Pozor na záludnosti u nových operátorů, varuje dTest

Tereza Holanová Tereza Holanová
25. 6. 2013 15:30
Také virtuální operátoři mají nepřehledné a nesrozumitelné obchodní podmínky
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Virtuální operátoři sice zvýšili konkurenci na trhu a přispěli k rozšíření nabídky levného volání či SMS, ale jejich obchodní podmínky jsou pro zákazníky stejně nepřehledné a nesrozumitelné jako u trojice klasických operátorů. Upozorňuje na to spotřebitelský časopis dTest.

Vedle dlouhých všeobecných obchodních podmínek upozorňuje dTest i na různé nesrovnalosti.

"K některým nabídkám Air Mobile, prezentovaným na stránkách operátora U:fon, nelze dohledat podrobný ceník," říká právní poradce časopisu Miloš Borovička. Objednávka služeb přitom podle něj vyžaduje, aby se zákazník seznámil s ceníkem a členstvím v U:fon klubu - jeho podmínky ale na webu společnosti chybí.

Air Telecom se ale brání a informace dTestu označuje za neověřené a hrubě zkreslené.

"Veškeré podklady jsou přehledně k dispozici na webových stránkách a poskytuje je také zákaznická linka," uvádí v tiskovém prohlášení Aleš Kacl, který operátora zastupuje. Například podmínky U:fon klubu jsou podle něj dostupné na stránkách operátora.

Rozhodčí doložka a poplatky

dTest upozorňuje také na rozhodčí položku u operátora Ha-loo mobil. Všechny spory rozhoduje konkrétní advokát, kterého má operátor uvedeného v podmínkách. "Doložka smí být podle zákona uzavírána jen za specifických podmínek a na samostatném listu, což zde splněno není," tvrdí Borovička. Ha-loo mobil také v obchodních podmínkách odkazuje na reklamační řád, který ovšem na webu nemá.

Jak ale uvádí Jan Damek ze společnosti ha-vel internet, která operátora provozuje, na klienty ha-loo mobil se tato doložka nevztahuje. Případné spory se budou podle Damka řešit prostřednictvím Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). 

"Na vysvětlenou, rozhodčí doložku využíváme v zákonem stanovených případech zejména z důvodu své dlouhodobé negativní zkušenosti s délkou řešení sporů u ČTÚ, kdy mnohdy ani po dvou letech od podání návrhu na vyřešení sporu není řízení zahájeno, natož rozhodnuto," vysvětluje Damek.

Za sporné označuje dTest také různé platby - například 99Mobile může podle svých podmínek požadovat poplatek i v situaci, kdy zákazník chce dohledat starší platbu - například když na složence špatně vyplní symboly.

Upomínka tu stojí 121 korun, obnovení služby po zablokování 500 korun. Air Telecom podle autorů vybírá za upomínku 114 korun, za přechod na levnější službu 1800 korun, za předčasné ukončení služby 2 tisíce korun a pozdní platbu dvě stě korun.

"K tomu, aby byly platné, musí být smlouva uzavřena písemně," zdůrazňuje Borovička s tím, že většina virtuálů si přitom vystačí se smlouvou přes internet.

Air Telecom se ale ohrazuje. "Pozdní platba u nás rozhodně není sankcionována," zdůrazňuje Kacl. Dvoutisícová pokuta podle něj platí pouze tehdy, když zákazník získal historický tarif ve výhodné akci, případně má řadu neuhrazených faktur a operátor mu ukončí službu. "Sankce je navíc srovnatelná s podmínkami všech mobilních operátorů," komentuje.

"Běžná praxe je, že Air Telecom pokutu nedává," doplňuje na adresu poplatku za výměnu tarifu, který ve svém ceníku skutečně má.

Podmínky o délce bakalářské práce

Oproti "starým" operátorům virtuálové nezaostávají ani v délce svých všeobecných podmínek. Online deník Aktuálně.cz porovnal dokumenty, které firmy zveřejnily na internetu, a zjistil, že s výjimkou operátora Mobil.cz je mají všichni virtuální operátoři delší než Vodafone (necelých 37 tisíc znaků).

V několika případech se dokumenty svojí délkou blíží bakalářské práci, která má na vysokých školách standardní délku 35 normostran (63 tisíc znaků). Například u 99mobile mají podmínky 58,5 tisíce znaků, u operátora Air Telecom přes 64 tisíc znaků. Šampionem je Ha-loo mobil, jehož podmínky by vystačily na více než 37 normostran (mají 66,9 tisíce znaků).

Jan W. Dvořák, který zastupuje Tesco Mobile, se ale brání - podmínky jsou dlouhé proto, aby byly srozumitelné, navíc se jedná o právní dokument. "Ten musí být v první řadě správně z hlediska platné legislativy. Stručnost tak nelze považovat za klíčové hodnotící hledisko," uvádí.

"Snažili jsme se proto naše podmínky a tarify udělat co nejpřehlednější, tak aby se v nich zákazníci snadno vyznali," reaguje na kritiku dTestu Jan Lodl, který zastupuje Mobil.cz.

Další operátoři zatím možnosti vyjádřit se nevyužili.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vybíráte mobilní operátory?

 

Právě se děje

Další zprávy