Přímému prodeji kosmetiky či hrnců se v Česku daří. Roste rychleji než ve zbytku Evropy

Michal Šenk Michal Šenk
29. 11. 2017 13:58
Přímý prodej značek jako Amway či Oriflame v Česku roste, zákazu podomního prodeje navzdory. Obrat celého českého trhu dosáhl loni 6,8 miliardy korun.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Žena

Praha - Přímý prodej zažívá podle zástupců tohoto odvětví dobré časy. V České republice podle dat Evropské asociace přímého prodeje Seldia rostl loni obor dokonce rychleji, než je evropský průměr. Obrat firem, které se mu v Česku věnují, se meziročně zvýšil o šest procent, růst v Evropě byl pouze tříprocentní.

A to i přesto, že v Česku v řadě obcí a měst není povolen takzvaný podomní prodej, což v mnoha jiných evropských zemích dosud nijak regulováno není.

Důvodem růstu přímého prodeje kosmetiky, výrobků pro domácnost nebo třeba wellness je podle zástupců odvětví dobrá ekonomická situace v Česku. Podle šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka je důvodem mimo jiné také to, že Češi jsou podnikaví. I když přesné statistiky neexistují, řada lidí se mimo své zaměstnání realizuje drobným podnikáním a přímý prodej je relativně přístupný způsob.

"A právě v době ekonomické konjunktury tyto činnosti vykonávat jako 'vedlejšák' dává smysl, protože lidé jsou ochotni utrácet," dodává Havlíček.

Hlavní reprezentant odvětví v Česku, Asociace osobního prodeje, zahrnuje devět firem: Amway, Herbalife, Mary Kay, Just, Oriflame, Vorwerk, Nu Skin, Zaren a Party Lite. Obrat celého českého trhu, na němž působí i další velcí hráči, jako Avon či Zepter, dosáhl loni 6,8 miliardy korun. Přímému prodeji se pak v Česku aktivně věnuje 288 tisíc lidí.

Podle ředitelky Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošové je přímý prodej pro lidi, kteří se mu věnují, atraktivní díky flexibilitě a možnosti určit si čas, po který se této činnosti budou věnovat. Jde o ideální příležitost pro studenty, matky na mateřské či důchodce. "Někteří zákazníci v dnešní odosobněné době oceňují osobní setkání s prodejcem, péči a servis," říká Dikošová.

Na druhou stranu se přímému prodeji otevírají nové možnosti při oslovování zákazníků on-line skrze Facebook a další sociální sítě. "To pomáhá lákat k přímému prodeji mladé lidi," poznamenává ředitelka Evropské asociace přímého prodeje Katarina Molinová.

Úkolem evropské asociace v nejbližší době pak bude ubránit možnost podomního prodeje. Dosud je rozhodnutí v této oblasti výhradně na jednotlivých členských státech. Evropská komise ale zvažuje plošnou regulaci pro celou unii.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Seemanová překonala český rekord i na kraulové čtyřstovce

Plavkyně Barbora Seemanová překonala v Taškentu další český rekord. Po čtvrteční kraulové dvoustovce posunula nejlepší čas i na dvojnásobné trati. Časem 4:08,89 vylepšila svůj předchozí rekordní zápis z loňského mistrovství světa v Kwangdžu o 84 setin sekundy.

"Čtyřstovka se mi stejně jako včera dvoustovka jela skvěle. Cítila jsem silný záběr, což je pro mě hodně důležité. I když je to čtyřstovka, která vždycky bolí, tak jsem se snažila ke konci do toho ještě kopnout, ale abych nevytuhla, což se ale pochopitelně trochu stalo," popsala rekordní závod dvacetiletá Seemanová v tiskové zprávě.

"Opět skvělý výsledek, vylepšený osobní rekord, český rekord, no prostě paráda. Stále ale cílíme na olympijský A-limit, který Báře stále uniká. Na druhou stranu se zlepšuje a uvidíme, co se stane na jaře," uvedla trenérka Petra Škábová.

Na vynikající časy z International Swimming League v Budapešti navázala v Taškentu Simona Kubová. Po náročném programu posledních týdnů dokázala na 100 metrů znak zaplavat čas 1:00,03 a zopakovat olympijský A-limit. Ten už má splněný od loňského jara.

Zdroj: ČTK
Další zprávy