Neomezené volání za 500 korun? Tři roky po tarifové revoluci si polepšíte jen aktivitou

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
2. 5. 2016 8:22
Ceníky "velké trojky" se neliší. Operátoři se spolu začínají o zákazníka prát až v momentě, kdy ho jeden druhému chce přetáhnout. Podle regulátora je to v pořádku. Firmy přitom od operátorů kupují neomezené volání výrazně levněji. S cenou nepohnuli ani virtuální operátoři - jejich nabídku totiž určují ti velcí.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha – Tři roky po „velké tarifové revoluci“ a vstupu prvních virtuálních operátorů se zdá, že paušální ceny mobilního telefonování zamrzly. Všichni tři velcí operátoři totiž lákají na stejnou nabídku neomezeného volání. Za 749 korun měsíčně můžete mít u všech tří neomezené volání, SMS do všech sítí a 1,5 GB dat. Kdo hodně volá a píše SMS, nemusí tedy vůbec řešit, zda je u O2, T-Mobilu, nebo Vodafonu. Alespoň teoreticky - podle oficiálního ceníku.

Operátoři se spolu začínají o zákazníka prát až v momentě, kdy ho jeden druhému chce převzít. Ukazuje to příběh čtenáře Petra, který volá s T-Mobilem a doma má placenou digitální televizi od O2. Operátor O2 mu nabídl k televizi neomezené volání, neomezené SMS a 200 MB dat za 499 korun měsíčně. Na to reagoval T-Mobile a snížil mu cenu neomezeného volání, SMS a 1,5 GB dat na 449 korun měsíčně.

Petr tak u T-Mobile zůstal, ale přetahovaná s operátory pokračovala. T-Mobile mu totiž navíc navrhl, ať k němu převede číslo i někdo z rodiny. Platit bude jen 269 korun měsíčně s tím, že si nasdílejí limit na data. Petr tak přesvědčil manželku, která byla u Vodafonu. Ten se ji snažil udržet na neomezený tarif s 500 MB dat za 396 korun.

Retenční nabídky? Prý jen výjimečně

Na neomezený tarif některého z operátorů přešly od dubna roku 2013, kdy jeho cenu jako první srazila na zhruba třetinu původní ceny tehdejší Telefónica (dnes O2), miliony klientů. Operátoři sice přesná čísla říci nechtějí, ale obrázek si lze udělat z vyjádření Lukáše Hrabala, mluvčího T-Mobilu. „Neomezené volání má téměř 40 procent našich rezidentních zákazníků,“ říká. T-Mobile má přitom zhruba šest milionů klientů, kteří využívají mobilní služby. Podobný poměr budou mít i další operátoři.

Takzvané retenční nabídky, jaké si pro Petra a jeho manželku přichystaly T-Mobile a Vodafone, když jim pohrozili přestupem ke konkurenci, ale nejsou zas tak časté. Lidé je totiž zřejmě aktivně nevyhledávají - například tím, že by se u konkurence ptali na výhodnější podmínky a ty pak chtěli od stávajícího operátora dorovnat. A operátoři je podle svých slov nedávají každému.

„To, že k retenčním nabídkám přistupujeme velmi výjimečně, potvrzuje fakt, že slevu na tarif Free CZ (v úvodu zmíněný tarif za 749 korun měsíčně – poznámka redakce) má pouze 1,2 procenta jeho zákazníků. Žádný z nich přitom nemá tarif Free CZ s neomezeným voláním a 1,5 GB dat za cenu 500 korun. Tarif s měsíčním paušálem 499 korun obsahuje pouze 200 MB dat,“ říká Lucie Pecháčková, mluvčí O2.

Oba zbylí konkurenti svůj postoj k retenčním nabídkám komentovat nechtějí, ani neposkytují podrobná čísla, kolik lidí má neomezený tarif se slevou. Jen obecně mluví o tom, že pokud za nimi klient přijde s levnější nabídkou od konkurence, postupují při vyřizování jeho požadavku na podobnou slevu individuálně. „U každého se snažíme porozumět jeho potřebám a hledáme pro něj alternativní řešení z naší nabídky. Například rodinný tarif se čtyřmi neomezenými tarify za 1499 korun, ke kterému nyní přidáváme i Wi-Fi síť domů a na chalupu,“ říká Markéta Kuklová, mluvčí Vodafonu.

ČTÚ: Stejná cena? Nic neobvyklého

Český telekomunikační úřad, který nad trhem dohlíží, není stejným ceníkem neomezených tarifů u všech tří operátorů překvapen a nevidí v něm nic špatného. „Obecně platí, že podobnost či shodnost cen sama o sobě není přesvědčivým důkazem o existenci zakázané (kartelové) dohody mezi operátory,“ říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

Podle něj je pro oligopolní trh (na němž působí jen pár dominantních hráčů) typické, že dochází k takzvanému cenovému následování. Je to podle něj dáno tím, že lidé si o cenách několika málo nabídek mohou udělat snadno přehled a stejně snadno a za nízké náklady mohou operátora i změnit. Pokud by tedy jeden z operátorů nabídl výrazně lepší cenu, pak by zbylí dva, kdyby nezareagovali, přišli o velkou část klientů.

