Nejlevnější auto je na trhu, do Evropy dojde napřesrok

Reuters Veronika Skálová Reuters, Veronika Skálová, ska
23. 3. 2009 11:35
Indická automobilka uvedla svůj vůz Nano na trh. Objednávky však zatím nepřijímá.

Dillí - Nejlevnější vůz světa si oficiálně od dnešního dne mohou koupit lidé v Asii. Není jim to však příliš platné, protože objednávky na model Nano, vytvořený indickou automobilkou Tata Motors, budou prodejci přijímat až od druhého dubnového týdne.

A na první projížďku v novém voze si počkají ještě déle kvůli dodacím lhůtám. "Bude trvat nejméně do července, než se tyto vozy opravdu dostanou na silnice," řekl jeden z vedoucích zaměstnanců indického prodejce automobilů Fortune Cars.

Cena levného vozítka přímo z továrny bude 100 tisíc rupií, tedy asi 40 tisíc korun. Ovšem prodejci k ceně přirazí nejspíš dalších 30 tisíc rupií - na daních a marži. Další příplatky čekají budoucí majitele například na klimatizaci.

Uzdraví Nano rozpočet automobilky?

Původně měla být nejlevnější auta na světě k dostání už na konci loňského roku. Tata Motors však musela přestěhovat hlavní továrnu, která má začít Nano chrlit v počtu 250 tisíc kusů ročně, kvůli násilným protestům zemědělců. V prvním roce prodeje tak bude vlastním Nano moci jezdit jen asi 50 tisíc lidí.

Tata Motors však nechce produkovat jen auta pro Asii. Na přelomu let 2010 a 2011 hodlá začít levné vozítko prodávat i v Evropě. A to v inovované verzi splňující emisní i bezpečnostní standardy Evropské unie.

Nano však nebude premiérovým počinem indické automobilky v Evropě. Tata Motors vloni dokončila nákup značek Land Rover a Jaguár v hodnotě asi 45 miliard korun. Obrovské zadlužení spolu s propadem prodeje na konci loňského roku o víc než miliardu korun má pomoci zahojit právě levné auto Nano. Podle odborníků se to však nejspíš nepodaří.

Analytik: Nano není auto pro Evropu

"Nano je dobrým nástrojem především pro místní trh. V přelidněné Asii s jejím chaotickým dopravním provozem má auto tohoto typu své opodstatnění. Ale v Evropě nejspíš velkou díru do světa neudělá. Všichni si uvědomují, že cena šla dolů na úkor bezpečnosti. I když budou splněny limity, bezpečností nemůže Nano konkurovat evropským značkám," poznamenal analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Budoucí nejlevnější auto světa představila Tata Motors vloni v lednu. Šéf automobilky Rata Tata tehdy řekl, že nápad se v jeho hlavě zrodil v okamžiku, kdy viděl čtyřčlennou rodinu jedoucí na motorce. Konečné ceny Nano dosáhla automobilka údajně například tím, že kola vozu jsou z lisované oceli, což je levnější než kola vyrobená ze slitin. Další snížení přineslo umístění motoru, který je celý vyrobený v Tata Motors, za zadním sedadlem. I přesto však Tata Motors upozorňuje, že cena 100 tisíc rupií bude časově omezená.

 

Právě se děje

Další zprávy