Telefonování už není zlatý důl. Nokia musí propouštět

mah
22. 3. 2009 15:30
Nokia se chystá propouštět, T-Mobile stáhne své reklamy z televizních obrazovek. Dobře se prodávají pouze takzvané chytré mobilní telefony.

Helsinky, Praha - Největší světový výrobce mobilních telefonů společnost Nokia se chystá propouštět. Cílem tohoto kroku je snížení nákladů. Po celém světě přijde o práci dalších 1700 zaměstnanců této firmy.

Prodej mobilních telefonů letos poprvé od roku 2001 klesne. Spotřebitelé totiž v důsledku zpomalení ekonomiky omezují  své výdaje. To se projevilo v propadu zisku firmy, který se snížil téměř o 70 procent. Navíc Nokie postupně ztrácí i své suverénní místo na trhu.

Kromě divize mobilních telefonů se  Nokia chystá propouštět i v marketingové divizi, v divizi firemního vývoje a podpory.

Nezájem utrácet pociťují také mobilní operátoři. Klesají jim průměrné měsíční výnosy na zákazníka. Společnost T-Mobile tak od příštího roku počítá se snížením výdajů na televizní reklamu v Česku. Celkový reklamní rozpočet ale snižovat nehodlá a prostředky investuje do jiných forem inzerce.

„Chceme flexibilněji pracovat s mediálním mixem a zaměřit se na interaktivní formy komunikace," uvedla pro ČTK viceprezidentka marketingové komunikace společnosti Lucia Tarbajovská. Podle ní chce firma posílit inzerci například na internetu a komunitních službách.

Pouze chytré telefony jdou na odbyt

Zatímco celkový počet prodaných mobilních telefonů klesne, prodej takzvaných chytrých mobilních telefonů v letošním roce vyskočí o 28 procent. Chytré mobily pracují podobně jako osobní počítač díky tomu, že jejich chod řídí operační systém.

Průzkumová agentura Informa předpokládá, že se chytrých telefonů letos prodá o 35 procent více než v minulém roce. Odvolává se přitom na příliv nových modelů na trh a dotace od operátorů, které mají především zvýšit tok dat jejich mobilními sítěmi.

V Česku 130 čísel na 100 obyvatel

Že bude čím dál obtížnější prosadit se na trhu, vyplývá i z údajů mobilních operátorů v Česku. Počet mobilních telefonních čísel v Česku se loni zvýšil o půl milionu na 13,57 milionu. Na 100 Čechů tak na konci loňského roku připadalo 130 aktivních SIM karet. O rok dříve to bylo 126 karet.

Služby společnosti Vodafone u českých zákazníku letí. Zákazníci přibývají a rovněž utrácejí nejvíce. Každý měsíčně protelefonuje 583 korun.
Služby společnosti Vodafone u českých zákazníku letí. Zákazníci přibývají a rovněž utrácejí nejvíce. Každý měsíčně protelefonuje 583 korun. | Foto: Ondřej Besperát

Nejvíce přibylo zákazníků společnosti Vodafone, který zvýšil počet uživatelů o 230.000 na 2,89 milionu. Co do počtu klientů největší T-Mobile přidal 150.000 čísel a měl tak 5,42 milionu uživatelů. Telefónica O2 zvýšila počet zákazníků o 140.000 na 5,26 milionu.

Podle odborníků je tuzemský trh již téměř nasycený, a operátoři se proto místo na získávání nových klientů zaměřují na zvyšování výnosů prostřednictvím nabídky nových služeb. V současnosti je bez mobilního telefonu kolem deseti až 20 procent lidí, především dětí a seniorů.

 

Právě se děje

Další zprávy