Nová konkurence pro vlaky a autobusy. Do Česka míří BlaBlaCar, meziměstský Uber

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
9. 1. 2016 13:12
V polovině ledna začne v Česku fungovat projekt francouzského start-upu BlaBlaCar. Zatímco Uber se zaměřuje především na jízdy po městech a funguje spíše jako alternativní taxislužba, BlaBlaCar má sloužit hlavně pro cesty mezi městy.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha - Po americkém Uberu přichází na český trh další online aplikace pro levnější a jednodušší cestování autem. Projekt francouzského start-upu BlaBlaCar funguje jako virtuální autostop za pár korun - páruje řidiče s volným místem v autě s lidmi, kteří cestují do stejného města. Služba začne v Česku fungovat 13. ledna.

Zatímco Uber se zaměřuje především na jízdy po městech a funguje spíše jako alternativní taxislužba, BlaBlaCar má sloužit hlavně pro cesty mezi městy. Aplikace chce konkurovat vlakům a autobusům. Na rozdíl od Uberu proto její zavádění neprovázejí protesty taxikářských firem. Podle zakladatelů by službu profesionální řidiči vůbec využívat neměli.

Podobný koncept jako BlaBlaCar už v Česku nabízí aplikace Jízdomat.cz, teď ale dostane konkurenci v podobě celosvětově známého projektu. "Společnost využívá 25 milionů členů ve 22 zemích," uvedl za BlaBlaCar Daniel Maršalík z PR agentury Konektor.

Stejně jako u Jízdomatu neplatí cestující za svezení, pouze přispějí řidiči na benzin či naftu. U BlaBlaCar aplikace sama vypočítá hodnotu jízdy předem a pak si z ní účtuje procentuální poplatek. Klientkám, které by se bály sednout do auta s cizím mužem, nabízí zase ryze dámskou jízdu.

Cestu přes BlaBlaCar šlo v Česku domluvit už dříve, doporučené ceny ale často vycházely dráž než hromadná doprava. Společnost to vysvětlovala tím, že v zemi nepůsobí oficiálně a nemá tu vlastní lokální tým, který by se staral o nastavení atraktivních cen. To by se nyní mělo změnit.

Podrobnosti zástupci aplikace zatím tají s tím, že příchod na český trh oficiálně oznámí příští středu. "Máme dobře zmapovaný trh a myslím, že máme i velmi zajímavé předpoklady, co se týká očekávání prvního roku fungování BlaBlaCar v České republice," řekl Pavel Prouza, manažer BlaBlaCar pro Česko a Slovensko.

Francouzský start-up začal fungovat v roce 2006 a dnes ho používá velká část evropských států, funguje ale také v Indii nebo Mexiku. Za jejím rozmachem stojí především peníze velkých kapitálových firem - v roce 2014 skupina nadnárodních investorů v čele s Index Ventures investovala do firmy 100 milionů dolarů, o rok později dalších 200.

Díky investorům rostou i další aplikace − například americká obdoba Uberu, aplikace Lyft, před několika dny oznámila dohodu s General Motors. Automobilka do Lyftu investuje půl miliardy dolarů a bude se podílet na vývoji samořiditelných aut.

 

Právě se děje

Další zprávy