Vítězové krize. Vydělali na nižší ceně a pohodlí

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
Aktualizováno 21. 1. 2014 16:15
Už beztak rekordním tržbám e-shopů ještě pomohla intervence České národní banky.
Foto: Thinkstock

Praha - Českým e-shopům loni vzrostly tržby na 70 miliard korun, což je o 15 procent více než v roce 2012. Z toho padesát miliard připadá na zboží a zbylých dvacet na služby, například zájezdy.

Odhaduje to Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje asi 300 internetových obchodů včetně největších firem kromě Alza.cz a Slevomat.cz.

Už beztak rekordním tržbám internetových obchodů ještě pomohla listopadová intervence České národní banky, která rozjela předvánoční horečku o měsíc dříve.

Podle posledních čísel Českého statistického úřadu táhly v listopadu maloobchod právě e-shopy, jejichž tržby v tomto měsíci meziročně vzrostly o 36,4 procenta.

Ekonomická krize ještě zvýraznila jednu z hlavních výhod e-shopů - obvykle nižší ceny. Zlepšuje se také přístup domácností k internetu a zkušenosti s ním. E-shopům nahrává i dostupnost zboží, tedy širší nabídka, a pohodlné objednání.

"K nárůstu přispívají známé faktory jakou jsou nižší ceny, širší nabídka sortimentu a pohodlí nákupů bez front s doručením zboží až domů. E-shopy ale přidávají také stále kvalitnější doplňkové služby a během uplynulých let si dokázaly získat důvěru nakupujících. Bezproblémové nákupy tak motivují zákazníky nakupovat opakovaně," říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Dvě třetiny lidí nakoupily aspoň pětkrát

Asociace zjistila, že pět a více nákupů přes internet za rok uskutečnilo už 67 procent uživatelů internetu. V roce 2010 to bylo jen 45 procent lidí.

Více než třetina lidí (35 procent) utratila za jeden nákup nejčastěji od 501 do 1000 korun. Celková roční útrata se skoro u čtvrtiny lidí (24 procent) pohybovala od pěti do deseti tisíc korun.

"Zatímco celý maloobchod stagnoval nebo rostl pouze mírně, na internetu se podařilo pokračovat v růstu," hodnotí uplynulý rok Vetyška.

"Jen v listopadu a prosinci loňského roku u nás zákazníci nakupovali meziročně o 40 procent více. Listopadovou poptávku rozhodně ovlivnila intervence ČNB. Kvůli ní část zákazníků uspíšila vánoční nákupy i praktickou spotřebu," pochvaluje si například mluvčí internetového obchodu Mall.cz Michaela Gregorová.

Podle ní firma obdobný nárůst tržeb - tedy kolem 40 procent - očekává i za celý fiskální rok, který končí letos v březnu.

V samotném předvánočním období, které začalo díky zásahu ČNB už v listopadu, tržby internetových obchodů, sdružených v APEK, dosáhly 18,5 miliardy korun.

Tablety a chytré telefony

Asi o pětinu narostly tržby i největšímu e-shopu Alza.cz. Podle předběžných odhadů přesáhly 11 miliard korun.

"Největší nárůst prodejů jsme zaznamenali u tabletů, ultrabooků a smartphonů. Velký zájem byl v loňském roce i o produkty z oblasti domácího elektra a elektronických knih," hodnotí uplynulý rok mluvčí Alza.cz Oldřich Kurz.

Poptávka po elektronice pomohla k rekordním tržbám také například serveru CZC.cz. Ten za celý loňský rok očekává jejich nárůst o téměř třetinu.

Slevový portál Slevomat.cz loni na tržbách poprvé překonal miliardu. Dobře se dařilo také specializovaným serverům. Například portál FirmaNaZazitky.cz zvýšil tržby o 40 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy