Auto trh loni ovládla benzinová SUV. Celkové prodeje však klesly, nastupují hybridy

ČTK ČTK
Aktualizováno 8. 1. 2020 15:31
Prodej nových osobních aut v loňském roce klesl o 4,4 procenta na 249 915 vozů. V prosinci přitom trh vzrostl o téměř 28 procent. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent. Vyplývá to z informací Svazu dovozců na středeční tiskové konferencí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP.

Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 000 osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry v ekonomiku i zavádění emisních limitů pod hrozbou sankcí, což se projeví v útlumu některých méně ekologických modelů. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily a čeká se i renesance dieselů.

Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, což je meziročně o dvě procenta více, následuje Volkswagen s poklesem o 14 procent na 20 869 prodaných vozů a Hyundai s odbytem 19 302 aut, tedy nižším o šest procent. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.

Podle partnera EY Petra Knapa velké absolutní poklesy zaznamenaly zejména značky Ford, Nissan a VW, když každá prodala o více než 3000 aut méně. "Zajímavý je výborný výsledek Škody, která má poprvé od roku 2007 více než třetinu českého trhu. Letos lze očekávat vyšší opatrnost kupujících, menší optimismus z obav z dalšího ekonomického vývoje, a trh se také bude muset učit kupovat a používat elektromobily ve větších objemech. Očekávám, že trh může při zohlednění aktuálních trendů znovu poklesnout, odhadem v řádu tři až sedm procent oproti loňsku," řekl.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20.251 kusů, respektive 9911. Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.

Nejprodávanější značky osobních aut na českém trhu v roce 2019

pořadí značka počet prodaných vozů
1. Škoda Auto 85 895
2. Volkswagen 20 869
3. Hyundai 19 302
4. Dacia 14 807
5. Peugeot 11 346
6. Renault 10 101
7. Toyota 9893
8. Ford 9739
9. Kia 9681
10. Mercedes-Benz 7322
trh celkem 249 915

Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.

Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o jedno procento na 20.436 aut. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat s prodejem 2583 aut. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.

Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly.

Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18.744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).

 

Právě se děje

před 12 minutami

Ronaldo je na covid stále pozitivní, proti Messimu nenastoupí

Pětinásobný nejlepší fotbalista světa Cristiano Ronaldo chybí kvůli nákaze koronavirem v nominaci Juventusu na večerní zápas Ligy mistrů proti Barceloně. Na jeho očekávané souboje s hvězdou Katalánců Lionelem Messim tak tentokrát nedojde.

Pětatřicetiletý Ronaldo byl pozitivně testován na koronavirus před dvěma týdny v portugalské reprezentaci. Od té doby je v karanténě a nemá příznaky covidu-19, k návratu na trávník ale potřebuje negativní výsledek testu. Ten podle úterní informace televizní stanice Sky Sport Italia nepřinesly ani nejnovější odběry.

Hráč na sociálních sítích uvedl, že se cítí zdravotně zcela v pořádku, a přidal ostrou kritiku věrohodnosti PCR testů. Kvůli nákaze Ronaldo vynechal zatím tři zápasy Juventusu a turínský tým bez něj vyhrál pouze jednou.

před 49 minutami

Strany v Libereckém kraji dnes podepsaly koaliční smlouvu.

Zástupci vítězných Starostů pro Liberecký kraj, Pirátů a ODS dnes v Oblastní galerii v Liberci podepsali koaliční smlouvu pro Liberecký kraj. Klíčovým úkolem pro nejbližší období je zvládnutí koronavirové krize, řekl po podpisu smlouvy novinářům lídr Starostů a současný hejtman Martin Půta. Koalice má 32 hlasů ze 45 v krajském zastupitelstvu. Ustavující zasedání, které zvolí nové vedení kraje, se uskuteční v úterý 3. listopadu.

"Dohodli jsme se na spolupráci, která bude navazovat na práci v minulých osmi letech a zároveň má ambice věnovat se výzvám, které před Libereckým krajem stojí. Shodli jsme se na tom, že koncem března příštího roku projednáme úpravu programového prohlášení. To už bychom měli znát dopady pandemie koronaviru do rozpočtu kraje," doplnil hejtman.

Starostové v Libereckém kraji vyhráli volby potřetí v řadě.

Další zprávy