Diváci vyčítají Vodafonu barvu pleti dětí v reklamě. Popuzuje xenofoby, míní expert

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
10. 12. 2020 12:30
Po rasistických reakcích na leták obchodního řetězce Lidl, ve kterém propagoval oblečení černoch, se na českých sociálních sítích objevily nenávistné ohlasy mířené proti vánoční kampani mobilního operátora Vodafone. V té totiž účinkují děti s indonéskými kořeny spolu se svou českou matkou. Vodafone se od rasistických příspěvků distancoval, podle marketingového specialisty to firmu naopak posílí.
Vánoční kampaň Vodafone. | Video: Vodafone

"Prosím netušíte někdo, jestli není nějaká soutěž o nejhloupější a nejnesmyslnější reklamu? Moc ráda bych nominovala tu s línou rodinou s dětmi exotického vzhledu a nepochopitelným textem," píše pod příspěvkem na Facebooku jedna z uživatelek.

"Není vhodnější na českém trhu dát bílou rodinu? To se musí všechno přebarvovat, aby se neřeklo," podivuje se komentující. "Už se těším na další reklamu pro naši typickou rodinu - dědeček a babička černí, děti tmavý," reaguje další.

"Nic proti těm klukům, ale vadí mně, proč v Česku nemůže být na Vánoce reklama třeba s českými sirotky. Proč neustále propagujete LGTB a preferujete v reklamách cizince? To vám Češi platí málo?" ptá se operátora jiný uživatel.

Žijí tady s námi, vzkazuje Vodafone

"Nenávistné reakce, které jsme bohužel zaregistrovali na našem Facebooku, musíme jednoznačně odmítnout," říká pro on-line deník Aktuálně.cz Kateřina Šantorová z tiskového oddělení společnosti.

Podle šéfa Vodafone Dvořáka společnost obsadila do vánoční kampaně "možná ne úplně typickou rodinu" s indonéským otcem, který je ale již několik let po smrti. "Ale je to rodina, která tady s námi žije. A pro nás jako pro společnost je strašně důležité, abychom propojovali všechny lidi mezi sebou - bez ohledu na jejich názor, barvu pleti, sexuální orientaci, pohlaví nebo kulturu, ze které přicházejí," reagoval na nenávistné příspěvky v prohlášení na sociální síti Facebook Dvořák.

Šantorová dodává, že Vodafone si chlapce pro svou propagaci vyhlédl letos v létě, a bratry Sama a Maxe tak lidé mohli vidět již v srpnové kampani. "Chtěli jsme ukázat Vánoce autentické rodiny, a tak kluky doplnila jejich maminka Michaela, pro kterou bylo natáčení premiérou. Jako překladatelka a profesorka indonézštiny doposud s filmem žádnou zkušenost neměla," upřesňuje Šantorová.

Neúplná rodina

Řada lidí si na druhou stranu vánoční kampaň mobilního operátora pochvaluje. "Normálně reklamu nemám ráda, ale na tuhle vaši se vždycky ráda podívám, kluci jsou super," komentuje videospot jedna z žen. Další za ni děkuje s připomínkou, že ne všechny děti mají kompletní rodinu.

Právě i kvůli absenci "hlavy rodiny" se totiž v komentářích objevují další kritické reakce. "Já bych chtěla znát onu "psychologii reklam". Matka dělá všechno, dárky, jídlo, tahá stromek. Kde je hlava rodiny? To už se i z reklam vytratil klasický prototyp rodiny," stěžují si lidé s tím, že "veselejší" by podle nich bylo vyobrazit v reklamě rodinu úplnou. Dalším komentujícím se pak nezamlouvá způsob, jakým děti ve spotech mobilního operátora tráví vánoční čas - tedy především před obrazovkou.

Podle marketingového konzultanta Zdeňka Haška přehnaná politická korektnost skutečně může zabíjet kreativitu, nebo dokonce napomáhat právě i netoleranci a xenofobii. To podle něj ale rozhodně není příklad tohoto aktuálního spotu Vodafonu. "Hájí tím značku, která má své neměnné hodnoty a věřím, že tímto gestem ji jen posílí," říká Hašek.

Spot se podle něj snaží lidi spojovat bez ohledu na jejich původ nebo rodinný model, což očividně někoho, kdo je xenofob, může popuzovat. "Politici jdou často příkladem, více rozdělují než spojují. Věřím, že podobných reklam a postojů uvidíme v budoucnu více," dodává.

Přehnaná reakce na kritiku, a to z jakékoliv strany, však může být na škodu. "Nedávno jsem pro jeden motoristický týdeník dělal rozhovor o kontroverzních automobilových reklamách z celého světa. Některé byly opravdu kontroverzní až rasistické a stažené oprávněně. Některé značky ale zbytečně podléhají tlakům a reklamu stahují. A děje se to nejen v Česku," připomíná Hašek.

Chybují i firmy

Příkladem oprávněného stažení reklamy je podle Haška letošní spot německého automobilového koncernu Volkswagen. Ve spotu postrkují velké bílé ruce muže tmavé pleti po ulici kolem nového vozu Volkswagen Golf. Nakonec ho dotlačí do budovy s názvem Petit Colon, což ve francouzštině znamená "malý osadník". Celá věc tak ještě získává podtón kolonizace. Rada Volkswagenu se omluvila a uvedla, že klip se na webu objevil z nedostatku kulturní vnímavosti, a nikoli z rasistických pohnutek.

Tato reklama přitom není první kontroverzí tohoto druhu, kterou musel Volkswagen řešit. Loni v březnu dozorčí rada automobilky odsoudila šéfa podniku Herberta Diesse, který odkazovala na nacistický slogan. Diess na firemní akci ve snaze zdůraznit potřebu zvýšit zisky použil větu "EBIT macht frei" (EBIT osvobozuje). EBIT je označení pro zisk před úroky a zdaněním. Později se Diess za svůj výrok omluvil a vysvětlil, že v žádném případě nechtěl připomenout nacistický slogan "Arbeit macht frei" (Práce osvobozuje), který byl za holokaustu umístěn nad branou koncentračního tábora v Osvětimi.

V Česku se na druhou stranu před třemi lety "proslavil" leták řetězce Lidl, ve kterém oblečení propagoval černoch, což řadu lidí rozčílilo. Na facebookové stránky řetězce, který leták vydal, posílali nenávistné komentáře a někteří německému obchodníkovi oznamovali, že u něj kvůli tomu přestanou nakupovat. Řetězec se ale za svůj nápad postavil a vyzval zákazníky k toleranci.

V roce 2016 si zase například před fotbalovým mistrovstvím Evropy německá skupina Pegida stěžovala na to, že výrobce cukrovinek Ferrero umístil na obaly čokolád Kinder chlapce tmavé pleti. Přitom šlo o fotky fotbalových reprezentantů Německa z jejich dětství.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 minutami

Několik stovek lidí demonstrovalo v Praze a v Brně za klima

Několik stovek lidí v pátek v pražských a brněnských ulicích demonstruje, aby před blížícími se volbami upozornili na klimatickou krizi. Protest v Praze demonstranti zahájili na Malostranském náměstí symbolicky za minutu dvanáct pokřikem "Teď nebo nikdy", po projevech se vydali na pochod centrem města. Podle aktivistů totiž politici stále nedělají dost pro ochranu klimatu.

Ulicemi Brna prošly další asi dvě stovky studentů. Organizátoři a další řečníci nejprve upozornili na dopady změn klimatu. "Z těchto voleb musí vzejít vláda, které nebude lhostejný boj za klimatickou spravedlnost," řekl Ctibor Prokop, student tišnovského gymnázia a mluvčí hnutí Fridays for Future.

Protesty jsou součástí celosvětové akce ekologického hnutí Fridays for Future, jehož členové zformulovali klimatické požadavky, podle nichž by lidé měli vybírat budoucí českou vládu. Je mezi nimi například udržení oteplení planety pod 1,5 stupně Celsia, přechod od preferování hrubého domácího produktu ke zjišťování stavu přírody a klimatu nebo ochrana klimatu jako priorita příští vlády. Politické strany pak podle těchto kritérií oznámkovali, nejlépe podle aktivistů dopadli Piráti se starosty a Strana zelených.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Policie hledá svědky středečního loupežného přepadení u stanice metra Hloubětín

Pražští kriminalisté hledají svědky, kteří by jim mohli objasnit loupežné přepadení staršího muže ve středu před půlnoci u stanice metra Hloubětín. Podezřelého již zadrželi a v případě odsouzení mu hrozí za loupež až 12 let za vězení, uvedl v pátek policejní mluvčí Richard Hrdina. Co napadenému útočník ukradl, s ohledem na vyšetřování případu nechtěl mluvčí specifikovat.

Útočník napadl muže ve středu kolem 23:30 a způsobil mu těžkou újmu na zdraví, uvedl Hrdina a doplnil, že pachatele v červené bundě zachytila kamera, když se pohyboval po vestibulu metra a obtěžoval cestující.

Policie záznam kamery zveřejnila na svém webu a jsou na něm zachyceni i dva muži, kteří byli s podezřelým na nástupišti a mohli by policistům poskytnout informace k případu. Podle mluvčího se ale mají obrátit na linku 158 nebo kteroukoli policejní služebnu všichni, kteří se v době činu pohybovali v okolí stanice metra Hloubětín a podezřelého viděli.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

ČTÚ chce kvůli omezené konkurenci regulovat trh mobilních dat, operátoři s tím nesouhlasí

Český telekomunikační úřad se chystá příští rok regulovat trh mobilních dat, protože na něm shledal omezenou konkurenci. Hodlá proto O2, T-Mobilu a Vodafonu uložit povinnost umožnit přístup k jejich velkoobchodním mobilním službám virtuálním operátorům za regulovanou cenu. Uvedli to zástupci ČTÚ na dotaz ČTK. Operátoři s výsledky analýzy nesouhlasí. Podle nich nereflektuje nejnovější vývoj na trhu. Regulace by platila po notifikaci Evropskou komisí, která by měla být hotova do poloviny příštího roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy