Základní drogerie v novém roce ještě podraží. Nejhorší je ale za námi, hlásí prodejci

Filip Vokoun Aneta Řezníčková Filip Vokoun, Aneta Řezníčková
9. 12. 2022 6:48
Na české zákazníky se po svátcích chystá další zdražování, nevyhne se mu ani základní drogistické zboží. Pro Aktuálně.cz to potvrdily oslovené sítě drogérií. Hlavním důvodem je i nadále růst cen materiálů a energií spojený s válkou na Ukrajině. Například za zboží z papíru přitom Češi už teď oproti loňské zimě zaplatí desítky procent navíc.
Foto: Thinkstock

Podle Jana Dolečka, personálního ředitele společnosti Solvent, která vlastní síť drogerií Teta, ke zdražování dochází průběžně už od začátku letošního roku. "Důvodem jsou změny v cenících dodavatelů, kteří některé výrobky zdražují až o desítky procent," vysvětluje Doleček.

Nejvíce oproti loňsku vzrostly ceny podle internetového srovnávače Heureka.cz u papírových kapesníků, toaletního papíru a papírových utěrek.

Konkrétně třeba toaletní papír zdražil podle dat Českého statistického úřadu mezi letošním lednem a říjnem o 35,7 procenta. Heureka uvádí meziroční zdražení dokonce o 50 procent a u papírových utěrek až o 99 procent. 

Nejdražší je papír

Podle Alexandra Křížka, předsedy představenstva společnosti Rollpap, která patří k největším českým výrobcům toaletního a sanitárního papíru, se ceny toaletního papíru letos zvýšily o 40 až 70 procent. Zdražování souviselo především s dostupností vstupních surovin, které tvoří zhruba 70 procent nákladů, dále s cenou energií a také dopravy. 

"Nejprve to byla snížená dostupnost výchozí suroviny - celulóza a sběrový papír, následně omezení výroby a narušení dodavatelských řetězců za covidu, vysoký nárůst přepravních nákladů a nakonec prudký růst cen energií. Papírenský průmysl je velmi energeticky náročný," popisuje situaci Křížek. 

K dalšímu výraznému zdražování toaletního papíru by však podle Křížka už dojít nemělo. "Ceny budou ještě chvíli hledat novou rovnováhu, což může další drobné zdražení přinést, ale pokud nedojde k dalším zásadním výkyvům cen energií nebo jiným nepředvídatelným událostem, tak další tak významné zdražení neočekáváme," říká.

Agentura Bloomberg zmiňuje, že konkrétně na cenu toaletního papíru mělo vliv uvalení sankcí na Rusko. Země je totiž významným dodavatelem břízy, jejíž dřevo se skládá z krátkých vláken a díky tomu jsou hygienické výrobky měkčí. 

Letos v březnu však Rusko zakázalo vývoz březového dřeva v odvetě za sankce, které Spojené státy a Evropská unie zavedly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. V důsledku toho průmysl očekává, že z trhu zmizí 800 tisíc až 1,2 milionu tun buničiny. Její ceny se letos zvýšily už asi o 45 procent, protože náklady na energeticky náročný proces drcení dřevní štěpky na celulózovou kaši prudce vzrostly. 

Zdražování i po Novém roce

Podle oslovených drogerií k určitému zdražování zboží ještě dojde. "K úpravě cen během ledna a února bude ještě patrně docházet," potvrzuje manažerka komunikace drogerie Rossmann Olga Stanley. Novoroční zdražování nevylučuje ani manažer komunikace DM Jiří Peroutka.

Navýšení cen se podle Stanley bude odvíjet od jednotlivých dodavatelů a charakteru výrobku. Největší vlnu zdražování má však podle ní drogerie za sebou.

Letošní růst cen se netýkal jen papíru. O skoro 20 procent se oproti minulému podzimu vyšplhala například cena sprchových gelů a čisticích prostředků. Podle Heureky však nelze mluvit o zdražování veškerého drogistického zboží. "Meziroční změna ceny se v jednotlivých kategoriích liší. Někde ceny rostly, někde meziročně naopak klesaly," upozorňuje šéf analytiků Michal Buzek.

Výdaje Čechů dál rostou

Podle říjnového průzkumu agentury Stem/Mark se výdaje za poslední rok zvýšily téměř polovině českých domácností. Zdražení přitom lidé nejvíce pocítili právě u základních položek, jako jsou potraviny, drogerie a energie, ale také u výdajů za zábavu či za školu.

Přibližně 38 procent domácností uvedlo, že se jim výdaje zvýšily jen trochu. Mírné snížení výdajů zaznamenala asi dvě procenta domácností, výrazné pak zhruba tři procenta. Devíti procentům se podle průzkumu výše výdajů nezměnila.

Samotným drogeriím se v posledních letech dařilo. Největší prodejce drogistického zboží v Česku, společnost DM, dosáhla v minulém roce růstu obratu o více než 11 procent na skoro 14 miliard korun. Tržby drogerie Rossmann meziročně vzrostly o 13 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy