Pošta začne konkurovat vymahačům, rozjíždí nový byznys

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
19. 10. 2012 5:30
Společný projekt České pošty a advokátní kanceláře má zkratku DINO
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Místo inkasní agentury si budou operátoři, pojišťovny a další velcí věřitelé moci objednat pošťáka. Česká pošta totiž ve spolupráci s advokátní kanceláří Kubištová & Co. a s podporou ministerstva financí připravuje novou službu, která má firmám pomoci dostat se blíže ke svým dlužníkům.

Služba se jmenuje Dluhové inkaso obyvatelstva a bude komunikována pod zkratkou DINO, což je zároveň název sdružení, které má nový projekt na starost. Do něj se podle Miloše Hrdiny ze zmíněné advokátní kanceláře budou moci připojit i další právníci.

Novinku, která má odstartovat od Nového roku, představuje Česká pošta jako vstřícný krok pro dlužníky. "Účelem této v Česku dosud chybějící služby je poskytnout osobám s dluhem účinné a rychlé řešení jejich situace. Občané v široké síti poboček České pošty získají profesionální pomoc a současně i příležitost co nejdříve a bez značného nárůstu nákladů uhradit svůj závazek," říká mluvčí státního podniku Marta Selicharová.

Schůzka na poště

Služba funguje přesně tak, jak by mělo vypadat jednání inkasní agentury při prvotním kontaktování dlužníka. Pošta s využitím svých znalostí přímo z terénu dohledá dlužníka a předá mu informační dopis. V něm dlužník najde historii dluhu, jeho současnou výši a návod k řešení, jak mu ho předkládá DINO.

Pokud dlužník chce na základě dopisu věc přes poštu řešit, domluví si schůzku na pobočce, kde se ho ujme proškolený pracovník. Ten by mu měl vysvětlit, proč DINO využít.

Pokud se dlužník rozhodne nabídku akceptovat (splatí dluh naráz, dohodne si splátkový kancelář či jiné individuální řešení), zaplatí za to poplatek. Podle zatím neschváleného, ale velice pravděpodobného sazebníku se cena za využití služby DINO pohybuje od 258 do 1188 korun pro dluhy do 3000 korun až pro dluhy vyšší než 8000 korun. Za dohodu o splátkovém kalendáři si dlužník připlatí dalších 468 korun.

Pro srovnání: kdyby se věřitel rozhodl jít cestou soudního vymáhání, mohl by dlužník za původní dluh ve výši 800 korun zaplatit 2560 až 15 340 korun. Konkrétní výše závisí na reakcích dlužníka na výzvu soudu či exekutora k uhrazení dluhu a dále na rozhodnutí soudu, jaké by věřiteli přiznal náhrady za služby advokáta (podrobněji zde).

Kalousek: je to skvělá myšlenka

Projekt od jeho vzniku podporuje také ministerstvo financí. Podle ministra Miroslava Kalouska je zvláště u drobných pohledávek často evidentní, že cílem některých věřitelů není informaci o pohledávce doručit, ale spíš nedoručit, aby bylo možné zahájit další fáze vymáhání a zvyšovat dlužnou částku.

"Myšlenku dohledat dlužníka službou České pošty považuji za skvělou a podporoval jsem ji od samého počátku. Je třeba zdůraznit, že služba je krokem vstříc především vůči skupinám s nejnižšími příjmy, které jsou často nejhůře informačně vybavené. Je to pokus ochránit ty slabé, aby jejich situaci nezneužívali někteří silní," dodává Kalousek.

Ještě jednou zopakujme, že DINO se automaticky nebude týkat všech dluhů, které fyzické osoby mají a nechtějí je z jakéhokoli důvodu platit, nebo o nich nevědí. Do nového systému se dostanou jen lidé dlužící firmám, které se rozhodnou DINO využít.

To bude samozřejmě za domluvenou úplatu a firmy si zároveň budou moci vybrat balíček služeb, který si koupí. V případě neúspěšného mimosoudního řešení jim DINO nabídne také rovnou služby participujících právních kanceláří, které pak dluh mohou dovést až do exekučního řízení.

Pilot ukázal perspektivu

Jak se na DINO dívají mobilní operátoři a pojišťovny, tedy typičtí adresáti nové služby? Ze čtyř oslovených pojišťoven službu neplánují využít dvě - Allianz a Pojišťovna České spořitelny. Kooperativa tuto možnost zvažuje, Česká pojišťovna již s Českou poštou jedná.

Foto: Thinkstock
Čtěte také:
Konec falešných exekutorů. Vymahačům hrozí pokuta
Exekutor není zloděj, přešlapy jsou všude, říká expert
Přísnější pravidla pro exekuce. Podrobný přehled změn

Ani jeden z mobilních operátorů novinku nezavrhuje. Vodafone nyní její případný přínos vyhodnocuje, Telefónica a T-Mobile s poštou jednají.

"Služba je pro nás zajímavá, mohla by přinést lepší informovanost dlužníků o vzniku pohledávky. Pro další spolupráci jsou důležité výsledky pilotního provozu," řekla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Pilotní projekt již Česká pošta ukončila. Proběhl v první polovině letošního roku v Plzeňském a Karlovarském kraji na vzorku 342 problémových pohledávek, u kterých věřitel nebyl schopen sám kontaktovat dlužníka.

České poště se v rámci tohoto testování podařilo informační dopis doručit 55 procentům lidí. Na pobočku k řešení situace pak dorazilo 25 procent lidí z celkového vzorku. Desetina celkového vzorku už na základě pilotního projektu svůj dluh hradí, další desetina jedná. Zbylých pět procent lidí, kteří na pobočku dorazili, svůj dluh řešit nechce.

"Je to pozoruhodný výsledek, protože jsme pracovali převážně s pohledávkami, které byly pět let staré, a tedy spíše nedobytné. Pilot ukázal, že nová služba má velmi slušnou perspektivu," komentoval výsledky testu generální ředitel České pošty Petr Zatloukal.

 

Právě se děje

Další zprávy