Výprodej za třetinu ceny? Mountfield klamal se slevami, musí zaplatit pokutu

Petr Kučera Petr Kučera
31. 3. 2016 7:13
Soud potvrdil pokutu 160 tisíc korun pro obchodní řetězec kvůli reklamě lákající na povánoční výprodej za třetinu ceny. Tak velká sleva se totiž týkala jen zlomku zboží. Firmě přitom nic nebránilo, aby sdělení formulovala přesněji.
Kampaň Mountfieldu (výřez)
Kampaň Mountfieldu (výřez) | Foto: Mountfield

Praha – Obchodní řetězec Mountfield musí zaplatit pokutu ve výši 160 tisíc korun kvůli reklamě, v níž lákal na „povánoční výprodej za třetinu ceny“. Tak vysoká sleva se totiž týkala jen velmi malé části sortimentu, přestože to na první pohled nebylo patrné. Krajský soud v Praze nyní potvrdil, že pokuta od živnostenského úřadu Středočeského kraje je v pořádku.

Soud se týkal reklamního e-mailu, který v lednu 2013 poslal Mountfield více než 482 tisícům odběratelů svého newsletteru: „Jen za 1/3 původní ceny můžete pořídit sekačky, pily, křovinořezy, traktor, zahradní nábytek, strunové sekačky a řadu dalších výrobků. Stačí kliknout SEM a budete mít jasnou představu o celkem 385 modelech za neuvěřitelné ceny. Protože zásoby pro tuto akci jsou omezené, informujeme Vás o ní o 2 dny dříve, než bude uveřejněna v celoplošné inzerci. Máte tak větší jistotu, že za 1/3 ceny pořídíte to, co potřebujete“.

Živnostenskému úřadu si na klamavou reklamu stěžoval spotřebitel, který od Mountfieldu marně požadoval palici a lopatku za třetinu původní ceny. Firma argumentovala tím, že tak vysoká sleva se týkala jen 22 modelů, k jejichž seznamu se lidé dostali po kliknutí na slovo SEM v zaslaném e-mailu. Zbývajících 363 modelů nabízel řetězec sice také s výraznou slevou, ale jen v rozmezí 40 až 60 procent oproti ceně, kterou uváděl jako původní.

Středočeský krajský úřad, do jehož působnosti Mountfield podle svého sídla spadá, vyhodnotil akci jako porušení zákona o regulaci reklamy, respektive jako nekalou obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele. „Uspořádáním textové a grafické části e-mailu, spolu s kontextem použitých termínů a frází, mohl být adresát uveden v omyl a nabýt dojmu, že nejen 22 prezentovaných modelů zboží, ale i ostatní modely zmiňované v letáku jsou k dispozici za 1/3 ceny, přestože ve skutečnosti tomu tak nebylo,“ uvedl.

Společnost se – vedle údajných procesních nedostatků – u soudu bránila zejména tím, že průměrný spotřebitel není tak lhostejný a neopatrný, aby nekliknul na odkaz s podrobnější nabídkou. Webové stránky s konkrétní cenou všech výrobků jsou podle firemních právníků součástí e-mailu. Adresáty jsou přitom lidé, kteří se o zasílání těchto sdělení sami přihlásili, takže by měli mít alespoň základní povědomí o zvláštnostech internetové reklamy.

Krajský soud ale dal za pravdu živnostenskému úřadu. Firmě podle něj nic nebránilo uvést přesnější informace už v samotném e-mailu, který mimochodem oproti ostatním formám reklamy není prostorově nebo časově omezen. K porušení zákona stačí, má-li konkrétní reklama potenciál ovlivnit rozhodování spotřebitele. Není přitom potřeba, aby zboží skutečně koupil. Už samotné kliknutí na odkaz nebo návštěva prodejny (kvůli zjištění nutných podrobností) je pak rozhodnutím, které by spotřebitel neučinil, pokud by prvotní informace v reklamě byla pravdivá.

„E-mail byl koncipován tak, že i u průměrně informovaného, rozumného a pozorného spotřebitele mohl zcela jednoznačně vyvolat přesvědčení o tom, že výprodej za 1/3 ceny se vztahuje i na zboží v něm výslovně neuvedené,“ uvedl soud. Průměrný spotřebitel navíc nemusel cítit potřebu rozkliknout odkaz, neboť k rozhodování o návštěvě prodejny mu postačovala informace, že druh výrobku, který poptává, je nabízen za velmi výhodnou cenu.

Jako k přitěžující okolnosti pro výši sankce přihlédli úředníci k tomu, že od roku 2007 dostal Mountfield už pět dalších pravomocných pokut. Navíc částka 160 tisíc korun dosahuje jen zlomku nejvyšší možné sankce, kterou je pět milionů korun.

Na otázky online deníku Aktuálně.cz společnost Mountfield nereagovala. V posledních letech sice v podobně pojaté kampani pokračuje, formulace je ale opatrnější. Například při povánočním výprodeji v roce 2015 nabízela „zboží za 1/3 ceny a jiné neuvěřitelné slevy“.

Na slevy dohlíží vedle živnostenských úřadů – kontrolujících především reklamu – také Česká obchodní inspekce. Ta se zaměřuje na označování slev v prodejně nebo správné účtování. Za poslední čtyři roky uložila Mountfieldu jen jedinou pravomocnou pokutu, a to 10 tisíc korun na jaře 2013. Firma v letáku informovala o akční ceně „za polovic“, kdy u bazénového zastřešení uvedla údaj o ceně způsobem, který u spotřebitele vzbuzoval nesprávný dojem, že se vztahuje na všechny uváděné rozměry.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy