S igelitkami zdarma končí poslední z velkých řetězců

ČTK ČTK
Aktualizováno 3. 11. 2013 12:00
Od ledna si zákazníci Globusu připlatí za tašku jednu korunu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Hypermarkety Globus, jako poslední z velkých potravinářských řetězců, přestanou dávat zdarma zákazníkům plastové tašky. Zákazníci od příštího roku za tašku zaplatí korunu.

Podle vyjádření Globusu lidé vnímají téma odpovědného přístupu k životnímu prostředí čím dál více a postupně mění své nákupní zvyky. Roste tak počet těch, kteří volí alternativní tašky pro opakované použití, nosí si vlastní tašky nebo se alespoň více zamýšlejí, zda si jednorázové tašky u pokladny opravdu vezmou.

"Proto jsme se rozhodli v příštím roce tyto tašky zpoplatnit. Zákazníci za tašku zaplatí jednu korunu a výtěžek z prodeje bude použit na dobročinné účely. Větší důraz na ekologii a šetrný přístup k životnímu prostředí je součástí měnícího se životního stylu a my věříme, že naši zákazníci tuto změnu pochopí," uvedla mluvčí obchodů Pavla Hobíková.

Ostatní skončili už dřív

Obchodní řetězec Tesco přestal dávat svým zákazníkům zdarma malé igelitové tašky v roce 2011 a zpoplatnil je jednou korunou. Hypermarkety Albert se ke stejnému kroku odhodlaly v roce 2009. Již v prvním roce po zpoplatnění jejich spotřeba klesla o polovinu, což přineslo roční úsporu zhruba 30 milionů plastových tašek.

"V našich hypermarketech ročně zákazníkům rozdáme něco málo přes 40 milionů plastových tašek. I ze zkušeností ostatních řetězců očekáváme, že po jejich zpoplatnění jejich spotřeba výrazně klesne," říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Podle ní obsahují tyto tašky velmi malé množství aditiv, která podporují jejich rozklad.

Po třech letech tak z nich zůstane jen voda, oxid uhličitý a biomasa, a nezatěžují tak životní prostředí. Tašky jsou také recyklovatelné.

Také Kaufland uvádí, že nejlevnější plastová taška, prodávaná za 1,90 koruny, je ze stoprocentně biologicky rozložitelného materiálu. "I když jsou tašky vyráběny z recyklovaného materiálu, z ekologického pohledu je přesto nejlepší snížení jejich spotřeby," říká mluvčí řetězce Michael Šperl.

Evropská komise chystá omezení

Evropská komise v pondělí zveřejní návrh nových pravidel, která omezí používání plastových tašek na jedno použití v obchodech.

Průměrný Evropan podle údajů komise ročně spotřebuje kolem 500 plastových tašek, které přitom mohou v přírodě zůstat po desítky až stovky let. Většinu z nich přitom lidé použijí jen jednou. V roce 2008 se v Evropě vyprodukovalo 3,4 milionu tun plastových tašek. To je zhruba ekvivalent váhy dvou milionů osobních automobilů.

Podle komise plastové tašky často končí místo v recyklačním zařízení například v moři, kde jejich rozklad může trvat stovky let. Jen na hladině Středozemního moře v současnosti pluje asi 250 bilionů různých kusů plastů o hmotnosti 500 tun.

"Měli bychom však věnovat pozornost problému všech plastů, nejen plastovým sáčkům. Evropská komise i členské státy musí přijít s politikou pro výrazné zvýšení recyklace všech plastů," upozorňuje Ivo Kropáček z Hnutí Duha.

Až 300 tašek na osobu ročně

Ministerstvo životního prostředí v roce 2007 odhadovalo, že počet použitých plastových tašek v České republice se může pohybovat na úrovni 150 až 300 na osobu a rok. To by při hmotnosti jedné tašky tři gramy mohlo činit asi tak 4500 až 9000 tun plastových obalů.

Od té doby ale řetězce jejich nabídku zdarma omezily. Klesající poptávku obchodníků po plastových taškách potvrzují také výrobci. "Poptávka po igelitových, respektive polyetylenových taškách stále klesá. Většina obchodníků už nenabízí své reklamní tašky bezplatně, zákazník si ji skoro vždy musí zakoupit. Kam jsme byli dříve schopni dodávek 100 až 300 tisíc kusů měsíčně, tam se zavedením prodeje tašek, nyní dodáváme sotva polovinu," uvedla vedoucí obchodního oddělení společnosti Van Gillern Klára Vitásková.

Obchodníci jsou nicméně proti zákazu či zdanění prodeje plastových tašek ze strany Evropské komise. "Jde o administrativní, neodůvodnitelný zásah do podnikání, ve svém důsledku postihující zejména spotřebitele," uvádí Hana Carvová ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

 

Právě se děje

Další zprávy