Odškodnění za zpoždění vlaku? V Německu ano, v Česku ne

Petr Kučera Petr Kučera, pek
15. 5. 2009 20:39
Německo výrazně posílilo práva cestujících
Německý rychlovlak ICE
Německý rychlovlak ICE | Foto: DB

Berlín - Cestující, jejichž vlak nabere vinou dopravce výrazné zpoždění, už nebudou tak bezmocní jako dosud. Zatím bohužel jen v Německu. Tamní parlament totiž definitivně schválil, že cestující získají nárok na odškodné. Podle agentury DPA má přelomová novinka platit už v létě.

Nárok na náhradu vznikne cestujícím při více než hodinovém zpoždění (nebo když vlak nepřijede vůbec). Získají zpátky čtvrtinu jízdného, při zpoždění přes dvě hodiny pak polovinu jízdného. Vypláceny ale budou jen částky přesahující čtyři eura.

Cestující, který bude muset kvůli zpoždění neplánovaně přenocovat v jiném než plánovaném místě, získá také nárok na zaplacení hotelu dopravcem. U místních železničních spojů pak může cestující využít jiný dopravní prostředek včetně taxi. Zvýšené výdaje mu pak proplatí železniční dopravce, nejvýše však do částky 80 eur.

Určité výhody oproti současnému stavu dostanou cestující i při kratším zpoždění. Přesáhne-li 20 minut, budou moci bez příplatku využít také dálkových spojů IC nebo ICE. Výjimkou zůstanou jen spoje s povinnou rezervací jako jsou City Night Line nebo ICE Sprinter.

Odškodné však dopravci nebudou muset vyplácet v případech, kdy zpoždění nezavinili. Typicky při dopravní nehodě, kdy nákladní auto prorazí spuštěnou závoru na přejezdu a strojvedoucí ani přes včasné použití rychlobrzdy nestihne nehodě zabránit.

Při zpoždění běžného rychlíku žádné odškodné v Česku zatím nedostanete.
Při zpoždění běžného rychlíku žádné odškodné v Česku zatím nedostanete. | Foto: ČD

V Česku nejdříve od roku 2011

Také v Česku možná práva cestujících posílí, ale nejdříve od roku 2011. Evropský parlament totiž tento týden schválil směrnici, podle níž by pro zpoždění delší než hodinu platila obdobná pravidla jako už nyní přijalo Německo: Železniční i autobusový dopravce by měl vrátit čtvrtinu jízdného, při zpoždění delším než dvě hodiny pak polovinu. Výjimkou budou nezaviněné události jako výluka, ucpaná dálnice nebo nepříznivé počasí.

Zatím však železniční ani autobusoví dopravci v Česku zákonnou povinnost odškodnění při zpoždění nemají. Na vrácení jízdného mají lidé ze zákona nárok jen tehdy, jestliže je dopravce vlastní vinou vůbec nedoveze do cíle.

České dráhy vrací plné jízdné jen v případě, že cestující do zpožděného vlaku vůbec nenastoupí. Jízdenku však musíte vrátit ještě v den plánovaného odjezdu na stanici, odkud jste chtěli odjet. Na délce zpoždění pak nezáleží.

Naopak když už ve zpožděném vlaku jedete, nedostanete od Českých drah obvykle nic. Výjimkou jsou jen vlaky SuperCity (Pendolino), kde vám sice vrátí cenu místenky (většinou 200 korun), ne však cenu samotného jízdného (to například z Prahy do Ostravy činí přes 430 korun). Zpoždění ale musí přesáhnout hodinu.

Mezi autobusovými dopravci jde příkladem Student Agency. Nad rámec smluvních podmínek obvykle vrací část jízdného při zaviněném zpoždění zhruba už od půl hodiny.

 

Právě se děje

Další zprávy