Průměrná roční útrata v e-shopech letos stoupla o 1300 korun

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
29. 12. 2016 12:20
Průměrná cena objednávky sice mírně klesla, celková roční útrata ale stoupla na 7730 korun. Nejčastějším způsobem platby zůstává dobírka.
Foto: iStock

Praha – Průměrná roční útrata v internetových obchodech letos vzrostla o více než 1300 korun na 7730 korun. Průměrná cena objednávky mírně klesla na 1432 korun. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Zboží.cz společnosti Shoptet.

"Výši utracené částky ovlivnilo hned několik faktorů. Jako primární důvod vidím zvýšenou frekvenci nákupů přes internet. Lidé si již našli své oblíbené obchody, v nichž se nebojí nakupovat online, a proto jejich služeb využívají stále častěji," uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Z hlediska platby za zboží preferuje 35 procent Čechů dobírku, 32 procent využívá bankovní převod, pětina platí při osobním převzetí a sedm procent platí kartou online.

Při dopravě využívá nejvíce zákazníků Českou poštu (41 procent) a PPL (14 procent). Dvanáct procent preferuje odběrná místa Zásilkovna.cz (12 procent), osm procent dává přednost osobnímu odběru.

Nejvíce – 17 procent – českých internetových obchodů je zaměřených na prodej oblečení, obuvi a módních doplňků, 11 procent nabízí zboží pro dům a zahradu. Na třetím místě je elektronika, následují potraviny, sportovní a turistické vybavení, dětské zboží, kosmetika a parfémy a auto-moto doplňky.

Žebříček nejoblíbenějších produktů se letos významně nezměnil. "Jasným lídrem jsou mobilní telefony. Ty zaujímají v žebříčku hledanosti sedmiprocentní podíl z několika milionů produktů. Na druhé příčce jsou dámské parfémy," uvedl manažer Zboží.cz Milan Šmíd.

Skokanem roku jsou lisované OSB (Oriented Strand Board) desky, používané ve stavebnictví, jejichž prodej přes internet se zvýšil meziročně o 4316 procent. Online prodej předsíňových stěn stoupl o 505 procent a dětských houpaček o 438 procent. Zavedení EET zvýšilo odbyt registračních pokladen o 343 procent a poptávka po dronech stoupla o 306 procent.

Podíl internetových prodejů na maloobchodních tržbách tak letos při očekávaných celoročních tržbách 97 miliard korun dosáhne 9,2 procenta, vyplývá z posledního odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a portálu Heureka.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy