Promod, Next a teď i Orsay. Světové módní značky mají v Česku problémy a zavírají

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
8. 6. 2022 7:43
Německý módní řetězec Orsay, který působí v Česku a na Slovensku už čtvrt století, jedná o prodeji svých zdejších 90 prodejen. Během pandemie koronaviru zavřelo své obchody v tuzemsku už několik oděvních značek. Mimo jiné třeba francouzský Promod nebo britský Next.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

"Mohu potvrdit, že Orsay je v závěrečných fázích jednání o prodeji svých prodejen v Česku a na Slovensku. Pokud se to nepodaří, Orsay zde vstoupí do insolvence a prodejny uzavře," uvedl pro časopis Forbes koncem května anonymní zdroj obeznámený s průběhem vyjednávání.

Podle tohoto zdroje byl na prodej slovenských poboček čas do konce května, u českých je pak do konce června. Společnost přitom na dotazy médií ohledně své budoucnosti nereaguje. 

Mateřská firma loni přiznala finanční problémy, do kterých se dostala mimo jiné v Německu nebo v Rakousku. V Česku řetězec podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky za rok 2020 vykázal ztrátu přesahující 117 milionů korun, která byla způsobena celosvětovou pandemií a s tím spojeným uzavřením poboček.

Orsay ale není jedinou módní značkou, která se v posledních letech dostala do úzkých. Své české prodejny postupně uzavřel i francouzský módní řetězec Promod. Provozoval jich zde přitom kolem dvou desítek. 

Promodu v účetním roce 2019/2020 klesly tržby o 18 procent na 164,6 milionu korun. Zisk zvýšil o 2,4 milionu korun, zároveň vzhledem k dalšímu vývoji ale ve výroční zprávě uvedl, že pandemie koronaviru má významný vliv na jeho obrat.

Na českém trhu v roce 2020 skončila také francouzská oděvní síť Camaieu, loni v listopadu se dostala do úpadku. Do insolvence se s přičiněním covidu dostaly i české značky Pietro Filipi a Kara.

V módě je velká konkurence

"Příchody a odchody se odehrávají po celém světě průběžně, nejen na českém trhu v uplynulém období," podotýká pro online deník Aktuálně.cz vedoucí pronájmu maloobchodních prostorů pro střední a východní Evropu z Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.

"Poslední dva roky poznamenané covidovými restrikcemi samozřejmě na síle moc nepřidaly, nicméně i toto období přinese vedle poražených i vítěze. Těmi obvykle bývají ti, kdo se dokážou nejlépe přizpůsobit situaci," pokračuje.

Firmy podle něj musí reagovat hlavně na postupné změny v zákaznickém chování. "Klíčem k tomu jsou neustálé inovace, investice do digitalizace prodeje a do komunikace se zákazníky," dodává Kotrbáček.

Podle dat společnosti Cushman & Wakefield opustilo Česko předloni celkem 14 značek. Kotrbáček se domnívá, že jejich strategie na českém trhu nefungovala.

Oproti tomu loni do tuzemska vstoupilo hned 12 značek z módního odvětví. Šlo například o značky HalfPrice, Versace, Modivo nebo Primark, který je známý nízkými cenami.

"Červnové otevření první a největší prodejny Primarku v centru města ve střední a východní Evropě na pražském Václavském náměstí bylo nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh - nejen letos, ale za uplynulých deset až patnáct let," připomněl Kotrbáček.

"Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím například značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker," dodal.

Primark, kterému se ovšem koronavirová pandemie ve světě také nevyhnula, letos plánuje v Česku otevření druhé prodejny, a to v Brně. Značka má vstoupit také na slovenský trh.

Video: "Jsem zvedává. Chci to porovnat s Drážďany," svěřovali se lidé při loňském otevření obchodu Primark v Praze.

"Jsem zvědavá. Chci to porovnat s Drážďany," svěřovali se lidé při otevření obchodu Primark v Praze. | Video: Kristýna Pružinová
 

Právě se děje

Další zprávy