Na cenovce desítky kusů, v košíku jen jeden. Při nákupu si pohlídejte popisky, někdy klamou

Iva Špačková Iva Špačková
Aktualizováno 20. 1. 2017 22:09
Někteří prodejci nabízejí zboží tak, že vedle ceny výrobku napíší i počet kusů obsažených v krabici. Zákazníky to mate, protože se při koupi domnívají, že za udanou cenu dostanou buď celou sadu, nebo jeden výrobek z ní, ale za cenu dělenou počtem kusů v balení. Česká obchodní inspekce považuje takové označování výrobků za nekalou obchodní praktiku.
Plyšové autíčko za 169 korun. Cenovka a následně i účtenka udávala cenu za 16 kusů, skutečnost byla jiná. Prodejce se za chybu omluvil.
Plyšové autíčko za 169 korun. Cenovka a následně i účtenka udávala cenu za 16 kusů, skutečnost byla jiná. Prodejce se za chybu omluvil. | Foto: Věra Zhánělová

Praha – Na účtence vidíte 24 kusů výrobků, ale v balíku od e-shopu dostanete jen jeden, a to za stejnou cenu, za níž jste si objednávali celou sadu.

Takovou zkušenost získala Věra Zhánělová, když svému vnukovi kupovala razítka jeho oblíbeného koně. Čtenářka online deníku Aktuálně.cz svůj zážitek poslala s tím, že podle ní jde o klamání zákazníků. S tímto výkladem přitom souhlasí i zástupce České obchodní inspekce.

I účtenka "mluví" o 24 kusech
I účtenka "mluví" o 24 kusech | Foto: Věra Zhánělová

E-shop Megaknihy.cz nabízí razítka pod názvem Razítko – kůň, display 24 ks. Na obrázku je vidět krabice s 24 razítky a cena 61 korun. "Těšila jsem se na krabici razítek, ale dostala jsem jen jedno. Jedno razítko bych přitom jako dárek nikdy nekupovala. Celé mě to zmátlo," uvedla Zhánělová s tím, že i na účtence je vidět údaj o 24 kusech razítek.

Podobnou zkušenost získala i v prodejně Albert, kde kupovala látkové autíčko. Cenovka a následně i účtenka udávala cenu za 16 kusů autíček. Protože jich v regále bylo méně, tak si paní Zhánělová vzala jen jedno a myslela si, že bude platit jednu šestnáctinu udávané ceny, tedy 10,50 koruny.

Když měla na pokladně zaplatit 169 korun, byla velmi překvapená, ale kvůli vnukovi už nechtěla hračku vracet do regálu a zaplatila ji, i když jí přišla cena přemrštěná. Podobnými popiskami podle ní prodejci klamou zákazníka.

Česká obchodní inspekce jí dává za pravdu. "Na první pohled mohu sdělit, že takové jednání skutečně jeví známky nekalé obchodní praktiky," uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich s tím, že spotřebitelce doporučuje na jednání prodejců podat podnět, který bude inspekce řešit.

Napište nám

Narazili jste při nakupování na něco, co se vám nelíbí? Napište nám na [email protected]. Budeme se tím zabývat.

Pokud by se klamavá obchodní praktika prokázala, hrozí prodejcům pokuta až pět milionů korun. V praxi však tak vysokou sankci inspektoři nedávají. Při posuzování chyb vždy záleží na tom, zda prodejce uvedl zmatený údaj jen u jednoho výrobku či u více. Zda už byl za podobnou věc šetřen či ne a také například na tom, jak velké má tržby.

Ahold (provozovatel prodejen Albert) se za zmatečné označení autíček omluvil. "Jedná se o ojedinělou nesrovnalost v popisu výrobku v našem systému, za kterou se zákaznici velmi omlouváme a kterou okamžitě upravíme," uvedla mluvčí společnosti Barbora Vanko s tím, že pokud zákazníci najdou nějaké nesrovnalosti, mají se obrátit na zaměstnance v informacích.

E-shop Megaknihy.cz uvedl, že systém převzal informace dodavatele, která je určena pouze pro vnitřní účely prodejce, nikoli pro zákazníka. "Obratem tedy vše uvedeme tak, aby zákazník nebyl mylně informován a bylo zřejmé, že se jedná o 1ks. Ještě jednou Vám děkujeme a omlouváme se za nedorozumění," uvedl e-shop.

 

Právě se děje

Další zprávy