První Primark v Česku bude na Václavském náměstí, v domě s kontroverzní pověstí

Ondřej Neufus Ondřej Neufus, Martina Marečková
27. 2. 2019 11:45
Vstup irského řetězce Primark na český trh, o kterém v úterý informovaly Hospodářské noviny a Aktuálně.cz, vyvolal mezi fanoušky značky velký zájem. Lokalita oblíbeného obchodu, kvůli kterému neváhali mnozí milovníci levné módy pořádat jednodenní nákupní výlety do Drážďan, však zatím zůstávala tajemstvím.
Vizualizace prodejny na Václavském náměstí.
Vizualizace prodejny na Václavském náměstí. | Foto: Flow East

Nyní se HN podařilo zjistit, že první česká pobočka Primarku bude stát na pražském Václavském náměstí, a to v novém domě, jehož stavba v minulosti budila emoce. 

Právě budovaná novostavba v centru Prahy totiž vyvolává léta protichůdné názory. Proti demolici původní budovy byla sepsána petice, několikrát se proti zbourání domu demonstrovalo. Pražští památkáři dali novostavbě v roce 2010 souhlas, který je nutný pro každou stavbu v památkové rezervaci.

O rok později jej v odvolacím řízení potvrdilo i ministerstvo kultury. Stavební úřad v roce 2013 demolici povolil, magistrát ale i toto rozhodnutí zrušil a musela se posuzovat znovu. Nakonec demolice domu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice začala v dubnu 2017.

Na vstup značky na český trh upozornily v úterý Hospodářské noviny.

První obchod Primarku by měl mít "několik tisíc metrů čtverečních". Největší prodejna řetězce, Primark v Manchesteru, pro porovnání nabízí oblečení ve třech patrech na více než 14 tisících metrech čtverečních. Primark letos otevře obchod také ve slovinské metropoli Lublani a plánuje prodejnu také ve Varšavě.

Řetězec s módou založil v roce 1969 Arthur Ryan. Během divokých 70. let, kdy především v Severním Irsku zuřila válka stoupenců IRA a britských vojáků, expandoval řetězec do Velké Británie a v Derby otevřel obchod.

Česko bude jedenáctou zemí, kde řetězec podniká. Zákazníky chce nalákat na takzvanou rychlou módu - tedy levné oblečení, při jehož výrobě se příliš nehledělo na životní prostředí ani pracovní podmínky zaměstnanců.

Právě levnou módou hodlá konkurovat dalším velkým řetězcům, které v Česku zákazníci znají. Konkrétně švédskému H&M, Zaře ze Španělska nebo britskému Marks & Spencer. Všechny tři zmíněné řetězce mají v Praze své prodejny. O oblíbenosti irské značky mezi Čechy svědčí fakt, že neváhají utratit i několik stokorun za jednodenní zájezd do nejbližšího Primarku v Drážďanech.

O on-line prodeji, který v Česku nabízí například Zalando a About you, firma neuvažuje. Podle HN je důvodem hlavně nákladný systém pro reklamace zboží. Nízké ceny oblečení si může obchod dovolit také díky poměrně nízké marži.

Tržby řetězce v současnosti rychle stoupají. Loni firma utržila přes 222 miliard korun a stala se nejrychleji rostoucím prodejcem ve Spojených státech, kde roste ročně o více než sto procent.

 

Právě se děje

Další zprávy