Poplatkům ani balíčkovému kontu se nevyhnete

Kateřina Štíchová
2. 3. 2008 22:21
Běžný účet je přežitek, letí balíčk. Za tučné poplatky
Foto: Ludvík Hradilek, Aktuálně.cz

Praha - Debata okolo bankovních poplatků stále zvedá lidi ze židlí. I přesto, že jsou již několik let propírány bankovní domy za to, kolik a za jaké služby na svých klientech vydělávají, bezplatné služby aby klient pohledal. I když za těch pár let je patrné, že banky inovují, kde se dá.

Jenže stále si nechávají za běžné služby při správě peněz klientů platit, i když se to některým z nich notně nelíbí. Ostatně najevo to dávají například díky anketě o nejabsurdnější poplatek, kterým byl včera ve třetím ročníku vyhlášen poplatek za vedení běžného účtu.

Foto: Jaroslav Jiřička
Čtěte více:
Víme, který poplatek je nejabsurdnější. Podívejte se

Jde to i bez poplatků?

Server bankovnipoplatky.com zároveň s anketou vyhlásil 28. únor za "den protestu proti bankovním poplatkům". Podpory se dočkal ze strany "nízkonákladové" banky mBank, která nabízí základní služby drobným klientům bezplatně a také družstevní záložny Fio, jež dokonce slíbila klientům naopak korunu za každou zrealizovanou tuzemskou bezhotovostní operaci zaúčtovanou na korunovém běžném účtu k 28. únoru.

"Chceme ukázat absurditu bankovních poplatků účtovaných za standardní služby. Proto jsme se rozhodli každému aktivnímu klientovi dnes dát jako dárek tuto symbolickou částku," uvádí k tomu tiskový mluvčí a prokurista Fio, družstevní záložny Ján Franek.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte více:
Banky vydělaly vloni přes 30 miliard

Zda a kdy se klienti dočkají zrušení poplatků lze jen těžko říci, ale rozhodně již nyní mají možnost volného přechodu od jedné banky k druhé, pokud nejsou spokojeni. Banky totiž již pár let neúčtují poplatek za zrušení účtu, a tak nic nebrání nespokojenému jedinci, aby změnil správce svých peněz.

Jenže... Kam tedy jít? 

Vybrat si mezi obrovskou záplavou bankovních nabídek není jednoduché. Zvlášť po té, co naprostá většina bank inovovala a nabízí jeden balíček služeb za druhým. Vyznat se v nich a porovnat je, to je skoro nemožné.

Balíčky hrají prim

Balíčky přitom ovládly naprostou většinu trhu. Najít samostatný běžný účet bez dalších přidaných služeb je v sazebnících bank skoro nemožné a klienti stejně většinou požadují po bance i další věci, jako je platební karta či přímé bankovnictví. V balíčcích dostanou vše pohromadě a v součtu vlastně zaplatí méně. Jenže to je pravidlo, které platí jen v případě, že je balíček používán správně. Banky však svými čísly potvrzují, že oblibě se balíčky těší v každém případě, i když možná i proto, že klient nemá na vybranou.

"Momentálně má některý z nových balíčků 95 procent našich klientů," potvrzuje Tomáš Kopecký z tiskového oddělení ČSOB. "Přitom jsme je klientům nabídli teprve loni v květnu," dodává.

Úspěchy hlásí i Česká spořitelna se svým Osobním kontem. "Za pouhých šest měsíců své existence má Osobní účet České spořitelny již půl milionu klientů," říká Kristýna Havligerová z České spořitelny.

Přitom právě ČS při inovaci svého produktu loni v létě podstatně zdražila. Její Výhodný program za 45 korun měsíčně nahradil Osobní účet za 69 korun. Služby jsou sice o maličko rozšířeny, ale pokud je náhodou klient nevyužije, připlácí 24 koruny zbytečně.

Potíž je tedy v tom, jak ušít konto na míru a dostat za své peníze to, co potřebujete. Najdou se ale i balíčky bezplatné, většinou když splníte nějakou podmínku, jako je třeba kreditní obrat na účtu. A pak je tu nízkonákladová mBank s velkou nulou ve znaku.

Ta poskytuje mnoho běžných služeb bezplatně, jenže některé neposkytuje vůbec. A to zejména ty "drahé", vzhledem k tomu, že v Česku neprovozuje standardní pobočky, tak třeba hotovost do banky vložit nelze. Za to však lze díky ní třeba nadstandardně  zhodnocovat úspory a ještě je vybrat z bankomatu, kdykoli potřebujete.

 

Právě se děje

Další zprávy