Vyřešeno, vzkazuje Rohlik.cz kurýrům. U konkurence zákazníci do odměn tolik nemluví

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
16. 1. 2022 10:00
Nový systém odměn kurýrům e-shopu Rohlik.cz vyvolal v týdnu na sociálních sítích bouřlivou odezvu od řidičů i zákazníků. Obavy ze snížení peněz se přetavily až do nespokojenosti s pracovními podmínkami. Na internetu se objevily petice za kurýry i výzvy k založení "odborů" či stávce. Rohlik.cz některá pravidla upravil, i tak je ale v systému, kde odměny ovlivňují zákazníci, zatím spíše výjimkou.
Foto: Rohlík.cz

Minulý pátek rozeslal on-line supermarket Rohlik.cz kurýrům oznámení s novým ceníkem za jejich služby. Roli v odměňování podle něj bude hrát "ohvězdičkování" zákazníkem, ale třeba i chování za volantem. Společnost upravený systém prezentuje jako motivaci k dodržování firemních standardů. Podle Hospodářských novin (HN) ale zároveň došlo například i ke snížení částky za doručení zakázky, klesly také odměny za včasné dodání. Na druhou stranu přibyl bonus za výjezd.

Na sociálních sítích se prakticky ihned vyrojily stovky negativních reakcí od kurýrů, jejich rodin i zákazníků, kteří vyhrožovali odchodem. Obávali se, že si s novým ceníkem i přes naplnění podmínek pro bonusy lidé v rozvozu pohorší o tisíce korun měsíčně. Objevila se i on-line petice vyzývající společnost, aby nebrala kurýrům peníze, kterou dosud podepsalo přes 400 lidí.

Snížení výdělku s novým ceníkem přitom vedení Rohlik.cz opakovaně odmítlo. "Spokojení kurýři dělají spokojené zákazníky, proto jsou naše odměny kurýrům mezi 50 a 70 tisíci Kč měsíčně. A tak to i zůstane, většina našich kurýrů je skvělá," prohlásila firma.

Tato reakce vedení ovšem řadu kurýrů, kteří nejsou zaměstnanci Rohlik.cz, ale pro firmu pracují jako živnostníci, ještě vydráždila. Celá diskuse se následně začala stáčet k pracovním podmínkám v rozvozu. "Dobře, ale vydělat 70 tisíc hrubého měsíčně znamená, že můj muž 17 dní nevidí své děti (odchází z domu v 5:20, aby byl včas na své směně od 6:30), vrací se domů mezi 22.-23. hodinou. Taková je realita," napsala na Facebooku manželka jednoho z kurýrů.

"Prosím, když říkáte, že si můžou kurýři vydělat 50-70 tisíc korun měsíčně, řekněte ale i B, a to, za kolik hodin práce denně, bez benefitu dovolené, možnosti vzít si neschopenku, a že když neoznámí dostatečně dopředu, že se jim třeba dítě dostane ze dne na den do karantény a oni nemůžou přijet, tak jim dáte 2000 Kč pokutu," reaguje další.

Kurýři také upozorňují, že z peněz musí dále zaplatit zdravotní a sociální pojištění, pronájem vozidla, telefonu i terminálu, což jejich výdělek dále poníží.

Vedení Rohlik.cz po veřejné vlně nevole začalo s kurýry jednat individuálně a v novém systému odměňování následně provedlo i několik úprav. Nový ceník například začne platit až od února místo od poloviny ledna. Firma totiž zpětně připustila, že interní komunikace nebyla dobře zvládnutá, a na seznámení s podmínkami tak dala lidem v rozvozu více času. Další úpravou je, že pokud řidiči nedostanou od zákazníka žádné hodnocení, získají automaticky to nejlepší. Podle HN se také navýšila odměna za zakázku mimo špičku.

Tím je ze strany Rohlik.cz věc vyřízena. "Záležitost vnímáme jako uzavřenou, vše jsme vyřešili s kurýry interně," potvrdila ve čtvrtek pro on-line deník Aktuálně.cz tisková mluvčí Denisa Morgensteinová.

Nikdo vás tu nedrží, vzkazuje Čupr

Zakladatel společnost Tomáš Čupr ostatně kurýrům v dopise, ve kterém dal mimo jiné najevo své rozhořčení nad tím, že svou nespokojenost ventilovali veřejně, již vzkázal, že nikoho nenutí pro firmu pracovat s pistolí u hlavy.

"Můžete pracovat kdekoliv a je asi důvod, proč pracujete pro nás. A pokud se vám práce pro nás přestala líbit, tak máte možnost kdykoliv odejít. Té hysterii nerozumím," napsal. "Všichni kromě kurýrů si prostě najdou jinou práci, když se jim práce pro nás přestane líbít, ale kurýr prostě křičí a má pocit, že má na práci u nás nárok za podmínek, které chce on… Tak to nefunguje," varoval Čupr.

Mluvčí Morgensteinová na přímý dotaz on-line deníku Aktuálně.cz, zda Rohlik.cz zaznamenal v posledních dnech odliv kurýrů z firmy a o jaký počet se jedná, bez dalších podrobností odpověděla, že firma odliv neregistruje. 

Oproti tomu konkureční Košík podle šéfa Tomáše Jeřábka za uplynulý týden eviduje desítky nových zájemců o práci denně, počet podle něj přitom dále roste. "Nicméně je třeba říci, že situace nijak nepodněcujeme, cíleně kurýry nepřetahujeme a ani teď toho nechceme využívat. Jedná se spíše o spontánní akce jednotlivých kurýrů," upřesňuje Jeřábek.

Určitý nárůst zájemců zaznamenává alternativní dopravce Bolt. "Je příliš brzy, můžeme jen potvrdit, že zájem o to, stát se partnerským kurýrem Bolt Food nebo Bolt Market, se postupně zvyšuje," říká country manažer pro Bolt Market ČR Karel Složil. "Partnerští kurýři si mohou naši platformu svobodně vyzkoušet a rozhodnout se, co je pro ně nejlepší. Stává se, že partnerští kurýři spolupracují s více platformami najednou," dodává.

Podobně mluví také ředitel českého Woltu Jan Foret. "V současné chvíli není možné s jistotou říci, zda zájemci o práci kurýra přicházejí v důsledku situace kolem Rohlik.cz. Zatím se však nejedná o neobvyklý nápor," popisuje situaci a připomíná, že Wolt nabírá nové kurýrské partnery prakticky nepřetržitě.

Konkurenční DámeJídlo zvýšenou poptávku po práci od kurýrů z Rohlik.cz rovněž neregistruje. "Takový příliv jsme nezaznamenali, ani takovou situaci nepředpokládáme," uvedla pro Aktuálně.cz firma.

Chce to citlivou komunikaci, míní personalista

Podle oslovených personalistů se spokojeností zákazníků pracuje celá řada firem v Česku. V naprosté většině jde ale spíše o podklad pro HR oddělení při práci s konkrétním zaměstnancem či spolupracovníkem.

"Je to tedy zdroj zpětné vazby pro změnu chování, přístupu nebo pro další školení a rozvoj zaměstnance. V bonusovém systému bývá většinou spokojenost zákazníků zohledněna okrajově, tedy v řádu jednotek procent z výdělku," popisuje praxi na trhu Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu ManpowerGroup.

Například kurýři, kteří vozí nákupy pro Košík, mají podle společnosti také nastavený systém odměn na základě důslednosti a spolehlivosti, tedy třeba právě i za volantem. "Hodnotí se počet rozvezených objednávek, způsob jízdy a dodržování pravidel silničního provozu, počet směn, ale také kvalita služeb - vynesení nákupu ke dveřím, kurýrův stejnokroj, celkové vystupování," popisuje Jeřábek.

Kvalitu ohodnocení na základě zákaznické zpětné vazby ale firma řeší individuálně - zatím. Do budoucna totiž úpravy chystá, aby "si měli ti nejschopnější šanci vydělat co nejvíce". Odměna u kurýrů, kteří práci mají spíše jako přivýdělek, vychází podle Košíku asi na 150 korun na hodinu. "Ti nejspolehlivější srdcaři jsou pak na 420 korunách," doplňuje Jeřábek.

