Umělá inteligence pozná nahnilé ovoce i prázdný regál. Walmart testuje chytrý obchod

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
1. 12. 2019 19:06
Americký maloobchodní obr Walmart letos spustil v New Yorku první chytrou prodejnu, která kontroluje bezproblémový provoz pomocí umělé inteligence. V obchodě jsou nainstalovány stovky kamer a tisíce senzorů, které dohlíží na kvalitu zboží i servisu. Digitalizací, a tedy i lepším zážitkem při nakupování, se řetězec hodlá popasovat s konkurencí a přilákat do svých prodejen více zákazníků.
Umělá inteligence pozná přezrálé ovoce a fronty u pokladen. Walmart testuje prodejnu budoucnosti. | Video: Walmart

Technologický projekt, který Walmart pojmenoval Intelligent Retail Lab, je podle společnosti propojen tolika kabely, že by pětkrát převýšily Mt. Everest. Více než stovka serverů má takovou výpočetní kapacitu, že je každou vteřinu schopna stáhnout 27 tisíc hodin hudby - tedy asi 1,6 terabytu dat za vteřinu. Data se přitom v serverech podle Walmartu uchovávají méně než týden.

V praxi kamery a senzory mapují na prodejní ploše o rozloze přes 4600 metrů čtverečních celkem 30 tisíc položek, které obchod nabízí. Míří přitom primárně na zboží a regály, nerozpoznávají tedy tváře zákazníků ani nemonitorují jejich pohyb.

Více než stovku zaměstnanců obchodu dokáže technologie s dostatečným předstihem upozornit třeba na to, že zboží v regálu začíná docházet, je znehodnocené nebo chybně srovnané. "Zákazníci si mohou být jisti, že tam zboží je a že je čerstvé," ujišťuje šéf projektu Mike Hanrahan. Systém sám dokáže určit i to, že se tvoří fronta u pokladen a je potřeba otevřít další. 

Po prodejně jsou dále rozmístěny menší informační kiosky nebo obří interaktivní displej, jenž zábavnou formou reaguje na pohyb.

Walmart, který chytrou prodejnu začal testoval letos na jaře, bojoval v uplynulých měsících s horšími hospodářskými výsledky. Na domácím trhu ale ve třetím čtvrtletí vykázal mírné zlepšení - v obchodech otevřených déle než rok tržby stouply o 3,2 procenta a zlepšil se i výhled na celý rok. Firmě tyto tržby kompenzovaly slabší hospodářské výsledky v zahraničí, třeba v Británii.

Walmart provozuje bezmála 11 700 obchodů po celém světě, z toho 5362 právě ve Spojených státech. Finanční ředitel Walmartu Brett Biggs agentuře Reuters řekl, že spotřebitel zůstává v docela dobré kondici, zaměstnanost je dobrá, ceny pohonných hmot jsou nízké a mzdy rostou docela dobře.

Digitalizace přitom zůstává atraktivní konkurenční výhodou i pro obchodní řetězce v Česku. Stále rozšířenější je například takzvané samoobslužné markování, o které dříve usiloval také Walmart. Technologie se ale v jeho případě nesetkala s velkou odezvou u zákazníků.

Systém přitom zákazníkovi umožňuje "namarkovat" zboží přímo mezi regály, například pomocí ručního skeneru nebo skrze mobilní aplikaci, rovnou ho vložit do vlastní tašky a zaplatit u samoobslužné pokladny nebo přímo on-line platbou.

Samoobslužné markování v Česku nabízejí například řetězce Kaufland, Globus, Tesco či Coop a v různých obdobách jej zvažují i ostatní obchodníci.

Samoobslužné skenování

  • Scan and Go (Globus): U vchodu do supermarketu si zákazník vezme skener, ke kterému přihlásí svou bonus kartu, nebo otevře mobilní aplikaci. Snímá nebo fotí čárový kód zboží a vkládá ho do tašky. Nákup pak zaplatí u speciálních Scan and Go pokladen v hotovosti nebo platební kartou.
  • Scan and Shop/Mobile (Tesco): U vchodu do supermarketu si zákazník vezme skener, nebo otevře mobilní aplikaci a načte QR kód. Snímá nebo fotí čárový kód zboží a vkládá ho do tašky. Nákup pak zaplatí u samoobslužné pokladny, nebo přímo on-line platbou přes mobil.
  • Tap and Go (Ahold v zahraničí): Během nákupu přiloží zákazník zákaznickou kartu nebo mobilní telefon na elektronickou cenovku na regále, čímž dojde k načtení položky do virtuálního košíku v mobilní aplikaci. Nákup je zaplacen potvrzením tlačítka v aplikaci, ke stržení peněz z účtu dochází během několika minut.
  • K Scan (Kaufland): Zákazník si u vchodu do supermarketu vezme skener a vybrané zboží po naskenování vloží rovnou do vlastní tašky, nákup poté zaplatí u samoobslužné pokladny.
 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy