reklama
 
 

Prodejci musí vyměnit nápis. Protikuřácký zákon přináší novou povinnost, upozorňuje ČOI

24. 7. 2017
"Zákaz prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků osobám mladším 18 let" jako nápis už nestačí. Obchodníci musí umístit delší text než dosud. Aby nezabral více místa, nově stačí minimální velikost písma dva centimetry místo dřívějších pěti.
Doporučujeme

Praha - Obchodníci musí splnit další povinnost týkající se "cedulek" v prodejně. Takzvaný protikuřácký zákon od konce letošního května výrazně prodloužil text nápisu, který upozorňuje na zákaz prodeje vybraných výrobků osobám mladším 18 let. Upozorňuje na to Česká obchodní inspekce (ČOI).

Dosud stačil text "Zákaz prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků osobám mladším 18 let" s velikostí písma alespoň pět centimetrů. Na místech, kde se kromě tabákových výrobků prodávají také kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření a elektronické cigarety, je ale od 31. května nutné uvést také výslovný zákaz tohoto zboží.

"Nestačí tedy pouze uvést, že se zakazuje prodej 'tabákových výrobků', jako tomu bylo podle staré právní úpravy účinné do 30. května," říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Protože nový nápis může být výrazně delší než dřívější, stačí u něj minimální velikost písma dva centimetry místo dosavadních pěti. "Zbývající požadavky na text zákazu se nemění: Tedy že musí být pro spotřebitele zjevně viditelný, pořízen v českém jazyce, černými tiskacími písmeny a na bílém podkladě," dodává Fröhlich.

"Za nedodržení této informační povinnosti hrozí sankce ve výši 10 tisíc korun. Zatím jsme k ní nepřistoupili, protože stále ještě dáváme podnikatelům čas na to, aby tuto změnu na své provozovně zapracovali," říká mluvčí ČOI. Podle zjištění inspektorů se ale obecně ukazuje, že novou povinnost zatím podnikatelé většinou nesplňují.

Na samotném textu zákazu prodeje alkoholických nápojů osobám mladším 18 let se oproti dřívějšku - kromě snížení minimální požadované velikosti písma na dva centimetry - nic nezměnilo.

Jinou novinku ohledně povinných nápisů přinesl podnikatelům už start elektronické evidence tržeb (EET): Finanční správa může uložit pokutu až 50 tisíc korun, pokud na viditelném místě v provozovně chybí tento text: "Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin."

Za prvního půl roku od startu EET zjistila finanční správa 640 případů chybějícího umístění informačního oznámení. Nápis ohledně evidence tržeb musí mít podnikatel i na svém webu, pokud tam nabízí zboží nebo služby.

autor: Petr Kučera

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama