Posedlost gruntováním o Vánocích? Jen řeči, ukázaly statistiky, řeší se hlavně jídlo

Iva Špačková Iva Špačková
30. 1. 2019 6:05
Hračky, kosmetika, sladkosti. To jsou jedny z tradičních kategorií, jejichž prodeje před Vánocemi rostou. Jak to je ale s klasickým zbožím, jako jsou prachovky či odstraňovače skvrn, kterých se na ubrusech v období svátků objevuje hodně? Studie společnosti Nielsen ukazuje, že úklid jde v období Vánoc navzdory řečem o gruntování trochu stranou, hlavní je pohoda u stolu plného dobrot.
Foto: Nielsen

Jak Češi utráceli

Uplynulé Vánoce obchodníkům přály. Ukazují to čísla analytické společnosti Nielsen, která monitoruje dění na maloobchodním trhu (viz graf). Z nich vyplývá, že:

  • Tržby rostly o Vánocích meziročně všem maloobchodním sítím, tedy hypermarketům, supermarketům i drogeriím. Jejich růst byl přitom vyšší než míra inflace, která dosahovala v prosinci úrovně 2,1 procenta.
  • Nejlépe dokázaly období Vánoc využít hypermarkety s prodejní plochou nad 2500 metrů čtverečních. Růst jejich vánočních tržeb byl v meziročním porovnání totiž vyšší než v průběhu celého roku (2,5 % versus 2,1 %).
  • Supermarketům a drogeriím rostly vánoční tržby díky rozšíření jejich sítě ještě rychleji než hypermarketům, ale oproti celému roku svůj růst zvolnily. Hypermarkety naproti tomu dokázaly zrychlit růst, ačkoliv jich ubylo.
  • Nejefektivněji dokázaly útraty zákazníků navýšit v období Vánoc drogistické řetězce. V nich kupující nechávali na jeden nákup o téměř čtyři procenta více peněz než před rokem (v průběhu celého roku to bylo "jen" o 2,5 procenta).
 

Právě se děje

Další zprávy