Operátoři se tak podle Drtiny chovají v souladu s ekonomickou teorií a nebojují cenou, ale kvalitou služeb, reklamou nebo věrnostními programy. To podle něj potvrzují i reklamní kampaně. „Například T-Mobile nyní nabízí aplikace určené pro mobilní zařízení - třeba služby Mobilní televize, T-Mobile Hudba nebo oficiální českou aplikaci letních olympijských her v Riu. Vodafone například nabízí službu Vodafone Protect, určenou k zabezpečení mobilního zařízení. Společnost O2 pak nabízí Extra výhody v podobě slev na různé produkty a služby,“ vyjmenovává.

Podle mluvčího regulačního úřadu je tak patrné, že soutěž mezi operátory stále probíhá. Nejde zde však primárně o soutěž cenovou, ale o soutěž různých benefitů nabízených společně s jednotlivými tarify.

Virtuální oprátoři mohou jen to, co velká trojka dovolí

Proč s cenou neomezených tarifů nezahýbaly ani desítky virtuálních operátorů, kteří jsou na trhu také od roku 2013? „Virtuální operátoři nevlastní svou mobilní síť, která by jim umožňovala vytvářet služby nezávisle na konkurenci,“ vysvětluje Drtina. Zjednodušeně řečeno: Mohou dělat jen to, co jim umožní velcí tři operátoři, kteří jim prodávají své kapacity ve vlastních sítích a logicky si brání segment nejvýnosnějších klientů. Virtuální operátoři se tak zaměřují na levnější tarify s menší porcí dat.

„Velcí operátoři jim to svými velkoobchodními nabídkami jednoduše neumožňují. Tyto nabídky jsou dnes posazené zhruba deset procent pod úroveň retailového trhu, a operátoři si tak hlídají, aby bonitní zákazníci neutekli k virtuálním operátorům. Dokud se tedy nezmění velkoobchodní nabídka, tak virtuální operátoři nemají šanci konkurovat,“ potvrzuje Pavel Halfar, šéf telekomunikační firmy ha-vel, která provozuje i virtuálního operátora ha-loo.

Český telekomunikační úřad, který by jako regulátor mohl teoreticky tlačit na výhodnější velkoobchodní nabídku, je podle Halfara v těžké situaci. „Existuje tady snad 150 virtuálních operátorů, takže z pohledu ČTÚ je konkurence dostatek,“ říká. Regulátor nicméně momentálně vede kvůli velkoobchodním cenám správní řízení s O2 a Vodafonem, v nichž jim hrozí až dvoumilionová pokuta.

Dodává také, že firmy pro své zaměstnance nakupují od operátorů neomezené tarify za 20 až 30 procent ceníkové ceny, tedy zhruba od 150 korun. „Čili operátoři to umějí dělat levněji, ale logicky nechtějí, aby si udrželi marži,“ říká Halfar.

Martin Drtina z Českého telekomunikačního úřadu zároveň upozorňuje na nabídky, které „může řada uživatelů považovat za výhodnější než zmíněné neomezené tarify“ velkých operátorů. Všechny jsou levnější, ale zároveň nabízí nižší datový tarif. „Záleží pak jen na preferencích uživatelů, které službě dají přednost,“ říká Drtina.

Jde o tarif Equa bank Neomezeně za 479 korun se 700 MB dat, k němuž lze za 99 korun dokoupit dalších 500 MB dat, nebo tarif bez limitu od Mobil.cz za 699 korun s 1 GB dat, pro uživatele služby Dnes+ a LN+ za 599 korun. Dále zmiňuje tarif Eternal od Omnitelu za 649 korun s datovým limitem 1 GB a tarif PRE Aktiv Neomezeně za 590 korun s 500 MB dat nebo za 690 korun s 1000 MB dat.

Zákazníků stejně, výnosů méně

Zatímco před dubnem roku 2013 začínala oficiální cena neomezených tarifů nad hranicí 2000 korun, od tehdejší "mobilní revoluce" mohou lidé volat výrazně levněji a také vybírat z nabídky virtuálních operátorů. Velcí operátoři si však klienty i přes tyto změny udrželi a cenu za poslední tři roky dále nesnížili.

T-Mobile měl na konci roku 2013 zhruba 5,8 milionu klientů (přesněji aktivních SIM karet) využívajících mobilní služby. Na konci roku 2015 jich bylo šest milionů. Vodafone si za stejné období také mírně polepšil – z 3,3 na 3,4 milionu klientů. Lehce si pohoršil jen operátor O2, jemuž klesl počet mobilních zákazníků z 5,1 na 4,9 milionu. Virtuální operátoři pak měli podle poslední statistiky ČTÚ v polovině roku 2015 dohromady necelou desetinu trhu s 1,25 milionu aktivních SIM karet.

Trojici hlavních operátorů ale klesají výnosy. Například u největšího z nich - T-Mobile - klesl průměrný výnos na zákazníka (ARPU) z 362 korun v roce 2012 na 253 korun v roce 2015. Nyní už se ale tento propad zastavil a operátoři se s tím, jak se rozšířily chytré telefony, soustředí na byznys s daty, který jejich výnosy zase pomalu zvedá.

Vztahy zákazníků s operátory nejsou rovné, znovu se vychýlily na stranu korporací, dělají jednostranné změny ve smlouvách, říká šéf ČTÚ Novák. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy