Jak vrátit nevhodný dárek a co dělat, když vám z e-shopu nepřišel včas? Možností přibývá

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
27. 12. 2017 11:22
Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Vánoční dárky, které se nesetkají se zájmem obdarovaného, lze v řadě obchodů vrátit či vyměnit. Internetových obchodů, které to umožňují, každoročně přibývá. Zboží většinou musí zůstat nenošené, nepoškozené a v původním obalu.

Řetězec Tesco dobu pro vrácení dárku nestanovil, platí standardní doba reklamace daná zákonem dva roky. "Některé obchody si samy určují, že dárek musíte vrátit do dvou týdnů či do měsíce od koupě, v Tesku to tak ale není. Dárek můžete vrátit kdykoli. Jedinou podmínkou je, že dárek nesmí být použit, a musíte doložit účtenku," uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Do 14 dnů jen v e-shopu

Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej vrátit i bez udání důvodu. Odstoupení od smlouvy je potřeba oznámit do 14 dnů od doručení. Jiná pravidla platí pro nákup v klasické prodejně - včetně stánku třeba na vánočním trhu. Vrácení nebo výměna nechtěného dárku tam je čistě dobrovolným rozhodnutím obchodníka. Čtěte podrobný přehled.

Podle Datartu loni zákazníci nejčastěji vraceli mobilní telefony a malé kuchyňské spotřebiče, kde důležitou roli hraje barva, často je pak měnili za jiné barevné provedení. Datart službu vracení nevhodných dárků poskytuje i letos zdarma. Zboží zakoupené v prosinci je možné vrátit jako nevhodný dárek od 27. prosince do 6. ledna 2018. "Ihned v prodejně vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, dárkovou kartu či vrátíme peníze," dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Mironet zase u dárků garantuje takzvaný wau efekt. "Znamená to, že pokud u stromečku nevyvolají dárky z Mironetu u obdarovaného nadšenou reakci (tzn. nebude brečet, křičet štěstím, jásat nebo omdlévat…), vrátíme vám do 14. ledna peníze," uvádí firma na webu.

Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. "Jednoznačným trendem u nás i ve světě je vracení zboží zdarma. Ukazuje se totiž, že je-li zákazník s procesem vrácení zboží spokojen, utratí v e-shopu během příštích dvou let až čtyřikrát více peněz," řekl zakladatel platformy Retino, která se specializuje na správu vráceného zboží, Petr Boroš.

Přestože podle výzkumů za dvě třetiny vráceného zboží může chyba na straně prodejce, většina obchodníků podle šéfa Marketingového institutu Tomáše Pouchy ponákupní servis stále příliš neřeší.

"Složitost procesu vrácení zboží je přitom pro devět z deseti zákazníků klíčovým faktorem, který rozhoduje o tom, zda se příště do obchodu vrátí. S rostoucí konkurencí bude nezbytné, aby e-shopy tento servis podstatně zlepšily," myslí si Poucha.

Může se také stát, že internetový prodejce vůbec nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze, v takovém případě spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback.

Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem tato možnost neexistuje.

"Lidé se na nás obracejí s dotazy, jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne peníze zpět od banky obchodníka," dodal Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Může jít přitom o nákupy nejen v rámci EU, ale i v USA či Číně.

 

Právě se děje

Další zprávy