reklama
 
 

Nový trik podvodníků: Jdou prý vrátit lékařské poplatky

24. 4. 2010 17:13
Důvěřivým lidem hrozí krádež peněz, úhrada bezplatných služeb nebo komplikace se zdravotní pojišťovnou

Praha - Krádeže peněz, neoprávněné poplatky za služby, které jsou zdarma, přeregistrace k jiné zdravotní pojišťovně, ale také zneužití osobních dat. To vše hrozí neopatrným lidem od podvodníků, kteří se vydávají za pracovníky některé zdravotní pojišťovny.

Pokud u vás zazvoní údajný zaměstnanec či zaměstnankyně zdravotní pojišťovny, nepouštějte je dál. Nebo si přinejmenším důkladně ověřte, zda skutečně zastupují pojišťovnu, jejímž jménem se zaštiťují, a proč k vám vůbec přišli. Je totiž pravděpodobné, že jde o některé z podvodníků, před nimiž varuje Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP).

Přeplatek, výměna průkazu, levné léky...

Cílem podvodníků jsou především starší lidé, kteří bývají důvěřivější a většinou jsou pojištěni právě u VZP. Jejich cílem je obvykle využít chvilkové nepozornosti a ukrást peníze nebo jiné cennosti. Někdy ovšem také neoprávněně vybírají nejrůznější poplatky za zdravotní péči nebo léky.

Důvod jejich návštěvy působí obvykle důvěryhodně. Musí prý klientům pojišťovny osobně vrátit přečerpaný limit z takzvaných regulačních poplatků na zdravotní péči. S oblibou sází na to, že zdravotní pojišťovny musí vracet přeplatek všem, kdo zaplatili na poplatcích více než 2500 korun ročně v případě dětí a důchodců nebo 5000 korun v případě ostatních pojištěnců.

Mohou ale také "levněji" nabízet některé léčebné přípravky nebo naopak vybírat nedoplatky. Případně přišli klienta informovat o změnách ve zdravotním pojištění, důvodem bývá také pravidelná výměna průkazů pojištěnce.

Může ale jít "pouze" o přeregistraci dotyčného k jiné zdravotní pojišťovně, o čemž nemusí pojištěný vůbec vědět. Stačí mu podstrčit haldu písemností, najít fiktivní důvod, proč by je měl podepsat a odvést pozornost jinam, takže si občan zpravidla neověří, co vlastně podepisuje. Někdy mu dokonce hrozí, že budou zneužity jeho osobní údaje.

Praví zástupci pojišťoven nechodí k lidem domů

Ve skutečnosti však Všeobecná zdravotní pojišťovna vyřizuje podobné záležitosti písemně, nebo vyzve pojištěnce, aby si věc osobně vyřídil v některé z poboček.

Přeplatek za regulační poplatek vrací podle stanovených pravidel do 60 dnů od konce čtvrtletí, v němž zaznamenala, že na něj má pojištěný nárok, a to přímo na jeho účet v bance nebo prostřednictvím poštovní poukázky. Nikoliv tedy osobně.

Čtěte také:
Neschopenka zůstane zadarmo, lékařům zaplatí stát
Devět krajů proplácí poplatky nezákonně, tvrdí vnitro
Poplatky u lékaře nás stály 5,5 miliard. Ženy platí víc

Obrana proti praktikám podvodníků je jednoduchá, vyžaduje ovšem určitou míru asertivity. Základem je požádat je o průkaz zaměstnance (zástupce) zdravotní pojišťovny a ověřit si jeho totožnost (třeba i telefonicky u pojišťovny), stejně jako důvod, proč přišel. Určitě má smysl upozornit na podobné praktiky také policii.

autor: František Mašek, Peníze.cz | 24. 4. 2010 17:13

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama