Povinné ručení pro zahradní traktory? Nově i na vozidla mimo veřejné komunikace

Petr Kučera Petr Kučera
22. 3. 2016 9:53
Pojištění odpovědnosti mají povinně mít i traktory či pracovní stroje, přestože jezdí jen v uzavřeném areálu na soukromém pozemku. Česko musí reagovat na rozhodnutí Soudního dvora EU. Nová povinnost může dopadnout i na majitele zahradních traktorů, úřady ale zatím nevědí podrobnosti.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Mountfield

Praha - Povinné ručení se od roku 2017 začne platit i za vozidla, která nejezdí po veřejných komunikacích. Tedy především za pracovní stroje nebo menší traktory pohybující se jen v uzavřeném areálu. Počítá s tím novela z dílny ministerstva financí, kterou projedná vláda.

Česko muselo reagovat na rozhodnutí Soudního dvora EU ohledně škody, kterou způsobil slovinský traktorista při ukládání balíků sena do stodoly, když naboural do žebříku a zranil člověka. Pojišťovna odmítla škodu proplatit z povinného ručení, protože se podle ní nevztahuje na použití traktoru jako pracovního stroje při práci v areálu statku.

Podle soudu ale musí pojištění odpovědnosti zahrnovat nejen škodu způsobenou provozem vozidla jako dopravního prostředku, ale i jako pracovního stroje, a to bez ohledu na to, kde k ní došlo – tedy i na soukromém pozemku.

Kvůli tomu se musí rozšířit pojištění i v Česku. Dosud je povinné pro vozy pohybující se na veřejných komunikacích. Ne tedy pro některé traktory, bagry nebo další stroje, pokud jezdí výhradně v továrně, v lomu, na staveništi, na poli a podobně. „Každé provozované vozidlo, které může kdekoli způsobit škodu, teď bude muset být pojištěné,“ říká mluvčí České asociace pojišťoven Aleš Povr.

„Novela nenavyšuje rozsah vozidel podléhajících povinnému ručení, pouze jej rozšiřuje i mimo veřejné pozemní komunikace,“ říká Jakub Vintrlík z tiskového oddělení ministerstva financí. Nově půjde téměř o všechna motorová a jejich přípojná vozidla, která jsou konstrukčně určena k provozu na pozemních komunikacích, přestože nejsou v registru silničních vozidel. Návrh neobsahuje ani orientační odhad, jakého počtu by se měla nová povinnost dotknout.

„Pojištění odpovědnosti lze sjednat na dobu určitou, stejně tak zůstává zachována možnost pojištění přerušit – například u sezónně používaných vozidel,“ upřesňuje Vintrlík. Nepojištěné vozidlo ale musí vlastník zajistit tak, aby nemohlo být provozováno.

Nová povinnost se nedotkne motorových vozíků pro invalidy – ty mají výjimku přímo v zákoně, stejně jako jízdní kolo. Z vyhlášky o schvalování technické způsobilosti pak nepřímo vyplývá, že nepůjde ani o motokáry (použití jen pro soutěže nebo zábavní účely), vozidla s maximální konstrukční rychlostí do šesti kilometrů za hodinu nebo určená pro ovládání pěšími osobami (například Segway).

Povinné ručení ale může nově dopadnout na majitele zahradních traktorů s rychlostí nad šest kilometrů za hodinu. Definice takzvaných zvláštních vozidel v zákoně je totiž jen obecná – „jsou vyrobena k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích, ale za určitých podmínek mohou být k provozu na nich schválena“.

Jednoznačnou odpověď ohledně zahradních traktorů nedokázala dát ministerstva financí ani dopravy – otázku online deníku Aktuálně.cz si přehazovala navzájem. „I v současnosti musí být pojištěn zahradní traktor, který spadá pod některou z kategorií silničních nebo zvláštních vozidel, pokud je provozován nebo ponechán na veřejné komunikaci,“ říká Vintrlík bez bližších podrobností. O pojištění zahradních traktorů zatím nic neví ani Česká asociace pojišťoven. A jednotlivé pojišťovny se k němu vyjadřovat nechtějí, protože novela zatím nebyla schválena.

-----------

Náš tip: Porovnejte si nabídky havarijního pojištění a ušetřete! =>>

 

Právě se děje

před 8 minutami

Bouře Gloria si ve Španělsku vyžádala již 13 obětí

Už třináct obětí si vyžádala bouře Gloria, která od víkendu sužuje Španělsko. Čtyři další lidé se pohřešují, informoval dnes server listu El País. Bouřka způsobila také značné materiální škody. Kvůli pomoci postiženým regionům se v pátek mimořádně sejde španělská vláda. Hladiny řek vytrvalý déšť zvýšil také na jihozápadě Francie.

