Reklamaci nákupu v e-shopu usnadní nový formulář, bude platit v celé EU

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 2. 2016 12:16
Nový portál Evropské komise provede zákazníky případným sporem s e-shopem v zemích EU. Vše začíná vyplněním formuláře, který je k dispozici v češtině. Celé řízení probíhá výhradně on-line a výsledek postupu mimosoudního řešení musí být k dispozici do 90 dnů.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Výrazného pomocníka při nákupech v e-shopech, a to i zahraničních, slibuje lidem Evropská komise. V pondělí 15. února spustí nový portál, přes který budou moci spotřebitelé od počítače řešit spory s evropskými internetovými obchodníky.

"Cílem nové platformy je posílit důvěru spotřebitelů v on-line nakupování. Spotřebitel už nebude muset rezignovat na svá práva v obavě, že dohoda s obchodníkem ze zahraničí je předem ztracená a vést zdlouhavé a nákladné soudní řízení nemá cenu," uvedla europoslankyně Olga Sehnalová, která se v Evropském parlamentu podílela na nařízení, které portál spotřebitelům přineslo.

Portál nabídne formuláře pro řešení sporu v 23 oficiálních jazycích zemí Evropské unie včetně češtiny. V momentě, kdy spotřebitel podá na obchodníka stížnost, se po dohodě s obchodníkem ujme stížnosti určený subjekt pro řešení sporů, aby pomohl zprostředkovat dohodu mezi oběma stranami. Členské státy tyto subjekty musely nahlásit do začátku ledna, například v Česku to bude Česká obchodní inspekce.

"Novinka může pomoci spotřebitelům k usnadnění komunikace, na samotném řešení sporů, které jde přes Evropské spotřebitelské centrum, se ale nic nemění," říká Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. Podle něj je dobré, že se o sporu nejdřív dozví dotčený obchodník, který tak má šanci zareagovat ještě před tím, než věc začnou řešit úřady. "Úspěšnost Evropského spotřebitelského centra je vysoká, jeho služby lze doporučit," dodává Zelený.

Celé řízení probíhá výhradně on-line a výsledek musí být k dispozici do 90 dnů. "Prostředníkem mezi spotřebitelem a obchodníkem bude nezávislý subjekt, aby výsledná dohoda byla přijatelná pro obě strany,“ dodává Sehnalová.

Internetoví obchodníci budou mít navíc povinnost poskytovat odkaz na on-line platformu řešení sporů na svých internetových stránkách, aby o této možnosti jejich zákazníci věděli.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 57 minutami

Na Šumpersku se střetla dodávka s vlakem. Řidič na místě zemřel

V Postřelmově na Šumpersku se srazila dodávka s vlakem, řidič vozu na místě zemřel. Cestující ve vlaku vyvázli z nehody bez zranění, řekla ve čtvrtek policejní mluvčí Miluše Zajícová. Provoz na trati mezi Zábřehem a Postřelmovem je přerušen. Podle informací Českých drah se s omezením počítá zhruba do 10:00.

Nehoda se stala před 07:30 na přejezdu v Postřelmově. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala šlo o přejezd se světly bez závor. "Došlo zde ke střetnutí osobního vlaku jedoucího ze Šumperka do Zábřehu s dodávkou," řekl Drápal. Nikdo jiný se při nehodě nezranil. Na místě zasahují záchranné složky, okolnosti nehody se vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy