Žádný prostor pro triky. Zákazník si nesmí počítat slevu sám

Tomáš Fránek
30. 6. 2014 14:40
Soud potvrdil trest pro Tchibo. Přímo u zboží musí zájemce najít konkrétní cenu po slevě, nestačí sleva vyjádřená procenty.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha – Obchodníci nesmí nutit spotřebitele, aby si u regálů v prodejně sami vypočítali výši slevy. Přímo u zboží musí zájemce najít konkrétní cenu po slevě, nestačí sleva vyjádřená procenty. Potvrdil to Městský soud v Praze ve sporu společnosti Tchibo s Českou obchodní inspekcí.

Tchibo ve své prodejně v pražském nákupním centru Novodvorská Plaza umístilo u dámského textilního zboží pouze jednu informační cedulku s nápisem "sleva 20 procent na zboží v tomto regálu, sleva bude odečtena ze zobrazovaných cen při platbě na pokladně".

Kontroloři České obchodní inspekce označili takový postup za nezákonný a uložili řetězci pokutu 15 tisíc korun.

Na trestu podle inspekce a soudu nic nemění ani fakt, že si zákazníci mohli u pokladny svůj nákup ještě rozmyslet a zboží ve slevě nekoupit poté, co se jim ukázala konkrétní cena.

Žádné početní příklady

"Prodejci musí informovat o konečné ceně výrobku, tedy oznámit konkrétní částku. Sleva se nesmí stát početním příkladem, který musí zákazník sám vyřešit," zdůraznilo vedení České obchodní inspekce pro Prahu a Středočeský kraj.

Společnost Tchibo s tím ale nesouhlasila a obrátila se na soud. Právní zástupkyně českého zastoupení firmy Zuzana Žežulková argumentovala tím, že Tchibo postupovalo v souladu se zákonem, když umístilo informaci o slevě určitého zboží přímo u regálu, a to dostatečně viditelně a srozumitelně. Lidé navíc měli možnost u pokladny, kdy se dozvěděli přesnou cenu, nákup odložit.
 
Žežulková také připomněla, že v jednom ze soudních sporů už dříve Nejvyšší správní soud rozhodl, že prodejci mohou použít postup, při němž označí jednou informační cedulkou o slevě celé regály výrobků.

Jen u výjimečných případů

Nejvyšší správní soud v roce 2009 posuzoval případ, kdy prodejce obuvi označil v rámci jednodenní akce dvacetiprocentní slevou všechno zboží v prodejně. Pokutu pro obchodníka tehdy soud zrušil.

Podle Nejvyššího správního soudu není procentní označení slevy u krátkodobé, jednodenní akce u stovek až tisíců druhů protizákonné. Označit na pouhý jeden den takové množství druhů zboží údajem o konkrétní slevě u každého výrobku je totiž podle soudu nepřiměřeně náročné.
 
Případ slev v prodejně Tchibo je ale podle Městského soudu v Praze jiný. Sleva se týkala jenom několika desítek kusů zboží a nebyla jednodenní, krátkodobá, ale dlouhodobá. V tomto případě by tedy konkrétní uvedení slevy nebylo pro obchodníka náročné.

Nástroj k manipulaci

Soudci konstatovali, že pokud by se lidé dozvěděli přesnou cenu zboží ve slevě až těsně před placením u pokladny, stal by se z informačních cedulí u regálů nezávazný údaj, který by mohli obchodníci využívat k manipulaci se zákazníky.

"Lidé by si nemuseli skutečné ceny u pokladny všimnout, případně by se – nejen pod časovým tlakem – u pokladny ostýchali či nechtěli obtěžovat zboží vracet a nakoupit jiné," uvedl senát pražského městského soudu vedený Slavomírem Novákem.

Společnost Tchibo už svůj postup změnila, nyní uvádí u každého zboží přesnou cenu po slevě.

Čtyři sta chyb za čtvrtletí

Jen za první čtvrtletí letošního roku zjistili kontroloři České obchodní inspekce v různých tuzemských prodejnách 401 porušení zákona při slevových a výprodejových akcích.

Z toho 199 pochybení obchodníků se týkalo uvádění cen výrobků ve slevě a jejich vyúčtování. V 77 případech obchodníci porušili informační povinnost, takže zákazníci neměli dostatečné informace o tom, které výrobky jsou ve slevě a případně jak velká je sleva.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy