Nenechte se nachytat, změnit banku je jednoduché

Petr Kučera Petr Kučera
6. 10. 2011 8:00
Údajné výhody jsou buď běžné i u konkurence, nebo jde naopak o zbytečnost

Praha - Nejste spokojeni se svou bankou a chcete přejít ke konkurenci, která vás zaujala nižší cenou nebo jinými výhodami?

Od letošního roku máte na výběr další tři nové banky. O nespokojené klienty konkurence ale intenzivněji než dříve usilují i ty stávající, "klasické".

Nová Equa bank přitom zdůrazňuje, že přechod k ní je pro zájemce velice jednoduchý a rychlý díky takzvanému Kodexu mobility.

Raiffeisenbank se vedle toho snaží zaujmout nováčky tím, že jim zachová dosavadní číslo účtu - změní se "jen" kód banky za lomítkem.

Ve skutečnosti je ale přechod ke konkurenci snadný vždy. Jednoduché vyřízení formalit díky Kodexu mobility totiž nabízí naprostá většina bank, nejen tyto dvě zmíněné.

Navíc platí, že dosavadní banka nesmí klientovi komplikovat odchod například účtováním poplatků nebo stanovením zbytečných překážek.

Odchod bez poplatků a překážek

Podle zákona o platebním styku nesmí banky u drobných klientů inkasovat za zrušení účtu žádný poplatek. Výjimkou jsou účty vedené kratší dobu než jeden rok.

Některé banky však situaci komplikují tím, že nejdříve chtějí po klientech zrušit jednotlivé trvalé příkazy či souhlasy k inkasu, nebo za tuto údajnou povinnost dokonce účtují poplatky.

Ministerstvo financí i Česká národní banka však zdůrazňují, že takový postup je obcházením zákona, protože společně s (bezplatným) zrušením celého účtu zanikají i jednotlivé trvalé příkazy či souhlasy k inkasu.

Foto: Jaroslav Jiřička
Čtěte také:
ČNB: Banky nesmí komplikovat rušení účtu kvůli příkazům
Zrušení účtu: Zdarma není bezplatně, banky obešly zákon

Bezplatně odstoupit od smlouvy a vypovědět účet může klient i tehdy, jestliže banka zvyšuje ceny, a to ve dvouměsíční lhůtě od oznámení nového sazebníku do začátku jeho účinnosti. V takovém případě neplatí ani výjimka pro první rok trvání smlouvy, takže zrušení účtu má být vždy bezplatné.

Jednoduše nejen díky kodexu

Nad rámec zákona pak banky přijaly Kodex mobility klienta. V rámci České bankovní asociace jej podepsaly prakticky všechny retailové banky, paradoxně ale zatím bez dvou z nejlevnějších bank (mBank a Zuno).

Díky kodexu stačí zájemci o změnu nepodnikatelského účtu, když přijde do nové banky a ta za něj vyřídí vše potřebné. Vše je hotovo do 15 pracovních dnů. Podmínkou bezproblémové změny účtu je však bezdlužnost vůči dosavadní bance.

Zájemci tak zjednodušeně řečeno stačí jen občanský průkaz a pár minut jednání v nové bance. Ta mu pak sama nejen zruší dosavadní účet u konkurence (pokud si klient nepřeje opak), ale zejména převede všechny trvalé příkazy či inkasa. Klient si jen zvolí datum, ke kterému se tyto příkazy změní.

Přestože to některé banky příliš nepropagují, měly by tedy na pobočce přijímat příslušný formulář a postupovat podle kodexu. Změna je ale jednoduchá i v případě, že klient tohoto kodexu nevyužije - pouze jej čekají dvě cesty (do staré a nové banky) a sám si pak musí nastavit i nové trvalé příkazy.

Zájemci o změnu banky by ale neměli hledět jen na samotnou výši poplatků, jakkoliv na první pohled vypadá levnější nebo bezplatný účet lákavě. Pro některé klienty totiž může být důležitý také počet a dostupnost bankomatů, síť poboček, kvalita služeb (komunikace se zákazníky, řešení problémů) nebo nabídka a cena dalších produktů jako například úvěry či zahraniční platby.

Komplikovanější je změna pro zájemce, kteří u dosavadní banky využívají vedle běžného účtu, internetbankingu či platební karty také další služby, typicky hypotéku. U některých bank je například výhodnější úrok hypotéky podmíněn současným vedením běžného účtu. I hypotéku lze sice převést k jiné bance, ale bez (vysokého) poplatku tak lze obvykle učinit jen při konci fixačního období.

Číslo účtu vám nezůstane

Raiffeisenbank nyní novým klientům jako jednu z výhod nabízí i zachování stávajícího čísla účtu. "Pokud takové číslo účtu není k dispozici, mohou si zvolit jakékoli číslo účtu splňující potřebné požadavky," upřesňuje produktový manažer Raiffeisenbank Roman Přeučil.

Oproti mobilním operátorům, kde lidem při odchodu ke konkurenci může zůstat původní číslo včetně předvolby, ale banky takovou možnost nenabízejí.

Samotné číslo účtu (před lomítkem) tedy sice může zůstat stejné, ale i v případě Raiffeisenbank se vždy změní kód banky, tedy číslo za lomítkem.

I to je důvod, proč ostatní banky podobnou "výhodu" podle dosavadních vyjádření nenabízejí a většinou ji považují za zbytečnou. V každém případě je totiž stejně nutné změnit číslo účtu v různých dokumentech (například v evidenci u zaměstnavatele, na vizitkách či fakturách).

"Nemyslíme si, že zachování čísla účtu je to, co člověka přesvědčí ke změně banky. Jako rozhodující faktory konkurenčního boje vidíme transparentní a pro klienta výhodnou cenovou politiku a komfort služeb platebního styku," říká například mluvčí Fio banky Vendula Žaloudiková.

V nejbližší budoucnosti neuvažují o zavedení takovéto služby ani Česká spořitelna, ČSOB či Poštovní spořitelna. Některé další ji nemají ve standardní nabídce, ale jsou schopni vyjít klientům vstříc.

Bez velké propagace podobnou službu nabízí Volksbank. "Jsme schopni otevřít zájemcům běžný účet s jakýmkoliv číslem, které splňuje stanovená pravidla, samozřejmě pokud toto číslo již není přiděleno účtu jiného stávajícího klienta Volksbank," říká mluvčí Lucie Hálová.

"Vzhledem k tomu, že je celkem možných asi 900 milionů kombinací a banky zpravidla používají jinou strukturu přidělování čísel, je tento případ málo pravděpodobný," dodává.

Foto: ČTK
Čtěte také:
Ušetříte tisícovku. Nový přehled levných účtů v bance
ČSOB mění ceník. Ruší kritizovaný poplatek, jiné zdraží
Nová Equa bank láká na levný účet a vysoký úrok
 

Právě se děje

Další zprávy