Účet za nástup velkých řetězců. Za 20 let zavřelo šest tisíc samoobsluh

ČTK ČTK
21. 1. 2016 14:32
Zatímco v roce 1995 v Česku podle údajů agentury Nielsen fungovalo 19 700 malých prodejen a samoobsluh, do roku 2014 jejich počet klesl na 13 900. Ještě výraznější byl propad podílu jejich tržeb.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Olomouc - Za posledních 20 let bylo v Česku zavřeno takřka 6000 malých prodejen a samoobsluh, což je třetina jejich původního počtu. Na konferenci Sámoška to dnes v Olomouci řekl analytik Maroš Staruch ze společnosti Nielsen. Malé prodejny neodolaly tlaku zahraničních obchodních řetězců, jejichž podíl na tuzemském trhu naopak díky dravé expanzi prudce vzrostl.

Zatímco v roce 1995 v Česku podle údajů agentury Nielsen fungovalo 19 700 malých prodejen a samoobsluh, do roku 2014 jejich počet klesl na 13 900. Ještě výraznější byl propad podílu jejich tržeb. "V roce 1995 měly tradiční prodejny 70 procent veškerých tržeb a do roku 2014 jejich podíl na těchto tržbách klesl na necelých 20 procent," upozornil Staruch.

V posledních letech se změnila i struktura malých prodejen. Na ústupu jsou nejmenší obchody s pultovým prodejem, naopak roste podíl samoobslužných prodejen. Pozice tradičního maloobchodu se podle Starucha zlepšila, a to díky investicím do modernizace prodejen, zvětšení jejich plochy i rozšíření nabídky služeb.

Předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka na konferenci upozornil, že malé nezávislé prodejny si nyní z celkových tržeb za potraviny ukrojují už jen zhruba 40 procent. Většina obratu končí v pokladnách obchodních řetězců. Počet malých prodejen podle Juračky už ale neklesá dramatickým tempem. V poslední době bylo zavřeno několik desítek provozoven, především na venkově.

Podle studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015 mezi českými domácnostmi loni klesla obliba menších prodejen meziročně z 15 na 12 procent. Zvýšil se zájem o nákupy v hypermarketech, jako své hlavní nákupní místo potravin a základního nepotravinářského zboží je uvedlo už 47 procent domácností.

Předloni hypermarkety preferovalo 43 procent rodin, v roce 2000 necelá čtvrtina. Mírně klesla i obliba diskontních řetězců, které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety si meziročně drží 17procentní podíl.

Supermarkety a hypermarkety dohromady podle GfK představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.

 

Právě se děje

Další zprávy