňové ráje i pekla. Nový žebříček finančních úřadů
Kino v práci a všude květiny? Absurdní povinnost skončí
Kontroly kvůli souběhu funkcí nečekejte, ujišťuje stát
 

Právě se děje

Další zprávy