Zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů roste, hlásí ČOI

ČTK ČTK
20. 3. 2018 13:53
Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů - nejčastěji reklamací - byla v loňském roce téměř 45 procent.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů loni stoupl o čtvrtinu. Čeští spotřebitelé touto cestou nejčastěji řešili spory spojené s reklamacemi spotřebního zboží. Další výraznou skupinou byly návrhy spojené s rekreačními a kulturními službami a problémy u smluv o dílo. Vyplývá to z údajů České obchodní inspekce (ČOI).

Vzrostl také zájem o mimosoudní řešení sporů v oblasti financí, konkrétně pak u služeb neživotního pojištění. Na inspekci se loni obrátilo 3394 spotřebitelů s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Dohodou bylo vyřešeno 53,5 procenta případů.

Inspekce 740 návrhů ze zákonných důvodů odmítla, mezi nejčastější důvody patřilo to, že navrhovatel nebyl spotřebitel, návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od uplatnění práva, návrh byl zjevně bezdůvodný či ve sporu již rozhodoval soud. Ve 310 případech vzal spotřebitel návrh zpět. V 1124 případech se strany dohodly, 976 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty. Ostatní návrhy se dosud řeší.

Rekordní počet spotřebitelů chtěl loni řešit spor s obchodníkem v zahraničí, protože např. nebyl spokojen s nákupem v zahraničním e-shopu. Na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI se obrátilo 1633 lidí, kteří hledali pomoc ve sporech s podnikateli z jiných zemí EU a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu. Je to o 46 procent meziročně více. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 procent.

"Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Dalšími oblastmi sporů jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí. Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíc korun - například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven.

Čeští spotřebitelé mohou mimosoudní cestu k řešení svého sporu s obchodníkem využít od února 2016. Dříve byl soud jedinou cestou, jak se domoci práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o takzvanou konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.

 

Právě se děje

Další zprávy