Nejvíce obětí si bouře je ve Valencii, kde zahynulo pět lidí. Čtyři mrtvé hlásí Katalánsko, dva Andalusie a po jednom regiony Kastilie-León a Asturie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 10 minutami

Kvůli pádu osoby do kolejiště nejezdí metro na části linky B

Mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc na lince B nejezdí metro, kolem 19:30 spadl ve stanici Anděl do kolejiště člověk. Asi čtyřicetiletý muž srážku se soupravou nepřežil. Lidé v daném úseku místo metra museli na tramvaj, jít pěšky nebo využít jinou linku metra. Na místě zasahovali záchranáři, hasiči pražského dopravního podniku a policisté. Očekává se, že provoz bude obnoven kolem 22:00, uvedl večer na webu pražský dopravní podnik.

Metro jezdí bez omezení v úseku Zličín - Smíchovské nádraží a Florenc - Černý Most, v centrální části linky B je provoz zastaven. Náhradní autobusy dopravce nezavedl, lidem doporučil využít tramvaje. "Mezi Smíchovem a Karlínem doporučujeme použít též alternativní spojení linkami 10 a 16 s přestupem na metro C v zastávce I.P.Pavlova," uvedl dopravní podnik.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Polští poslanci znovu přijali sporný zákon o postihu soudců

Polští poslanci dnes hlasy vládní většiny znovu přijali kontroverzní zákon, který podle kritiků umožní trestat soudce zpochybňující vládní reformu justice. Zákon minulý pátek odmítl Senát, ve kterém má opozice mírnou většinu. Sejm, dolní komora parlamentu, nyní rozhodnutí Senátu přehlasoval 234 hlasy zákonodárců z vládní strany Právo a spravedlnost (PiS). Proti bylo 211 poslanců a devět se zdrželo, uvedla televize TVN 24. Zákon nyní obdrží prezident Andrzej Duda.

Opoziční místopředsedkyně Sejmu Malgorzata Kidawová-Blońská v debatě označila kroky vládního tábora za "opravdový státní převrat". Vládní poslanci podle ní rozhodují "o tom, že soudy mají přestat být nezávislé".

Novou právní normu kritizuje Evropská komise a zpochybnili ji experti z Benátské komise, poradního orgánu Rady Evropy, kteří na pozvání Senátu navštívili Polsko.

Navzdory kritice se PiS snaží zákon prosadit s tím, že zabrání anarchii v polské justici, která se prý dosud neočistila od dědictví komunismu.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

Apple je proti návrhu EU na jednotnou dobíječku mobilů

Americká společnost Apple, výrobce přístrojů iPhone, kritizuje návrh poslanců evropského parlamentu na uzákonění jednotné dobíječky pro mobilní telefony, tablety či elektronické čtečky knih. Podle firmy to může brzdit inovace, vytvořit horu elektronického odpadu a naštvat spotřebitele. Na Apple by mělo případné nařízení velký dopad, upozornila agentura Reuters.

Komentář jedné z největších firem v oboru přichází týden poté, co zákonodárci vyzvali k zavedení jednotné nabíječky pro mobilní telefony a pozměnili návrh zákona tak, aby schopnost fungování s jednotnou nabíječkou byla základním požadavkem pro rádiová zařízení v EU. To by Apple ovlivnilo více než kterékoliv jiné firmy, protože iPhony a většina produktů firmy používá kabel s konektorem Lightning, zatímco přístroje s Androidem od různých společností obvykle mají konektor USB-C.

"Věříme, že regulace, která vynucuje soulad v typu konektoru zabudovaného do všech chytrých telefonů, potlačuje inovace, než aby je povzbuzovala, a poškodí zákazníky v Evropě a ekonomiku jako celek," uvedl Apple v prohlášení. Dodal, že předpis není nutný, protože průmysl už na USB-C přechází. "Doufáme, že (Evropská) komise bude pokračovat v hledání řešení, které neomezí schopnost průmyslu inovovat," dodal Apple.

Evropská komise se snaží prosadit jednotnou nabíječku více než deset let. V roce 2009 dospěla se společnosti, jako Apple, Samsung, Huawei a Nokia, k dobrovolné dohodě, jejíž cílem bylo harmonizovat nabíječky pro nové modely chytrých telefonů, které přijdou na trh v roce 2011. Dobrovolný přístup však nefungoval a podle zástupců EK je tak čas přijít s právními předpisy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy