Rekordní pokuty? Ještě zpřísníme, plánuje nový šéf ČOI

Petr Kučera Petr Kučera
28. 3. 2013 7:30
Jsme zavaleni podněty od spotřebitelů, musíme lépe určit priority, říká Velčovský
Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI
Vladimír Velčovský, ústřední ředitel ČOI | Foto: ČOI

Praha - Aby Česká obchodní inspekce dokázala rychle reagovat na stále rostoucí počet podnětů od spotřebitelů, musí si lépe stanovit své priority. Ve druhé části rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz to říká Vladimír Velčovský, nový ústřední ředitel ČOI.

V případech opakovaného porušování zákona musí inspekce podle Velčovského postupovat přísněji než dosud. A to přes to, že stovky podnikatelů pak uloženou pokutu nakonec nezaplatí. ČOI vloni rozdala pokuty v rekordní celkové výši 80,8 milionu korun, přičemž získala jen polovinu této částky.

Aktuálně.cz: Jednou z vašich priorit, o nichž jste hovořil v první části rozhovoru, je rychlejší reakce na podněty spotřebitelů. Jak toho chcete dosáhnout, když nemůžete počítat s navýšením počtu kontrolorů? Pracovali dosud podle vás málo efektivně, vidíte tam nějaké rezervy?

Vladimír Velčovský: Česká obchodní inspekce je trvale zaplavena podněty spotřebitelů, počet podání rok od roku stoupá, loni jich přijala téměř 24 tisíc. A letos dostává každý z našich sedmi regionálních inspektorátů (každý sdružuje dva kraje - pozn. red.) až 600 podnětů měsíčně. A máte pravdu, že kapacita lidí je jenom jedna. Čili v tuto chvíli je nezbytné určit priority.

A.cz: Takže by se mělo více rozlišovat, co je podstatné a co méně?

Je potřeba všechny podněty vyfiltrovat a věnovat se prioritám, tedy oblastem, kde se spotřebitelé nemohou chránit sami. Na tyto podněty musíme reagovat rychleji a kvalitněji.

A.cz: Kolik teď vlastně máte kontrolorů?

Máme 419 zaměstnanců - jde o tabulkový stav, který je ale víceméně naplněný. Z toho 70 lidí pracuje na ústředí, kde plní takzvanou administrativní nadstavbu, tedy metodický, právní, personální a mzdový servis. Kromě toho musí umět činnost ČOI prodat a sehnat na to peníze. Kontrolní činnosti se tedy věnuje kolem 350 lidí.

A.cz: Někteří podnikatelé si stěžují, že je ČOI trestá za relativně drobné formální nedostatky, například neplnění jedné z mnoha informačních povinností, místo aby se zaměřila na skutečně úmyslné podvody.

Nechceme jít tou cestou, že inspektoři "získají čárku" za jakoukoliv kontrolu nebo sankci. Chtěl bych kontrolory lépe vést a apelovat na ně, aby se více věnovali problémům podle stupně jejich závažnosti. A současně aby působili i preventivně, tedy radou nebo pomocí, a ne za každou cenu ve stylu "když tam jdeme, tak něco určitě najdeme". Mým cílem je, aby ČOI spravedlivě pomáhala jak spotřebitelům, tak i poctivým podnikatelům.

A.cz: Našel jste už nějaké další cesty, jak může ČOI fungovat ještě efektivněji?

Mým cílem je pevné propojení kompetencí a pravomocí. V tuto chvíli připravuji pokyn, podle něhož budou ředitelé všech sedmi regionálních inspektorátů v pracovněprávních vztazích vystupovat jako statutární orgán. Čili budou si moci lidi vybírat a přijímat, propouštět je, řešit jejich platový výměr.

Dosud bylo nutné, aby jakoukoliv změnu u pracovního zařazení nebo platu každého z více než tří stovek inspektorů podepisoval ústřední ředitel - to bylo velmi nepraktické, takže teď to budou řešit regionální ředitelé. Nemám ambice rozhodovat o osudu všech zaměstnanců v celé hierarchii ČOI.

Ředitelé inspektorátů mají obrovskou odpovědnost za kontrolní činnost, proto musejí mít možnost vybírat si také lidi.

A.cz: Lze podle vás ještě uspořit i na provozních výdajích?

Zavedl jsem režim úspor. Každý výdaj, každou položku teď schvaluji já. A mnoho položek už jsem nepodepsal - ukázalo se, že některé věci lze nakoupit výhodněji, než příslušní pracovníci dosud navrhovali.

Zatím jsem ale ve fázi každodenního sledování nákladových položek. Uplynul ale příliš krátký čas na to, abych něco zásadního prohlašoval a přicházel s nějakou systémovou změnou.

Nicméně do měsíce bude hotova metodika zadávání veřejných zakázek v podmínkách ČOI. Dosud tady neexistovala. Bylo několik stupňů, které do tohoto procesu vstupovaly, a potom se dělaly chyby. Kvůli nim dostala ČOI pokutu 30 tisíc korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za zakázku na telekomunikační služby v rozsahu zhruba 2,5 milionu. Dopátrat se, kdo je za to odpovědný, bylo téměř nadlidské úsilí a jednal jsem přitom jen se čtyřmi lidmi. Tento stav musí na ústředí skončit.

Podívejte se na nebezpečné výrobky, před nimiž varovaly úřady:

A.cz: Chystáte nějaké legislativní změny, které by práci inspekce mohly zefektivnit?

Myslím, že ČOI má nyní dobrou "kuchařku", podle níž může pracovat. Nemáme v plánu iniciovat v zákonech žádné výrazné změny. Pro naši kontrolní činnost dává legislativa dostatečné podmínky, jde jen o to, lépe je využívat.

V těchto dnech se setkávám se zástupci profesních asociací a sdružení spotřebitelů, abychom prodiskutovali možnosti, jak docílit nápravy v oblastech, kde dochází nejčastěji k poškozování práv spotřebitelů a dobrého jména poctivých podnikatelů. Jednáme také o možnostech spolupráce při zvyšování právního vědomí spotřebitelů.

A.cz: Které oblasti vidíte jako nejproblémovější?

Těch je celá řada, například obchodní řetězce, internetové obchody, služby cestovních kanceláří a agentur, zprostředkování i poskytování spotřebitelských úvěrů a zejména předváděcí akce.

A.cz: Česká obchodní inspekce vloni udělila celkem 13 tisíc pravomocných pokut v rekordní souhrnné výši 80,8 milionu korun. Jak se je ale daří vymáhat?

V průběhu loňského roku byly uhrazeny pokuty za 41,8 milionu korun, což v porovnání s rokem 2011 bylo o 5,6 milionu více. Celním úřadům jsme předali k vymáhání 1741 nezaplacených pohledávek.

A.cz: Zatímco počet pokut v porovnání s předchozími lety klesá, jejich průměrná hodnota roste. Přesto ale jen 28 pokut dosáhlo výše alespoň čtvrt milionu korun, milionovou hranici jich překonalo jen šest. Maximální možnou sankci - pět milionů korun - udělila ČOI jen ve dvou případech. Plánujete zpřísnění, hlavně u opakovaných nedostatků?

Ty postihy se zpřísní zcela určitě při opakovaných zjištěních u stejných kontrolovaných subjektů. Je potřeba ale posuzovat, o jakou oblast se jedná, jaká je společenská závažnost a rozsah protiprávního jednání a jeho možné dopady na širokou spotřebitelskou veřejnost.

A.cz: Vedle pokuty nebo zákazu prodeje konkrétního zboží můžete navrhovat i odebrání živnostenského oprávnění, konečné rozhodnutí ale v tomto případě záleží na živnostenských úřadech podle sídla podnikatele. A ty na vaše podněty reagují různě. Když ČOI i živnostenské úřady spadají pod jedno ministerstvo, zkusíte prosadit nějaký přísnější postup, třeba automatické odnětí oprávnění po třech opakovaných pokutách nad 100 tisíc korun?

To je otázka. Zakázat někomu podnikat je příliš ožehavá věc. Ačkoli podnikatel nese objektivní odpovědnost, není sám, má plno zaměstnanců a ne všechno může ovlivnit. Je potřeba vzít v potaz všechny okolnosti, takže já v tuto chvíli o přísnějším postupu neuvažuji.

A.cz: Proti rozhodnutí regionálního inspektorátu se mohou podnikatelé odvolat k ústřednímu řediteli ČOI. Pokud pokutu potvrdí, je pravomocná. Podnikatelé se ale ještě mohou obrátit na soud, i když to nemá odkladný účinek ohledně sankce. Jak často se na soud obracejí?

Loni jsme udělili 13 tisíc pokut, přičemž proti rozhodnutí ústředního ředitele jako správního orgánu druhého stupně podalo žalobu k soudu 44 kontrolovaných subjektů. O rok dříve jich bylo 37. Takže poměr žalob k počtu vydaných rozhodnutí je velmi nízký.

A.cz: A jak to pak u soudu dopadá? Potvrzuje, nebo spíše ruší vaše rozhodnutí?

V roce 2012 soudy zamítly žalobu kontrolované osoby ve 22 případech. Zrušených rozhodnutí ČOI bylo však jen 5. Ale, prosím, pozor, nelze dát rovnítko mezi počet podaných žalob a rozsudků v loňském roce, protože soudní řízení trvá obvykle tři až čtyři roky. V současné době tak čeká na rozhodnutí soudů celkem 101 žalob, z toho čtyři ještě z roku 2009, dvacet dva žalob z roku 2010, třicet tři z roku 2011, třicet šest z roku 2012 a nově šest letošních.

A.cz: Jakou nejvyšší pokutu loni soud zrušil? O jaký případ šlo?

Byla to stotisícová pokuta uložená společnosti Puritas & Sanitas, s.r.o., za užití nekalých obchodních praktik. Městský soud v Praze rozhodnutí ČOI zrušil a nyní čekáme, jak bude rozhodnuto o kasační stížnosti, kterou jsme v této záležitosti podali.

První část rozhovoru, zaměřenou hlavně na zveřejňování výsledků kontrol, jsme přinesli zde.

Fotoreportáž: Pozor, tyto restaurace obírají hosty. Pokuta nestačila

 

Právě se děje

Další zprávy