Výprodeje na černý pátek odstartovaly. Slevy potrvají i přes týden

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 11. 2017 12:32
Řada prodejců letos tuto akci spustila v předstihu či rozšířila na více dnů. Poprvé se do ní zapojily také některé autosalony, mobilní operátoři a dopravci.
Ve velkém stylu odstartoval pověstný Černý pátek v New Yorku | Video: Reuters

Praha - Řada e-shopů i kamenných obchodů dnes spustila výprodeje na takzvaný černý pátek. Nákupní svátek odstartuje předvánoční nákupní sezónu. Podle obchodníků se prodeje v rámci Black Friday už vyrovnávají povánočním výprodejům. Řada prodejců letos tuto akci spustila v předstihu či rozšířila na více dnů.

První čísla ukazují, že tržby obchodníků během pátečního dopoledne jsou o desítky procent vyšší než loni. Největší zájem je o zlevněnou elektroniku. Podle e-shopů bude letos černý pátek nejsilnější den pro on-line nákupy v roce.

Například e-shop Alza.cz dnes registruje meziročně o více než 35 procent vyšší poptávku. Datartu pak meziročně stouply tržby o 30 procent.

Hodnota transakcí přes platební systém PayU během loňského Černého pátku vzrostla o 100 procent ve srovnání s běžným listopadovým dnem. "Podle dopoledního průběhu očekáváme, že letos bude toto číslo ještě vyšší," uvedla Barbora Tyllová z PayU. Letos je podle ní znát, že některé firmy místo Černého pátku mají černý týden, protože už v pondělí byly tržby o pětinu vyšší než loni na černý pátek.

Například oděvní řetězec C&A dnes nabídne slevu 20 procent na vše. Výprodeje v Expert Elektro potrvají ode dneška do 6. prosince. Přitom letos poprvé se slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce.

Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden - od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.

Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. "Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku," řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Do slevových akcí se letos zapojili poprvé také některé autosalony, mobilní operátoři a autobusoví dopravci.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu.

Přetlak slevových akcí

Čeští obchodníci nicméně podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy často využívají výprodeje na černý pátek, jen aby se zbavili neatraktivního zboží. Svou cenovou politikou, kdy spouštějí stále častěji stále více slevových akcí, si dlouhodobě kazí ceny i marže. Poucha to uvedl v rozhovoru pro ČTK. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí, dodal.

"Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují," řekl Poucha.

Český trh je podle něj citlivý na slevy všeho druhu, je jich ale tolik, že si tím obchodníci utahují smyčku kolem krku. "Prodejci u nás si kazí ceny a marže dlouhodobě, nepřináší zákazníkům nic, co by mohlo opodstatnit vyšší cenu. V řadě oblastí se prakticky neumí odlišit ničím jiným než cenou, a přitom o ni zákazníkům vůbec nemusí jít," dodal.

Black Friday a podobné akce podle Pouchy obchodníkům zvyšují tržby, ale snižují zisk. "Je to sice o vyšších tržbách a objemu, je to však o nižším zisku, a ten je v podnikání stěžejní a umožňuje rozvoj. Sleva není jediné řešení a navíc to potom vede k tomu, že zákazníci ji očekávají, což může směřovat k ještě nižším maržím nebo ještě větší polarizaci - lidé budou nakupovat jen ve výprodejových dobách," tvrdí Poucha.

Podle nedávné studie IBM si 80 procent marketérů myslí, že dávají skvělý servis, to samé si ale myslí jen necelá desetina jejich klientů. To je podle šéfa Marketingového institutu ohromný rozpor. "Společnosti vlastně ignorují to, co si zákazníci přejí - rychlost, více informací, určovat si dodávku zboží, vidět zkušenosti jiných, nechtějí stát ve frontách a řadu dalších, celkem logických věcí, ale firmy to vesele ignorují," dodal Poucha.

 

Právě se děje

Další zprávy