reklama
 
 

Test zimních pneumatik: Vybírejte pečlivě, rozdíly jsou veliké

3. 10. 2015 7:55
Časopis dTest vyzkoušel 33 pneumatik od různých značek. V kategorii menších pneumatik skončily s celkově dobrou známkou pouze tři, u větších pneumatik byly dobře hodnoceny pouze dvě. Zatímco v jízdních vlastnostech na mokru jsou rozdíly mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou výrazné, ve spotřebě pohonných hmot se testované modely tolik neliší.

Praha - Zimní pneumatiky s vyváženými jízdními vlastnostmi není snadné najít. Ukázal to test, který před příchodem zimní sezony provedl časopis dTest.

Prověřil pneumatiky s rozměry 165/70 R14 pro menší vozy jako například Škoda Fabia či VW Polo a pneumatiky o velikosti 205/55 R16 pro nižší střední a střední třídu vozů, jako jsou Škoda Octavia a Hyundai i40.

V kategorii menších pneumatik skončily s celkově dobrou známkou pouze tři, u větších pneumatik byly dobře hodnoceny pouze dvě. Celkem časopis testoval 33 pneumatik od různých značek.

Obecně nejsou mezi pneumatikami velké rozdíly ve vlivu na spotřebu (přibližně 0,3 litru na 100 kilometrů), ty naopak panují ve výsledcích testů na mokré a suché vozovce.

Většina pneumatik je kvalitních

V kategorii 205/55 R16 jsou celkově vyváženými pneumatikami pouze vítěz testu Continental Contiwintercontact TS 850 a v pořadí druhá Yokohoma W.drive V950. Continental předvedl na mokru a na sněhu nejlepší jízdní vlastnosti ze všech, nejméně se opotřebovává a zároveň má nízký vliv na spotřebu paliva. Yokohama zase ukázala nejlepší výsledek na suché vozovce a v dalších testovaných kritériích kromě hlučnosti dostala dobrou známku.

Ostatní testované pneumatiky skončily s uspokojivým hodnocením. Jedna získala dokonce známku nedostatečnou - Avon Ice touring ST.

"Dobré jízdní vlastnosti na mokré vozovce jsou jako vždy nejčastější slabinou testovaných šestnáctipalcových pneumatik a také limitujícím faktorem celkového skóre – 11 z celkem 15 uspokojivě hodnocených předvedlo jen průměrné výkony. Ve srovnání s dobře hodnocenými modely mají horší přilnavost, která ovlivňuje ovladatelnost vozu a brzdění, menší odolnost proti aquaplaningu nebo horší směrové vedení," hodnotí kategorii větších pneumatik Hana Hoffmannová, vedoucí redakce časopisu dTest.

Modely se známkou dobře patří k těm nejlepším na trhu. Známka uspokojivě sice znamená horší jízdní vlastnosti za určitých podmínek, ovšem stále jde o kvalitní pneumatiky.

Nejdelší brzdnou dráhu měly pneumatiky Goodyear

Na suché vozovce vévodila již zmíněná Yokohama. V porovnání s Continentalem má brzdnou dráhu o necelého půl metru kratší a také má o pár desetinek bodu lépe hodnocenou jízdní stabilitu. Nejdelší brzdnou dráhu ze všech testovaných předvedly pneumatiky Goodyear. Na zabrzdění ze stokilometrové rychlosti potřebovaly o čtyři metry více než nejlépe hodnocené pneumatiky.

Co se týče opotřebení, většina testovaných pneumatik dosáhla velmi dobrého a dobrého hodnocení. Pouze dvě skončily s uspokojivou známkou. Jejich vypočítaná životnost je méně než 30 tisíc kilometrů, což pro průměrného řidiče znamená, že mu budou sloužit jen čtyři zimy.

Zatímco v jízdních vlastnostech na mokru jsou rozdíly mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou výrazné, ve spotřebě pohonných hmot se testované modely tolik neliší. "Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v kategorii 205/55 R16 je rozdíl ve spotřebě paliva pouze šestiprocentní, což odpovídá 0,3 litru na sto kilometrů, v menším rozměru 165/70 R14 dokonce jen čtyřprocentní – 0,2 litru na sto kilometrů," říká Hoffmannová.

Tři dobré mezi menšími

V kategorii menších pneumatik 165/70 R14 získaly celkově dobré hodnocení pouze tři pneumatiky z šestnácti. Vítěz testu Goodyear UltraGrip 9 nezaváhal na žádném povrchu, ze všech zkoušek si odnesl dobré známky a v klíčovém testu na mokré vozovce předvedl nejlepší výkon.

V pořadí druhé pneumatiky značky Michelin Alpin 4 měly sice výsledky z jízdních zkoušek na spodní hranici dobrého hodnocení, v testu opotřebení však byly nejlepší. Lze je proto doporučit řidičům s vysokým kilometrovým nájezdem. Celkově bronzový Dunlop SP Winter Response 2 zase dosáhl nejlepšího výkonu na sněhu a náledí a měl nejmenší vliv na spotřebu paliva.

Nedostatečný výkon na mokré vozovce ukázaly tři modely (Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP a Mentor M200). Byly velmi špatně ovladatelné a ve srovnání s ostatními měly dlouhou brzdnou dráhu. Nejhorší z nich potřeboval na zpomalení z 80 na 20kilometrovou rychlost na asfaltu 49,5 metru, na betonu ještě o dalších 13,5 metru více. Naopak nejlepším stačilo 36,2 metru a na betonu 44 metrů.

Co se týče testu životnosti pneumatik z kategorie 165/70 R14 se u nejlépe hodnocených naměřila životnost více než 80 tisíc kilometrů, naopak nejhůře hodnocené vydrží zhruba 50 tisíc kilometrů.

Podrobné výsledky najdete na webu časopisu dTest.

autor: Ekonomika | 3. 10. 2015 7:55

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama