Slovenský Kaufland měl zdražit kvůli euru. Chce omluvu

Tomáš Fránek, Hana Vorlíčková, tof,hv
18. 12. 2008 16:48
Firmy se brání zařazení na černou listinu

Bratislava - První černá listina obchodníků, kteří na Slovensku měli využít zavedení eura ke zdražení zboží, vyvolává ostré spory a míří k soudu.

Sdružení slovenských spotřebitelů, které získalo na kontrolu cen zakázku a pověření od státu, zveřejnilo černou listinu obchodníků, kteří své služby a zboží za posledního půl roku zdražili o 30 až 180 procent.

Maximálně tolerovaný limit pro zvednutí cen je ze strany Sdružení slovenských spotřebitelů deset procent.

Zatím je na listině šest společností, které v posledním období prudce zvedly ceny. Jde především o restaurace a hotely.

Na listině se ocitly hotely ve Sládkovičovu, Banské Bystrici, prodejna Kaufland v Trenčíně, kam jezdí nakupovat také lidé z moravské strany hranice nebo restaurace v Galantě. "Je však někdy těžké dokázat, že jde o vazbu s přechodem na euro, a ne o jiný důvod," uvedl podpředseda sdružení Josefa Lounka.

A právě proto se už firmy z listiny ozvaly a chtějí po sdružení omluvu a zvažují i žaloby.

Například Kaufland v prodejně v Trenčíně podle listiny zdražil v létě kilo rýže o 180 procent - cenu zvýšil z 25 na 68 korun. Obchodní řetězec se brání tím, že rýže podražila po celém světě, rozhodně ale ne o 180 procent. "Tak drahou rýži jsme neprodávali," uvedli zástupci Kauflandu a chtějí, aby se jim sdružení omluvilo.

Podobně se brání i další obchodníci. Podle serveru Pravda.sk majitelé restaurace Tevel ve Sladkovičově chtějí sdružení žalovat. Na černou listinu se restaurace dostala proto, že měla na podzim zdražit ceny jídel o 30 až 40 procent. "Jídla, která jsme měli zdražit, jsme vůbec neměli na jídelním lístku," řekl majitel podniku Igor Marton s tím, že sdružení zažaluje.

Kontrolu cen v souvislosti s přechodem na euro začalo sdružení provádět v červenci letošního roku. Na tento účel dostalo od státu dotaci 3 miliony slovenských korun, tedy asi 99,6 tisíce eur.

Zástupci sdružení pravidelně kontrolují 500 druhů zboží a výsledky zveřejňují každé dva týdny. Podnikatel musí vysvětlit proč zdražil a pokud se mu to nepodaří, tak ho sdružení dá na černou listinu a podá také podnět na obchodní inspekci.

 

Právě se děje

Další zprávy