reklama
 
 

Nové banky už vybraly miliardy. Levné účty lidi lákají

1. 3. 2012 6:00
Účty bez poplatků, vysoký úrok a jiný přístup se lidem líbí

Praha - Desetitisíce klientů a miliardy na vkladech, takové jsou výsledky několikaměsíčního působení čtyř nových bank na českém trhu.

Co na nich lidi láká? Účty bez poplatků, vysoký úrok na spořicích produktech, případně snaha o jiný přístup ke klientům než ve velkých bankách.

Všechny tři vlastnosti sice nesplňuje každá ze čtyř nových bank, vždy ale nabízejí přinejmenším dvě ze zmíněných výhod. Řeč je o Air Bank, Equa bank, Fio bance a Zuno Bank.

Air Bank čeká klienta číslo 20 000

Nejkratší dobu - od 22. listopadu 2011 - na českém trhu působí Air Bank ze skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Ta si dala za cíl během prvního roku působení získat 70 tisíc nových klientů. A po pátém roce svého podnikání chce ve svých řadách mít 250 tisíc klientů, což je zhruba dvacetina trhu.

Jaký je výsledek po třech měsících ostrého provozu? Banka v příštích dvou týdnech očekává klienta s pořadovým číslem 20 tisíc. Její zástupci jsou s tímto výsledkem spokojeni, přesně totiž odpovídá vytyčenému plánu.

Podle marketingového ředitele Jakuba Petřiny má více jak 80 procent klientů Air Bank zřízen spořicí účet (se sazbou 2,5 % bez omezujících podmínek jde o nejvyšší úrok mezi bankami).

Zhruba polovina klientů pak v Air Bank má i běžný účet. Z této poloviny se přibližně 90 procent lidí rozhodlo pro Malý tarif, který je bez měsíčního paušálu, ale zpoplatňuje jednotlivé transakce. Zbylá desetina má za 150 korun Velký tarif s neomezeným počtem bezhotovostních transakcí a s "rozumným" množstvím výběrů z bankomatů cizích bank (toto množství se od května zvedá z pěti na deset).

Nejvíce klientů má Fio

Nejvíce klientů ze čtveřice nováčků zatím získala Fio banka, která při zahájení činnosti v září 2010 navázala na mnohaletou historii družstevní záložny.

Ke konci roku 2011 získala Fio banka zhruba 67 tisíc nových klientů. Za necelé dva měsíce roku 2012 přidala dalších 15 tisíc klientů, na vkladech má celkem 13,1 miliardy korun.

Další nováček, Zuno Bank, působí v Česku od července 2011. Online deníku Aktuálně.cz poskytla pouze statistiku roku 2011, kde sčítá výsledky v Česku a na Slovensku. Počet klientů v této statistice dosahuje 66 tisíc a vklady dosahují 18 miliard.

Zdroj obeznámený s fungováním banky v Česku nicméně odhaduje, že počet zdejších klientů se může nyní pohybovat kolem 35 tisíc, výše vkladů pak zhruba mezi 10 a 12 miliardami korun.

Zuno ale v posledních měsících trápí odliv vkladů, což je podle zdroje způsobeno především koncem půlročních fixací termínovaných vkladů. Ty totiž banka při svém vstupu nabízela s akční sazbou 3,5 %, nyní nabízí maximálně 3% sazbu při ročním fixu.

Nejméně lidí z nové čtveřice zatím oslovila Equa bank, která v září převzala dosavadní síť Banco Popolare. Momentálně eviduje zhruba 12 tisíc klientů a přes pět miliard na vkladech.

Čtěte také:
Bankovní gigant vrací úder nováčkům, nabízí tisícovku
Komu svěřit peníze? Přehled nejlepších spořicích účtů
Která banka je nejvstřícnější? Známe výsledky ankety

Jen pro srovnání: Čerstvé hospodářské výsledky České spořitelny za rok 2011 uvádějí, že v největší tuzemské bance mají občané vklady za 530,5 miliardy a celkový počet klientů banky činí 5,2 milionu lidí.

A teď na úvěry!

Všichni čtyři nováčci plánují svou nabídku produktů v příštích měsících rozšířit především o úvěry. Equa bank i Fio banka již do své nabídky zařadily hypotéky.

Následovat by měla nabídka spotřebitelských úvěrů. Zuno Bank by již brzy měla spustit svou online půjčku a s ní také nabídku kontokorentu, Air Bank plánuje půjčky do nabídky zařadit v létě. Výhledově pak všechny čtyři banky počítají s kreditními kartami.

Fio banka chce dále zhruba od poloviny roku vydávat vlastní platební karty (nyní má karty od ČSOB). Air Bank zase od května změní obchodní podmínky a za největší změnu označuje jiné nastavení parametrů "rozumného využívání" pro využívání běžného účtu se stopadesátikorunovým paušálem.

"Z pěti na deset jsme zvýšili počet výběrů z cizích bankomatů a z dvaceti na 100 odchozích plateb v korunách za měsíc. Princip rozumného využívání znamená, že při překročení tohoto parametru můžeme posoudit chování zákazníka jako nadužívání služeb," vysvětluje mluvčí banky Rostislav Kocman.

autor: Jiří Hovorka | 1. 3. 2012 6:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama