Přímému prodeji kosmetiky či hrnců se v Česku daří. Roste rychleji než ve zbytku Evropy

Michal Šenk Michal Šenk
29. 11. 2017 13:58
Přímý prodej značek jako Amway či Oriflame v Česku roste, zákazu podomního prodeje navzdory. Obrat celého českého trhu dosáhl loni 6,8 miliardy korun.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Žena

Praha - Přímý prodej zažívá podle zástupců tohoto odvětví dobré časy. V České republice podle dat Evropské asociace přímého prodeje Seldia rostl loni obor dokonce rychleji, než je evropský průměr. Obrat firem, které se mu v Česku věnují, se meziročně zvýšil o šest procent, růst v Evropě byl pouze tříprocentní.

A to i přesto, že v Česku v řadě obcí a měst není povolen takzvaný podomní prodej, což v mnoha jiných evropských zemích dosud nijak regulováno není.

Důvodem růstu přímého prodeje kosmetiky, výrobků pro domácnost nebo třeba wellness je podle zástupců odvětví dobrá ekonomická situace v Česku. Podle šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka je důvodem mimo jiné také to, že Češi jsou podnikaví. I když přesné statistiky neexistují, řada lidí se mimo své zaměstnání realizuje drobným podnikáním a přímý prodej je relativně přístupný způsob.

"A právě v době ekonomické konjunktury tyto činnosti vykonávat jako 'vedlejšák' dává smysl, protože lidé jsou ochotni utrácet," dodává Havlíček.

Hlavní reprezentant odvětví v Česku, Asociace osobního prodeje, zahrnuje devět firem: Amway, Herbalife, Mary Kay, Just, Oriflame, Vorwerk, Nu Skin, Zaren a Party Lite. Obrat celého českého trhu, na němž působí i další velcí hráči, jako Avon či Zepter, dosáhl loni 6,8 miliardy korun. Přímému prodeji se pak v Česku aktivně věnuje 288 tisíc lidí.

Podle ředitelky Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošové je přímý prodej pro lidi, kteří se mu věnují, atraktivní díky flexibilitě a možnosti určit si čas, po který se této činnosti budou věnovat. Jde o ideální příležitost pro studenty, matky na mateřské či důchodce. "Někteří zákazníci v dnešní odosobněné době oceňují osobní setkání s prodejcem, péči a servis," říká Dikošová.

Na druhou stranu se přímému prodeji otevírají nové možnosti při oslovování zákazníků on-line skrze Facebook a další sociální sítě. "To pomáhá lákat k přímému prodeji mladé lidi," poznamenává ředitelka Evropské asociace přímého prodeje Katarina Molinová.

Úkolem evropské asociace v nejbližší době pak bude ubránit možnost podomního prodeje. Dosud je rozhodnutí v této oblasti výhradně na jednotlivých členských státech. Evropská komise ale zvažuje plošnou regulaci pro celou unii.

 

Právě se děje

Další zprávy