Nová tvář kantýn. Vede řízek, nově vám vyčistí i kabát

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
Aktualizováno 23. 10. 2013 9:45
Češi se při obědech stále drží klasiky. Nejraději jedí smažený řízek a svíčkovou
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jaroslav Pikous Aktuálně.cz

Praha - Provozovatelé závodních restaurací tvrdí, že Češi začali zdravěji a kvalitněji obědvat. Co ale v závodních jídelnách skutečně jíme?

Podle zjištění online deníku Aktuálně.cz to se zdravou stravou v obědových pauzách zatím tak žhavé nebude. Lidí, kteří si dají k obědu například salát nebo rybu, sice podle provozovatelů závodních restaurací přibývá, u českých strávníků ale nadále převažuje klasika.

Nejoblíbenějšími jídly zůstávají smažený řízek s bramborami, smažený sýr, svíčková nebo rajská.

U tradičních jídel však Češi kladou čím dál větší důraz na kvalitu surovin a způsob přípravy.

"Všímáme si toho, že se lidé více zajímají, z jakých surovin vaříme, kolik je v něm tuku. Proto se snažíme i tuto klasiku trochu odlehčit," říká provozní sítě závodních restaurací Aramark Vladimír Staněk.

Česká klasika

Podle průzkumu největšího provozovatele závodních jídelen, firmy Eurest, jednoznačně u Čechů vede smažený řízek.

Druhým nejoblíbenějším jídlem k obědu je pečená vepřová krkovice, následuje čína, smažený sýr a svíčková na smetaně.

To, že smažený řízek s bramborem vede, potvrzuje i Vladimír Staněk z Aramarku. Mezi oblíbené ještě přidává rajskou a rajčatové omáčky.

"Naopak méně než před lety nám chutnají plíčky na smetaně, ledvinky na cibulce nebo pečený vepřový bůček," uvádí příklady jídel, od kterých se Češi odklonili, obchodní ředitel Eurestu Antonín Tvrdoň.

Nejrychleji pak roste podle Eurestu poptávka po bezmasých jídlech, vařené zelenině jako příloze nebo po čínských nudlích.

"Máme dva klienty, u kterých s řízkem neuspějeme. Je to TPCA na Kolínsku, kde je nejoblíbenějším jídlem japonské kari a losos, a Viscofan v jižních Čechách, tam vedou ryby. Je to dáno štědrostí zaměstnavatelů, kteří na obědy přispívají takovou částkou, že můžeme vařit i nákladnější jídla," vysvětluje Staněk.

Zdravé programy

Tam, kde je poptávka, firmy spustily zdravé programy. "Náš zdravý koncept Vital food se uplatnil zatím v sedmadvaceti z celkového sta provozoven. Nejvíce si zákazníci oblíbili špízky satay s rukolou nebo lososové placičky. Úspěšný je také čerstvý grilovaný losos nebo tylápie s grilovanou zeleninou," upřesňuje Staněk.

Nárůst poptávky po zdravé stravě potvrzuje i viceprezident pro klíčové klienty firmy Eurest Miroslav Duška. "V současné době jsme velmi úspěšní s naším uceleným programem Zelená linie, který nabízí energeticky i výživově vyváženou stravu. Kromě samotných obědů lidem také radíme, jaká jídla zvolit i mimo pracovní dobu," říká Duška.

"Velmi oblíbené jsou u nás například kuřecí nudličky s tomaty a fazolkami nebo zeleninový kuskus s cizrnou," přidává se také marketingový manažer firmy Sodexo Jiří Švancara.

Brambory zdražily, Češi je ale chtějí

S růstem cen surovin a energií musí provozovatelé jídelen zvedat i ceny, přičemž si musí hlídat, aby byli konkurenceschopní. Podle zjištění obědového portálu Lunchtime.cz a firmy Chégue Déjeuner si strávníci letos za obědy oproti loňsku připlatili skoro čtyři koruny. Průměrná cena za oběd se tak v celém Česku pohybuje okolo 85 korun.

"Za tuto cenu, tedy přesněji o korunu levněji, nabízíme řízek s bramborem," říká při prohlídce restaurace Aramark na pražském Žižkově Vladimír Staněk.

Právě brambory, které jsou nejoblíbenější přílohou Čechů, zdražily ze všech surovin úplně nejvíce. O 80 procent.

"Češi ale na bramborách trvají. Proto jsme se museli s obrovským nárůstem jejich ceny vypořádat," stěžuje si Staněk.

Kromě brambor šly nahoru také například ceny vepřového masa, mléka nebo sýrů. V tomto případě se jednalo o zhruba desetiprocentní meziroční nárůst. "Je to o dobrém naplánování jídelního lístku, o ochotě zaměstnavatelů přispívat na jídlo. Ale jasný recept není. Někdy si musíte sáhnout do svých marží," dodává Staněk.

Nejlevnější nevydrží

A právě pro společnosti, které si sáhly do svých marží až příliš, může být tento jejich krok osudným. Podle hlavních hráčů z odvětví hromadného stravování totiž jediným požadavkem klientů už přestává být cena.

"Tyto firmy nakupovaly co nejlevněji a nenabízely zákazníkovi to, co by si přál. Teď přichází doba, kdy chce klient víc a ony již nebudou stačit novým trendům," předpokládá generální ředitel společnosti Aramark Josef Svoboda.

"Právě menší hráči velmi často přistupovali k nabídce nízkých cen. Tento fakt se tedy může ve výsledku skutečně obrátit proti nim samotným," připojuje se Tvrdoň a dodává, že nikoli jen cena, ale správně nastavený poměr kvality, servisu a ceny představuje ekonomickou výhodnost.

Na trhu se tak objevují první vlaštovky. Podle zatím nepotvrzených informací online deníku Aktuálně.cz může být takovýmto případem společnost GTH catering, která je kvůli špatnému hospodaření údajně na prodej.

"Podíl v GTH catering neprodáváme a nemáme v úmyslu prodat ani ve střednědobém horizontu. Plně podporujeme podnikatelské a obchodní aktivity současného managementu," reagoval však na dotaz online deníku Aktuálně.cz Jan Tauber, ředitel firmy Genesis Capital, která v GTH catering drží stoprocentní podíl.

Vypereme vám košili

S každou provozovnou se firmy snaží přizpůsobit se co nejvíce požadavkům zákazníka. V některých jídelnách se tak na přání klienta podávají domácí těstoviny, jinde zas existuje pizza kout.

"Dokonce máme zkušenosti s halal pokrmy. Pro armádu jsme stravovali na letištích v Pardubicích afghánské piloty," doplňuje Vladimír Staněk.

Prostory, kde se zaměstnanci podniků stravují, už také nevypadají tak jako kdysi.

"Už se nebavíme o závodních jídelnách, ale o příjemných restauracích," doplňuje generální ředitel firmy Sodexo Daniel Čapek. Součástí restaurací jsou mnohdy i kavárny, kde si mohou dát zaměstnanci po obědě dobrou kávu a zákusek. Podle ročního období i zmrzlinu nebo horký nápoj.

Firmy často nezůstávají jen u nabídky gastro služeb. Například Eurest podnikům nabízí i úklid kanceláří, údržbu zeleně nebo obsluhu recepce.

"Byznys centrům jsme asi před rokem začali nabízet čištění a praní oděvů," představuje doplňkovou službu provozní sítě restaurací Aramark Vladimír Staněk. Těchto služeb podle něj využívají nejvíce byznyscentra.

 

Právě se děje

Další zprávy