Systém odměn nastavených Boltem se odvíjí od počtu doručených objednávek a výše výdělku záleží na poptávce. Podobně to má Wolt, který odměňuje primárně dle počtu rozvezených objednávek. "K této základní sazbě za doručení se přičítají příplatky za vzdálenost a lépe jsou ohodnoceny i rozvozové špičky - během obědů ve všední den a také během večerů (18-20h), které jsou nejvíce lukrativní v pátek, sobotu a neděli," vysvětluje Foret a připomíná, že o hodnocení zákazníků se odměny neopírají.

Odměňování kurýrů DámeJídlo je rovněž založené na sazbě za vyzvednutou objednávku, která se může lišit v průběhu dne. "V případě rozvozu zakázek ve větších městech, kde je zvýšená poptávka po našich službách, například zvýhodňujeme obědovou a večerní špičku a kompenzujeme nadlimitní kilometry. Snažíme se vypisovat pro kurýry také pravidelné výzvy různého typu, kterými je motivujeme ke zlepšení kvality poskytovaných služeb," popisuje strategii firmy ředitel logistiky Aleš Ječmen.

Důraz e-shopu Rohlik.cz na prozákaznický přístup Halbrštát hodnotí jako legitimní a chvályhodný, významné změny v odměňovacím systému každé firmy ale podle něj musí být velmi citlivě komunikovány a předjednány se zaměstnanci. "Dobrý pocit a jistota se dostaly v době pandemie na první místo v preferencích zaměstnanců. Zaměstnanecká zkušenost se stává stejně důležitou jako zákaznická zkušenost a jsou úzce provázané," připomíná.

Loajální pracovník jako investice

To potvrzuje i aktuální výzkum společnosti SocioRaing Institute, podle nějž se loajálnost pracovníků nerodí pod přísným dohledem managementu, v úzce vymezeném pracovním prostoru nebo doslovným plněním příkazů nadřízeného bez vlastní invence. "Základem identifikace je důvěra ve společnost a její management. Dobrý nadřízený by měl zaměstnance povzbuzovat ke spolupráci v rámci firmy i týmu, otevírat mu možnosti dalšího rozvoje a především ho respektovat. Jedině takový zaměstnanec má pocit, že je potřebným členem většího celku," vysvětluje manažerka společnosti Hana Matějková Fabíková.

Jedním z podstatných aspektů budování důvěry je podle ní udržení neutrality nadřízeného vůči všem zaměstnancům. "Dobrý šéf je přístupný diskusi a možné problémy řeší včas a objektivně," připomíná analýza.

Na úrovni firmy je pak podle společnosti důležité správné nastavení vzdělávací struktury zaměstnanců a systému řešení sporů. "Zvýšení identifikace s firmou je sice běh na dlouhou trať a v průměru trvá rok a půl až dva, ale z dlouhodobého hlediska se zaměstnavateli vyplatí. Identifikovaný pracovník pracuje pro společnost s potěšením, je ochotnější a neopouští ji ani v nepříznivém období," uzavírá Matějková Fabíková.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Real v generálce na finále LM nedal gól

Mistrovský Real Madrid zakončil španělskou nejvyšší soutěž bezbrankovou remízou s Betisem Sevilla. Zápas byl pro tým kolem jasně nejlepšího ligového střelce Karima Benzemy generálkou na finále Ligy mistrů, ve kterém se příští sobotu utká v Paříži s Liverpoolem.

Benzema nerozšířil počet 27 branek, s kterými vévodí tabulce střelců, největší šanci zápasu promarnil v úvodu druhého poločasu jeho spoluhráč Rodrygo. Real má před víkendovým programem závěrečného 38. kola třináctibodový náskok na Barcelonu, Betis už nemohl vylepšit páté místo, ze kterého se kvalifikoval do Evropské ligy.

V druhé dnešní předehrávce sestupující Levante vyhrálo třetí z posledních čtyř zápasů. I díky dvěma gólům Melera zvítězil předposlední tým tabulky na hřišti Vallecana 4:2.

Španělská fotbalová liga - 38. kolo:

Real Madrid - Betis Sevilla 0:0, Vallecano - Levante 2:4 (18. Álvaro García, 61. Guardiola z pen. - 26. a 45.+1 Melero, 44. Martí, 76. Coke).

Tabulka:

1. Real Madrid 38 26 8 4 80:31 86
2. FC Barcelona 37 21 10 6 68:36 73
3. Atlético Madrid 37 20 8 9 63:42 68
4. FC Sevilla 37 17 16 4 52:30 67
5. Betis Sevilla 38 19 8 11 62:40 65
6. San Sebastian 37 17 11 9 39:35 62
7. Villarreal 37 15 11 11 61:37 56
8. Bilbao 37 14 13 10 43:35 55
9. Pamplona 37 12 11 14 37:49 47
10. Vigo 37 12 10 15 43:41 46
11. Valencie 37 10 15 12 46:53 45
12. Vallecano 38 11 9 18 39:50 42
13. Espaňol Barcelona 37 10 11 16 40:53 41
14. Getafe 37 8 15 14 32:38 39
15. Elche 37 10 9 18 37:51 39
16. Granada 37 8 13 16 44:61 37
17. Cádiz 37 7 15 15 34:51 36
18. Mallorca 37 9 9 19 34:63 36
19. Levante 38 8 11 19 51:76 35
20. Alavés 37 8 7 22 31:64 31
před 7 hodinami

Trump musel zaplatit pokutu 110 tisíc dolarů za pohrdání soudem

Někdejší americký prezident Donald Trump zaplatil pokutu 110 tisíc dolarů (2,57 milionu korun), která se mu nasčítala za pohrdání soudem v kauze vyšetřování jeho financí ve státě New York. Oznámila to v pátek kancelář newyorské generální prokurátorky Letitie Jamesové. Exprezident ovšem podle ní stále nedodal dokumentaci, kterou soud požadoval jako druhou podmínku pro úplné stažení nařízení spojeného s neuposlechnutím obsílky.

Soudce Arthur Engoron konstatoval Trumpovo pohrdání soudem 25. dubna poté, co podnikatel a politik ignoroval výzvu Jamesové, aby předal materiály pro vleklé vyšetřování své firmy Trump Organization. S rozhodnutím se pojila pokuta 10 tisíc dolarů za každý další den, kdy Trump nebude spolupracovat.

Engoron pak minulý týden oznámil, že 6. května byl trest pozastaven, neboť Trumpovi právníci odevzdali soudu přísežná prohlášení, v nichž popisovali kroky, které podnikli ve snaze vyhovět požadavkům prokurátorky. Zároveň dal soudce Trumpovi do dneška čas na to, aby zaplatil vzniklou pokutu a dodal další prohlášení ohledně pátrání po záznamech požadovaných v obsílce. Exprezidentův tým tvrdí, že materiály, kterých se domáhá Jamesová, nejsou jednoduše k dispozici.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 8 hodinami

Německo, Francie a Nizozemsko oznámily první případy opičích neštovic, WHO se obává šíření

Po zjištění výskytu opičích neštovic v několika evropských zemích z tohoto týdne potvrdilo první případy této vzácné nemoci také Německo, Francie, Belgie, Kanada a Nzozemsko. Austrálie má podezření na nákazu u muže, který se vrátil z cesty do Evropy. Opičí neštovice jsou vzácné virové onemocnění, jehož projevy jsou podobné lidským neštovicím, avšak obvykle s mírnějšími projevy. Zástupce Světové zdravotnické organizace dnes řekl, že v souvislostí s nadcházejícím létem se obává šíření této nemoci.

První dva výskyty oznámila Belgie. Nákaza se objevila u dvou lidí z různých měst, kteří se však v poslední době zúčastnili téhož večírku na blíže neurčeném místě. Oba mají mírný průběh onemocnění. Virolog Steven Van Gucht z belgické agentury pro veřejné zdraví Sciensano agentuře Reuters řekl, že očekává další nárůst případů, Belgie však podle něj zvládne dostat virus pod kontrolu.

Virus se podle Světové zdravotnické organizace (WHO) přenáší blízkým kontaktem s tkání a tělesnými tekutinami nakaženého a také kapénkami. Přenos může nastat rovněž přes kontaminované materiály, například přes ložní prádlo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy