Polovina restaurací jede dál, okénka už měly nachystaná. Dusí je ale provize rozvozů

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
22. 10. 2020 7:00
Aktuálně zůstává otevřena přibližně polovina českých restaurací, které fungovaly v létě. Jídlo svým zákazníkům vydávají skrze okénka a oproti letním měsícům jsou na zhruba čtvrtinových tržbách, ukázala data společnosti Storyous, která provozuje pokladní systémy. Řada asociací a svazů vyzvala stravenkáře a rozvozové firmy ke snížení provizí, vyslyšeli je ale zatím jen někteří.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

"Dnes má otevřeno pouze 57 procent podniků z těch, které fungovaly přes léto," upřesňuje ředitel Storyous Igor Třeslín. 

Podle poskytovatele zaměstnaneckých benefitů Up ČR se polovina gastronomických provozů rozhodla na 14 dní zavřít a vyčkat, jak se situace vyvine.

Největší výpadek tržeb u restaurací přitom podle Třeslína nastal v den, kdy se restaurace zavřely a začala opět fungovat pouze výdejní okénka. "Restaurace jsou nyní na čtvrtinových tržbách oproti létu. Přitom ještě 13. října, tedy poslední den, kdy měly restaurace otevřeno alespoň do 20 hodin, jsme evidovali třikrát vyšší tržby než dnes," dodává Třeslín. Mezi 13. a 14. říjnem přišly restaurace podle Storyous o 64 procent svých tržeb.

Kolik gastroprovozů zcela ukončilo v říjnu svou činnost, bude zřejmé až na konci měsíce. Mnoho restaurací se nicméně podle Storyous z jarního uzavření poučilo a aktivně komunikují se svými zákazníky. "Oproti jarní vlně vidíme větší angažovanost podniků a snahu vymyslet co nejlepší řešení pro prodej s sebou," doplňuje Třeslín.

Méně práce z domova

Průzkum společnosti přitom ukázal, že chování hostů se oproti jaru změnilo - méně častý byl až dosud trend práce z domova. "Lidé jsou v kancelářích, nepracují z domova v takové míře jako na jaře a přes den potřebují jíst. I proto jim restaurace chtějí nabídnout možnost pohodlného a bezpečného on-line objednání jídla s sebou," řekl v úterý Třeslín. Dalším omezením pohybu se však pravděpodobně změní brzy i to.

"Hospodští teď ocení i sebemenší podporu," dodává.

Řada restaurací již musela propustit své zaměstnance a hledají jim dočasnou práci v jiných odvětvích.

"Vážíme si podpory vlády, která přišla rychle a v klíčových oblastech. Teď budeme bojovat o to, aby se snížila DPH u jídla s sebou, protože tam je sazba zbytečně vyšší," říká předseda iniciativy Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a spolumajitel sítě restaurací Hospodska Luboš Kastner. "Vyzvali jsme i rozvážkové služby, aby pro období omezení zvážily výši svých provizí, které činí v současnosti okolo 30 procent z ceny objednávky," dodává.

Rozvozové firmy pomáhají lepší strategií

Rozvozci však na výzvu reagují vyhýbavě. Například rozvozová společnost Dáme jídlo podle obchodního ředitele Petra Indry pomáhá restauracím v koronakrizi "správným komerčním nastavením tak, aby byl rozvoz co nejefektivnější jak pro restaurace, tak pro zákazníky".

"Dáme jídlo pomáhá restauracím s přilákáním zcela nových zákazníků. Dlouhodobě totiž investuje do marketingu desítky milionů korun měsíčně a ani nyní tyto investice nesnížilo. Navíc dál pokračuje v rozšiřování rozvozu jídla i do oblastí, kde tato služba dosud nebyla dostupná. V současnosti působí ve 170 městech po celé České republice a obsluhuje 60 procent populace," uvádí společnost ve své zprávě.

Tříprocentní provize

Kastnerovu výzvu ke snížení provizí nicméně vyslyšeli "stravenkáři", například vydavatel stravenek Sodexo.

"Restaurace jsou pro nás klíčovými partnery, a proto všem malým podnikům, které o to požádají a splní kritéria, snížíme poplatky na tři procenta od 3. listopadu. Prozatím snížení plánujeme na šest měsíců, ale bude záležet na aktuální situaci. V následujících dnech budeme restaurace kontaktovat a začneme sbírat žádosti," říká generální ředitel Sodexo Benefitů Daniel Čapek.

Bývalý zaměstnanec francouzského stravenkářského gigantu Edenred a současný ředitel start-upu LemonPay v rozhovoru pro Aktuálně.cz uvedl, že české restaurace mohou francouzským stravenkářům běžně platit provizi od tří do sedmi procent.

Podle Terezy Knířové, manažerky komunikace Sodexo Benefitů, je program pomoci určený restauracím, jídelnám, kavárnám či čajovnám, které nabízejí teplé jídlo a jsou partnery společnosti Sodexo Benefity, a lze u nich tudíž platit stravenkami nebo stravenkovou kartou.

Po uvolnění opatření Sodexo restauratérům nabídne bezúročné půjčky. Společnost na program vyčlenila až 150 milionů korun. Již na jaře podle Čapka pomoci využilo 100 restaurací, kterým Sodexo poskytlo 4,5 milionu korun. 

Podle generálního ředitele Up ČR Stéphana Nicolettiho je situace gastronomických podniků velmi individuální. "Záleží především na jejich poloze, zaměření kuchyně, historii okénkového prodeje nebo rozvozu a dalších aspektech. Kromě poklesu celkových útrat lze nicméně v příštích dnech očekávat i nárůst průměrné útraty. Při práci na home officu si totiž lidé často objednají nebo vyzvednou rovnou více jídel, například na dva pracovní dny najednou," sdělil agentuře ČTK.

Firma podle něj podporuje hospody, například ke každé stokoruně zaplacené eStravenkou v restauraci přidává jejímu majiteli deset korun.

 

Právě se děje

Další zprávy