Nové inkaso? Od listopadu jedině s horním limitem

Věra Tůmová, Peníze.cz
5. 11. 2009 16:05
Příliš vysokou platbu lze reklamovat do osmi týdnů

Praha - Jestliže si od listopadu chcete zřídit příkaz k inkasu, musíte nově nastavit horní limit pro takto odcházející platby. Pokud už máte starší příkaz k inkasu, banky vám budou stanovení horního limitu doporučovat.  Když tak neučiníte, možná to udělají za vás. Vyplývá to z nového zákona o platebním styku, který vychází z unijní směrnice.

Stanovení horního limitu pro platby například za elektřinu, nájem či telefon by vás i banku mělo chránit proti neúměrně vysokým částkám, jež si někdy společnosti přes inkaso strhnou. Nemělo by se tak už běžně stávat, že místo pársetkorunové platby vám společnost - třeba i kvůli své chybě - strhne několik desítek tisíc korun.

Připravili jsme pro vás průvodce formou otázek a odpovědí, který vám pomůže lépe se vyznat v nových pravidlech.

Z účtu se mi pravidelně strhává inkaso. Mění se něco od listopadu?

S vaším stávajícím souhlasem k inkasu se nemění nic. Můžete ale od banky dostat doporučení, abyste si nastavili horní hranici pro maximální možnou částku, kterou dovolíte u daného inkasa ze svého účtu strhnout.

Platíte-li si například tímto způsobem pravidelný paušál za mobilní telefon a další telekomunikační služby zhruba ve výši tisíc korun, můžete horní hranici omezit třeba částkou 1500 korun.

Jestliže si telekomunikační operátor bude chtít strhnout více, místo inkasa vám pošle nejspíš složenku či fakturu.

Nový příkaz k inkasu budete moci sjednat už jen s nastaveným limitem. Tím se banky brání proti případným reklamacím za příliš vysoké částky, které si inkasem mohly dosud firmy strhnout.

Jak banky určí horní limit inkasa, pokud si ho neurčím sám?

ČSOB od 1. ledna 2010 automaticky nastaví měsíční limit podle výše inkas za poslední čtvrtletí roku 2009. Půjde o průměrnou výši měsíčního inkasa v posledním čtvrtletí roku 2009.

Česká spořitelna majitelům účtu s původním příkazem k inkasu žádné limity stanovovat nechce, bude jim pouze doporučovat, aby tak ve svém zájmu učinili.

Komerční banka za účelem zvýšení bezpečnosti peněžních prostředků klientů zavádí povinný limit inkas a časové intervaly mezi dvěma inkasními platbami. „Pokud má klient na svém účtu povoleno inkaso bez uvedení maximální částky inkasa, bude mu automaticky k 13. 11. 2009 nastaven limit, a to ve výši dvojnásobku nejvyšší inkasované částky za posledních 12 měsíců," konstatuje mluvčí banky Monika Klucová.

Také v Raiffeisenbank se změny nejvíce dotknou těch, kdo si teprve inkaso budou zakládat či klientů, kteří budou stávající příkaz k inkasu měnit. Ti si budou muset povinně stanovit maximální možnou částku inkasa. „Stávající souhlasy nijak bez zásahu klienta měnit nebudeme, klientům však doporučujeme si maximální možnou částku nastavit," dodává mluvčí banky Tomáš Kofroň.

Co se stane, když bude platba vyšší, než bude mnou nastavený limit?

V případě, že si společnost, s níž máte sjednané inkaso, bude chtít strhnout vyšší částku, než je vámi stanovený horní limit pro inkaso, pošle vám nejspíš složenku či fakturu zvlášť. Případně vás bude kontaktovat kvůli způsobu zaplacení služby třeba telefonicky. Pokud s výší inkasa nebudete souhlasit, máte vždy možnost tuto částku reklamovat, upozorňuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Překročení limitu pro inkaso kupříkladu ve společnosti Telefonica O2 řeší následovně: „Pokud částka za jedno zúčtovací období překročí stanovený limit, nebude inkaso realizováno, a proto obdržíte vyúčtování s upozorněním o překročení limitu. Dlužnou částku pak uhradíte bankovním převodem nebo složenkou," vysvětluje společnost na svých webových stránkách.

Konkurenční mobilní operátor Vodafone klienty, kteří z jakéhokoliv důvodu nezaplatí inkaso, nejprve podle svého mluvčího Miroslava Čepického upozorní SMS zprávou a následně telefonicky.

Energetická společnost Pražská energetika vám z účtu při překročení limitu strhne podle informací ze zákaznické linky pouze vámi stanovený maximální limit a na zbývající část dostanete upomínku se složenkou na nedoplatek.

Jak postupovat, když mi firma strhne inkasem z účtu více peněz, než jsem čekal?

Stejně jako to bylo dosud, můžete se obrátit na pobočku své banky se žádostí o reklamaci platby a doložením důvodu, proč jste tuto částku neočekávali. Musíte ovšem zpravidla do banky současně přinést i doklady, které budou vaše argumenty podporovat.

Na reklamaci však máte pouze osm týdnů. Měli byste proto pečlivě sledovat pohyby na účtu a odchozí platby inkasa, abyste případně mohli včas neúměrně vysoké částky za inkaso reklamovat.

Jak se od listopadu změní poplatky u inkasa?

Nijak. Vybrané banky mají transakce inkasa i jeho změny zdarma, jako například v mBank.

Poplatky se začátkem listopadu nemění u inkasa ani v Raiffeisenbank, Poštovní spořitelně, ČSOB či v České spořitelně, kde nově ruší i poplatek za zrušení souhlasu s inkasem (to bylo dosud zdarma pouze přes internetové bankovnictví).

Standardní poplatky za zřízení/změnu/zrušení inkasa zůstávají také v Komerční bance beze změny. Od 1. listopadu do 31. prosince 2009 budou mít všichni klienti Komerční banky možnost zdarma změnit automaticky nastavený limit inkasa či počet dní mezi dvěma inkasními příkazy.

Více informací na webu Peníze.cz


Foto: Aktuálně.cz
Čtěte o dalších listopadových změnách:
Co se mění od 1. listopadu? Připomeňte si novinky
 

Právě se děje

Další zprávy