reklama
 
 

Novou vlajkovou lodí Petra Kellnera bude Telefónica

Aktualizováno 31. 10. 2013 11:00
Rekordní obchod, o kterém se dlouho spekuluje, je na spadnutí

Praha - Je téměř hotovo. Petr Kellner by měl nejpozději na začátku listopadu dotáhnout obchod, o kterém se dlouho spekuluje. Jeho skupina PPF kupuje českou část společnosti Telefónica.

Informace o tom, že jednání finišují, potvrzují zdroje Aktuálně.cz, stejné informace mají i Hospodářské noviny.

Smlouva ještě podepsána není, jednání však mají být uzavřena ještě před zahájením klíčové aukce frekvencí, tedy do 11. listopadu. Aukci pořádá Český telekomunikační úřad a přihlásilo se do ní pět zájemců, mezi nimi i právě Telefónica, která bude chtít - stejně jako T-Mobile a Vodafone - získat nové kapacity pro vybudování nejmodernějších sítí.

Dlouho plánovaný druhý pokus o aukci nových mobilních frekvencí přitom zřejmě začne podle plánu. Soud totiž odmítl návrh společnosti Telefónica zastavit předběžným opatřením její start.

PPF by za 69 procent (zbytek se obchoduje na burze) české části španělského operátora měla zaplatit zhruba tolik, jaká je tržní hodnota tohoto podílu - pohybuje se kolem 68 miliard korun. Podle informací Hospodářských novin by se cena neměla dostat přes 75 miliard.

Až PPF svoji historicky nejvyšší akvizici dokončí, dá se předpokládat, že v Telefónice dojde k obměně vedení. "V PPF je tým lidí, kteří se připravují už delší dobu na převzetí Telefóniky," uvedl zdroj Aktuálně.cz. Dnes české Telefónice šéfuje Argentinec Luis Malvido, funkce se ujal v únoru 2010.

Kromě jiných se nabízí také otázka, jak se bude operátor pod vedením PPF jmenovat. Telefónica jistě nebude chtít nechat své jméno v rukou kohokoli jiného. Byť je to věštění z křišťálové koule, nabízí se minimálně dvě možnosti. PPF již před rokem zaregistrovala přes svou Air Bank značku Air Mobile. Vůli k jejímu použití ale může brzdit operátor Air Telecom, který v Česku koupil a navázal na U:Fona. Telefónice, a nově tedy i PPF, pak patří mezi Čechy stále známá značka EuroTel, kterou firma nesla do roku 2006.

Dobře utajená revoluce

Telefónica CR měla v pololetí zhruba 5,1 milionu "mobilních" klientů, T-Mobile v pololetních výsledcích oznámil 5,67 milionu zákazníků (3,2 mil. tarifních) a Vodafone naposledy reportoval číslo za březen, kdy měl 3,36 milionu klientů.

Z celkových zhruba pěti milionů mobilních zákazníků Telefóniky jsou 3,17 milionu na tarifech a 1,9 milionu má předplacené karty. Dále má operátor 1,4 milionu pevných linek. Zároveň vlastní dceřiného mobilního operátora na Slovensku. V prvním pololetí roku firmě klesl čistý zisk o 26,5 procenta na zhruba 2,4 miliardy korun. Konsolidované výnosy z podnikání se snížily o pět procent na 23,9 miliardy korun.

Telefónica v dubnu letošního roku přišla s revolučním a dobře utajeným krokem, když srazila cenu neomezeného volání i o více jak třetinu tehdy ceníkové ceny na současných 750 korun za měsíc. Oba dva zbývající konkurenti v následujících dnech její nabídku v panice s mírnou obměnou zkopírovali (podrobnosti).

Zavedení neomezeného volání se v Telefónice hned ve druhém čtvrtletí projevilo nárůstem objemu volání o 14 procent na 2,7 miliardy minut a zvýšením počtu SMS o 50 milionů. Průměrný měsíční výnos na zákazníka se ale snížil o 16 procent na 336,4 koruny.

Telefónica je také z trojice velkých operátorů nejvíce vidět při boomu virtuálních operátorů v Česku. Byla to ona, kdo se s vydavatelstvím Ringier domluvila na prvním "virtuálovi" a zprovoznili Blesk Mobil, který zlevnil volání i na předplacených kartách. Naposledy pak svého virtuálního operátora v síti Telefóniky postavil i ČEZ.

Dobře připravený plán

Pro ambiciózního Kellnera, schopného investovat desítky miliard korun, představuje nákup Telefóniky novou životní výzvu poté, co Českou pojišťovnu prodal Generali a Home Credit manažersky přenechal Jiřímu Šmejcovi.

Telekomunikační hru má přitom Petr Kellner rozehranou na dvou frontách. Oficiálně se sice v aukci kmitočtů pro rychlé mobilní sítě nebude ucházet o pozici pro nového operátora, ale své vyslance v tomto boji má - lidi, kteří původně připravovali pro zmíněnou aukci jeho firmu PPF Mobile.

Ti se v aukci, která by měla rozdat karty do konce tohoto roku, účastní s následovníkem PPF Mobile, firma byla přejmenována na Revolution Mobile a PPF ji prodala dosavadnímu řediteli Tomáši Budníkovi.

O kmitočty pro nového operátora bude Revolution Mobile v aukci soupeřit se společností ze skupiny KKCG dalšího miliardáře Karla Komárka. Ta má připravenou společnost Sazka Telecommunications a nového operátora by mohla výrazně podpořit spojením právě se Sazkou, která KKCG patří.

PPF vždy počítalo s více verzemi plánu, jak vstoupit na pole s mobilními telefony. „PPF nepotřebuje za každou cenu vydražit nějaké kmitočty, nemusí mít vlastní novou mobilní síť. Může také vstoupit na trh jako virtuální operátor, nebo jiného koupit," řekl už na začátku roku 2013 deníku Insider zdroj obeznámený s variantami Kellnerova plánu.

„Vybudovat novou síť je otázka nejméně dvou let, PPF chce nabídnout vlastní mobilní služby rychleji," dodal.

Mezi španělskými majiteli a Kellnerem proběhla první, byť prý čistě oťukávací, jednání už minulý rok. Na oficiální nabídky tehdy nedošlo, Španělé žádali nereálně vysokou cenu a PPF se rozhodla počkat na správný okamžik.

Ten nastal právě v těchto týdnech, kdy Kellner využívá situace mateřské firmy. Telefónica SA má problémy doma ve Španělsku, výnosy jí klesají na klíčovém jihoamerickém trhu i v dalších regionech. Skupina za poslední dva roky propustila skoro 60 tisíc zaměstnanců, patří k nejzadluženějším v oboru a analytici jí prorokují další zhoršení. Prodej části aktiv je pro ni logickým řešením.

U PPF se naopak dá čekat, že přijde na telekomunikační trh s vlastní nabídkou služeb, napojenou na vlastní obchodní kanály. Nabízejí se tu dobré synergie s produkty Kellnerovy Air Bank a Home Creditu.

autor: Jiří Hovorka | 31. 10. 2013 6:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama