Reklamaci nákupu v e-shopu usnadní nový formulář, bude platit v celé EU

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 2. 2016 12:16
Nový portál Evropské komise provede zákazníky případným sporem s e-shopem v zemích EU. Vše začíná vyplněním formuláře, který je k dispozici v češtině. Celé řízení probíhá výhradně on-line a výsledek postupu mimosoudního řešení musí být k dispozici do 90 dnů.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Výrazného pomocníka při nákupech v e-shopech, a to i zahraničních, slibuje lidem Evropská komise. V pondělí 15. února spustí nový portál, přes který budou moci spotřebitelé od počítače řešit spory s evropskými internetovými obchodníky.

"Cílem nové platformy je posílit důvěru spotřebitelů v on-line nakupování. Spotřebitel už nebude muset rezignovat na svá práva v obavě, že dohoda s obchodníkem ze zahraničí je předem ztracená a vést zdlouhavé a nákladné soudní řízení nemá cenu," uvedla europoslankyně Olga Sehnalová, která se v Evropském parlamentu podílela na nařízení, které portál spotřebitelům přineslo.

Portál nabídne formuláře pro řešení sporu v 23 oficiálních jazycích zemí Evropské unie včetně češtiny. V momentě, kdy spotřebitel podá na obchodníka stížnost, se po dohodě s obchodníkem ujme stížnosti určený subjekt pro řešení sporů, aby pomohl zprostředkovat dohodu mezi oběma stranami. Členské státy tyto subjekty musely nahlásit do začátku ledna, například v Česku to bude Česká obchodní inspekce.

"Novinka může pomoci spotřebitelům k usnadnění komunikace, na samotném řešení sporů, které jde přes Evropské spotřebitelské centrum, se ale nic nemění," říká Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. Podle něj je dobré, že se o sporu nejdřív dozví dotčený obchodník, který tak má šanci zareagovat ještě před tím, než věc začnou řešit úřady. "Úspěšnost Evropského spotřebitelského centra je vysoká, jeho služby lze doporučit," dodává Zelený.

Celé řízení probíhá výhradně on-line a výsledek musí být k dispozici do 90 dnů. "Prostředníkem mezi spotřebitelem a obchodníkem bude nezávislý subjekt, aby výsledná dohoda byla přijatelná pro obě strany,“ dodává Sehnalová.

Internetoví obchodníci budou mít navíc povinnost poskytovat odkaz na on-line platformu řešení sporů na svých internetových stránkách, aby o této možnosti jejich zákazníci věděli.

 

Právě se děje

Další zprávy