Sex a cigarety v reklamě by zakázala třetina Čechů. Průzkum také ukázal, že ochutnávek může být víc

Iva Špačková Iva Špačková
9. 2. 2017 11:42
Češi jsou přesyceni reklamou. Nejvíce je obtěžuje v televizi, na internetu a v podobě letáků do schránek. Nejvyšší "poptávka" je naopak po reklamě v místě prodeje výrobků. Ukázal to výzkum agentury ppm factum research. Tři čtvrtiny lidí by pak byly pro regulaci cigaret a sexu v reklamě. Naopak nejliberálnější přístup mají lidé k propagaci lehkého alkoholu.
Ilustrační obrázek.
Ilustrační obrázek. | Foto: Repro: Ford

Praha – Čechům vadí cigarety a sex v reklamách. Pro regulaci těchto témat by byly tři čtvrtiny lidí a pro úplný zákaz třetina. Naopak propagace alkoholu lidem příliš nevadí. Ukazuje to výzkum agentury ppm factum research, do nějž se v lednu zapojil vzorek více než tisíce lidí starších 15 let. 

Pro zákaz propagace cigaret je 37 procent lidí a pro její regulaci dalších 34 procent. Jen necelým třiceti procentům tyto reklamy nevadí. K zobrazování cigaret jsou tradičně benevolentnější muži a mladší věkové kategorie, kterým nevadí natolik, aby požadovali jejich zákaz.

Foto: Česká marketingová společnost

Pro zákaz sexuálních a erotických motivů v reklamách je 31 procent, pro regulaci 42 procent. Jen necelá čtvrtina lidí si myslí, že sex v reklamě nikoho neohrožuje a firmy ho mohou zobrazovat podle vlastního uvážení.

Dalším citlivým tématem jsou pro Čechy náboženské symboly. V reklamě by je zakázala zobrazovat více než čtvrtina lidí, omezit nějakými pravidly by je chtěla zhruba třetina.

Pětině lidí silně vadí propagace nezdravých potravin a destilátů a zcela by ji zakázali, více než třetina Čechů však proti takové reklamě nic nenamítá.

Naopak nejliberálnější přístup mají lidé k propagaci lehkého alkoholu. Pivo by nijak neomezovalo 55 procent obyvatel, víno a sekt nechce regulovat mírně nadpoloviční většina. Pro jejich zákaz by byla jen necelá desetina.

Foto: Česká marketingová společnost

Postoj Čechů k reklamě pravidelně sledovala od roku 1993 agentura Marktest, agentura ppm factum research na její práci navázala.

"Postoje k reklamě rozdělují českou populaci na čtyři segmenty, ve kterých dochází v posledních letech ke změnám. Zužuje se segment těch, kterým je reklama lhostejná a nezaujímají k ní žádný postoj. Sílí skupina lidí, kteří uznávají ekonomický význam reklamy, ale deklarují názor, že jich se to netýká, a mají pocit, že reklama jim osobně nepřináší žádné výhody, které by ocenili," říká Alena Perušičová z ppm factum research.

Vedle kontroverzních témat a obecného přístupu k reklamě se výzkum také zabýval tím, jak moc a jakým způsobem jsou Češi schopni reklamu vstřebávat.

Průzkum potvrdil, že reklama lidi na většině míst obtěžuje. Nejvíce v televizi, kde přerušování pořadů vadí podle Jitky Vysekalové, prezidentky České marketingové společnosti, devíti z deseti Čechů.  Silně lidem také vadí reklama na internetu a nevyžádané letáky ve schránkách. V posledním roce roste přesycenost reklamou především na sociálních sítích a na internetu. Naopak určitý prostor pro reklamu je přímo v místě prodeje výrobků.

Foto: Česká marketingová společnost

"Nejpopulárnější formou reklamy zůstávají ochutnávky a prezentace produktů, a to především mezi ženami. Téměř dvě pětiny populace by uvítaly více ochutnávek a prezentací výrobků přímo v místě prodeje. Reklama na místě prodeje také pomáhá polovině dotázaných při rozhodování o koupi," říká Daniel Jesenský, viceprezident asociace POPAI CE, která se zaměřuje právě na marketing v místě prodeje.

 

Právě se děje

Další zprávy