Reklamaci nákupu v e-shopu usnadní nový formulář, bude platit v celé EU

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 2. 2016 12:16
Nový portál Evropské komise provede zákazníky případným sporem s e-shopem v zemích EU. Vše začíná vyplněním formuláře, který je k dispozici v češtině. Celé řízení probíhá výhradně on-line a výsledek postupu mimosoudního řešení musí být k dispozici do 90 dnů.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Výrazného pomocníka při nákupech v e-shopech, a to i zahraničních, slibuje lidem Evropská komise. V pondělí 15. února spustí nový portál, přes který budou moci spotřebitelé od počítače řešit spory s evropskými internetovými obchodníky.

"Cílem nové platformy je posílit důvěru spotřebitelů v on-line nakupování. Spotřebitel už nebude muset rezignovat na svá práva v obavě, že dohoda s obchodníkem ze zahraničí je předem ztracená a vést zdlouhavé a nákladné soudní řízení nemá cenu," uvedla europoslankyně Olga Sehnalová, která se v Evropském parlamentu podílela na nařízení, které portál spotřebitelům přineslo.

Portál nabídne formuláře pro řešení sporu v 23 oficiálních jazycích zemí Evropské unie včetně češtiny. V momentě, kdy spotřebitel podá na obchodníka stížnost, se po dohodě s obchodníkem ujme stížnosti určený subjekt pro řešení sporů, aby pomohl zprostředkovat dohodu mezi oběma stranami. Členské státy tyto subjekty musely nahlásit do začátku ledna, například v Česku to bude Česká obchodní inspekce.

"Novinka může pomoci spotřebitelům k usnadnění komunikace, na samotném řešení sporů, které jde přes Evropské spotřebitelské centrum, se ale nic nemění," říká Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. Podle něj je dobré, že se o sporu nejdřív dozví dotčený obchodník, který tak má šanci zareagovat ještě před tím, než věc začnou řešit úřady. "Úspěšnost Evropského spotřebitelského centra je vysoká, jeho služby lze doporučit," dodává Zelený.

Celé řízení probíhá výhradně on-line a výsledek musí být k dispozici do 90 dnů. "Prostředníkem mezi spotřebitelem a obchodníkem bude nezávislý subjekt, aby výsledná dohoda byla přijatelná pro obě strany,“ dodává Sehnalová.

Internetoví obchodníci budou mít navíc povinnost poskytovat odkaz na on-line platformu řešení sporů na svých internetových stránkách, aby o této možnosti jejich zákazníci věděli.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Rýmuje o Havlovi a Bibli. Mistrem Česka ve slam poetry se stal Strýc Pepin

Mistrem Česka ve slam poetry, tedy v přednesu vlastních básnických textů, se tuto sobotu v zaplněné pražské MeetFactory stal nováček mezi slamery vystupující pod přezdívkou Strýc Pepin. Porazil 11 kolegů, kteří do finále postoupili z kvalifikačních kol v 11 městech.

Asi s deseti exhibicemi je Strýc Pepin, vítěz klasifikačního kola v Ústí nad Labem, na české slamerské scéně nováčkem. V prvním kole přednesl báseň o návštěvě knihovny a čtení Bible, ve druhém pobavil publikum satirickým textem o působení Václava Havla na sociální platformě, na níž sdílí své fotografie. "Věřil jsem, že to v Praze bude fungovat," řekl slamer na dotaz, proč vybral zrovna tato díla.

První ročník mistrovství republiky ve slam poetry se uskutečnil roku 2003 na olomouckém literárním festivalu Poezie bez hranic. Finále se dlouho konala v brněnském klubu Fléda. Do Prahy se slamerské klání přesunulo v roce 2016. Galavečer v MeetFactory moderoval slamer Anatol Svahilec.

Zdroj: ČTK
Další zprávy